Musk si stěžuje na Apple. Hrozí, že vyrobí vlastní iPhone

29. 11. 2022 | Petr Michl
„Apple z velké části přestal na Twitteru inzerovat. Nenávidí svobodu projevu v Americe?“ ptá se Musk a zdá se, že se o něco přiblížil jeho příslib alternativního telefonu s vlastním OS, kde nehrozí 30 % poplatky za platbu v aplikaci jako na Google Play a iOS.


Zdroj: Elon Musk od Marina Lichnevska na Shutterstock  / úprava Marketing Journal

Způsob řízení Twitteru Elonem Muskem je extrémně kontroverzní. Sledovat v přímém přenosu, jak vyhazuje tisíce lidí a rozhoduje o různých funkcích na základě svých impulsů, má několik efektů. Mediálně to poutá k Twitteru více pozornosti a dle nově zveřejněných dat to i o vyšší jednotky procent zvedá počet aktivních uživatelů platformy. Zároveň ale tato prapodivná show spojená s touhou po „svobodném projevu“ straší značky, které mají v úctě tzv. „brand safety“. Patří mezi ně i Apple, na který má Musk pifku nejen pro to, že utlumil inzerci na Twitteru.

Apple z velké části přestal na Twitteru inzerovat. Nenávidí svobodu projevu v Americe?ptal se včera Musk, přičemž rovnou oslovil CEO výrobce iPhonů s dotazem: „Co se děje, Time Cooku?“ V rámci jedné hodiny pak přidal několik dalších tweetů.



Ty se opíraly do vztahu zmíněné společnosti k svobodě projevu, ale také k její politice 30% poplatků z plateb v rámci aplikací stáhnutých lidmi z App Store. Musk sdílel parodickou verzi slavné reklamy od Apple pojmenované 1984, kterou vytvořilo studio stojící za herním hitem Fortnite, Epic Games, když opouštělo právě kvůli zmíněné poplatku App Store.

Zároveň přidal další tweet s dotazem na to, jestli jeho uživatelé (a majitelé iPhonů nebo iPadů) ví o „skryté 30 % dani“, kterou uvaluje Apple na všechno, co si koupí v App Store. A vše zakončil memem značícím, že místo 30 % poplatku se Elon Musk raději „rozhodl jít do války“ (tento tweet mezitím smazal, pozn. red.).

Možná mu nezbude nic jiného. Mimo jiné taky informoval včera o tom, že Apple vyhrožoval s tím, že Twitter už nebude na App Store vítán.

Těžko říct, jestli toto byla oficiální informace, kterou Apple předal Muskovi. Pro úplnost je také potřeba dodat, že 30 % poplatek ve svém obchodu s aplikacemi má i Google na Google Play. Již před několika dny se šířily zvěsti o tom, že Twitteru vyhazov z obou dominantních platforem hrozí.

25. listopadu populární podcasterka Liz Wheeler označila Muska ve svém tweetu s dotazem:

„Pokud Apple a Google vyřadí Twitter ze svých obchodů s aplikacemi, měl by Elon Musk vyrobit vlastní smartphone. Polovina země by se s radostí zbavila neobjektivního a šmírujícího iPhonu a Androidu. Ten člověk staví rakety na Mars, malý hloupý smartphone by měl být snadný, ne?“  


Rozhodně doufám, že k tomu nedojde, ale ano, pokud nebude jiná možnost, udělám alternativní telefon,” odpověděl ji v komentáři Musk. Uvidíme tedy, jestli včerejší twitterová bouře namířená proti společnosti Apple předznamenává nový iPhone.

Muskovo rozhodování musí být obtížné v tom, že když napíše víceméně jakýkoliv nápad na Twitter, objeví se minimálně stovky jeho nadšených následovatelů, co mu přitakávají. To se děje i v tomto případě, kdy by se i milovníci iPhonu svého přístroje vzdali pro ten vytvořený Muskem.

Upřímně by narušení duopolu mobilních operačních systémů přišlo jenom vhod. Není to ale nic jednoduchého. I když Musk mluví o alternativním telefonu, myslí tím i kvůli spojitosti s 30% poplatky bezpochyby i OS. Výrobců telefonů schopných vytvořit solidní přístroj je relativně dost, ale se snahou nabídnout alternativu k Androidu a iOS neuspěl nikdo. Přes velkou snahu to vzdal například Microsoft. Momentálně mají „svůj Android“ v podobě Harmony OS přístroje Huawei, ale z globálního podílu operačních systémů jde o marginálii. Vytvořit „nový iPhone“ tak není nic jednoduchého, a to zejména kvůli jeho operačního systému a již vytvořenému ekosystémů aplikací.

Navíc by něco takového bylo finančně velmi náročné a samotný Twitter rozhodně nemá cash flow, které by takovou investici dovolovalo. 30% poplatek je vysoký a výrazně navyšuje počet uživatelů platících 8 dolarů za verifikovaný účet na Twitteru nutných k tomu, aby tyto příjmy nahradily ty reklamní, S 315 měsíčně aktivních uživatelů na Twitteru by tak ale muselo učinit 66 milionů uživatelů. Ano, bez poplatku by daný počet byl o 30 % nižší, ale i po snížení se zdá taková meta opravdu vysoká.

Musk se ale na tento model financování evidentně upíná a mezitím straší inzerenty svým přístupem k „svobodnému projevu“ a řízení Twitteru natolik, že své reklamy stoply na platformě mnohé velké společnosti — například Volkswagen, Pfizer a nyní téměř s jistotou i Apple. 

Štítky dokumentu: Apple Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: