Pivovar BrewDog je hrdým anti-sponzorem MS ve fotbale v Kataru

7. 11. 2022 | Petr Michl
„Tohle není World Cup. Je to Word F*Cup. Fotbal byl vláčen bahnem, ještě než se koplo do jediného míče,“ otevírá svůj manifest pivovar BrewDog. Všechny zisky z jeho piva Lost Lager prodaného během turnaje půjdou na boj proti porušování lidských práv.

Blíží se Vánoce a s tím také největší světový svátek fotbalu… Pravděpodobně vám to zní také divně. Děje se tak, protože v tradičním letním termínu by neumírali vyčerpáním z nesnesitelného vedra jen dělníci, co postavili stadiony, na kterých se bude Mistrovství světa ve fotbale v Kataru hrát, ale i hráči na hřišti. Tento šampionát zkrátka nemá tak dobrou pověst. Většinou se značky chtějí na podobných sportovních svátcích spíše přiživit, nyní se některé i vymezují. Vskutku od podlahy to přitom udělal skotský pivovar Brew Dog.

Vydal následující prohlášení.

THE WORLD F*CUP - WE'RE KICKING OFF (Světový průs*r, vykopáváme)

Ano, čtete správně. Tohle není World Cup. Je to Word F*Cup. Fotbal byl vláčen bahnem, ještě než se koplo do jediného míče. Buďme upřímní: Katar ho vyhrál díky úplatkům. V průmyslovém měřítku.

Fotbal má být pro všechny. Ale v Kataru je homosexualita nezákonná, bičování je přijatelným trestem a je v pořádku, že při stavbě stadionů zemřelo 6 500 dělníků. Proto vykopáváme a naše slova podpoříme činy. Všechny zisky z našeho Lost Lageru prodaného během turnaje jdou na boj proti porušování lidských práv.

Jsme hrdí na to, že BrewDog uvádíme na trh jako antisponzor World F*Cupu. Aby bylo jasno, fotbal máme rádi, jen nemáme rádi korupci, zneužívání a smrt. Tak se k nám přidejte. Pozvedněme sklenku na hráče. Na fanoušky. Na svobodu slova. A dva prsty na každého, kdo si myslí, že mistrovství světa v Kataru má smysl.


Takto silný manifest pak doplňuje OOH kampaní, kdy slovo „game“ nahrazuje „shame“ (hanba).

 

Ve sloganu „Eat, Sleep, Breathe, Football“ se dýchání nahradí uplácením.

 

„První Rusko, teď Katar. Nemůžeme se dočkat Severní Koreje," odkazuje se BrewDog nejen na letošní mistrovství světa, ale také na to v Rusku v roce 2018.

 

Jde rozhodně o odvážný počin a doufáme, že ho promyslelo i právní oddělení. Dle vyjádření advokátky Petry Dolejšové daná kampaň není nekalou soutěží. „Může ovšem spadat do poškozování pověsti v případě, že kritika není přiměřená nebo se nezakládá na relevantních podkladech — v tom případě by šlo o tzv. difamační žalobu," uvedla Dolejšová por Marketing Journal s tím, že v tomto případě nehrozí postih, kterému čelí značky, když si do svých komunikačních úst berou olympiádu. 

Během MS ve fotbale se pravidelně zvedá i spotřeba piva, výnosy z ležáku od BrewDog pomůžou alespoň částečně napravit zlo představované událostí v Kataru dobrem. 

Edit 9. 11.: 

Zmíněné dobro nicméně někteří lidé zpochybňují a považují ho za falešnou propagaci vlastní morálnosti. Jaké jsou jejich protiargumenty? Primárně jde o tyto 3: 

CEO pivovaru BrewDog, James Watt, reagoval na LinkedInu na jeden z virálních příspěvků vyčítajících výše zmíněné takto:

„Podle našeho názoru je vždy lepší zaujmout stanovisko než nic neříkat, i když to znamená, že váš postoj může být kritizován menšinou. Pokud nikdy nezaujmeme stanovisko, pak všichni mlčky souhlasíme s věcmi, které jsou ve světě zjevně špatné.

„Anti-Sponsor je náš pokus upozornit na problémy spojené s mistrovstvím světa ve fotbale v Kataru a zároveň věnovat veškerý zisk z prodeje Lost Lageru během turnaje na účely boje proti porušování lidských práv.

Zápasy promítáme v našich barech — lidé se na zápasy stejně chodí dívat — takže se jim vyplatí dát příležitost sledovat zápasy a zároveň zvýšit povědomí a vybrat peníze na podporu pozitivních změn. Podporujeme ty, kteří hru milují a neradi vidí, že je takto vláčena bahnem.

Za druhé, veškerý zisk z prodeje ležáku Lost Lager během turnaje bude věnován charitativním organizacím zabývajícím se lidskými právy. Pravdou je, že pokud budeme zápasy promítat, získáme více peněz na dobrou věc. Kromě toho věnujeme veškerý zisk z prodeje Lost Lageru (včetně prodeje v supermarketech), nejen z prodeje v našich barech.

Doufáme, že jsme zvýšili povědomí o tomto nesmírně důležitém problému, a doufáme, že na to navážeme významným darem.“




 

Kam dál? 

Má smysl pořádat mistrovství světa ve fotbalu na nevhodném místě a za cenu utrpení levné pracovní síly stavějící infrastrukturu v extrémních podmínkách? Organizace Blankspot si to nemyslí. Vytvořila sadu fotbalových karet s lidmi, kteří za MS v Kataru položili nechtěně život, a zasílá je vedení FIFA, ale také médiím, fotbalových hvězdám a influencerům.  


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: