Studie: Facebook potlačuje obsah médií. Návštěvnost z něj poklesla meziročně o 50 %

14. 5. 2024 | Petr Michl
Meta řeší dezinformace svérázně. Méně politického obsahu na platformě má zajistit škrcení dosahu zpravodajství a médií obecně. O to větší důraz je kladen na zábavná reels videa.

V roce 2021 krátce po zteči příznivců Donalda Trumpa na Kapitol ve Washingtonu prohlásil Mark Zuckerberg, že jasnou zpětnou vazbou od uživatelů je, že lidé nechtějí, aby jejich zážitku z Facebooku a Instagramu dominovaly politika a půtky v komentářích.  Poslední rok se Meta tato přání snaží naplnit přímým způsobem: výrazně snižuje dosah stránek médií.

Nová zpráva společností Chartbeat a Similarweb ukazuje, že návštěvnost webových stránek vydavatelů z linků sdílených na Facebooku se za poslední rok snížila o 50 %.

Zpráva analyzovala návštěvnost 792 zpravodajských a mediálních webových stránek z prokliků z Facebooku.  Ukazuje to i následující graf, který značí velký zájem o zpravodajský obsah v době pandemické krize v roce 2020.  Počet prokliků klesl za posledních šest let o 58 % z 1,3 miliardy v březnu 2018 na 561 milionů v letošním březnu.


Zdroj: Chartbeat

Jen za posledních 12 měsíců přitom poklesla návštěvnost z Facebooku o 50 %, je tak patrný bezprecedentní propad ve srovnání s předchozími lety.

Další data studie przrazují, že Facebook nyní zajišťuje u zapojených médií méně než čtvrtinu návštěvnosti ve srovnání s rokem 2018.  V březnu daného roku činil „refferal traffic“ z Facebooku 30 % celkové návštěvnosti, v březnu 2024 už jen 7 %.  Ukazuje to i graf níže s přehledem srovnávající tento posun u vybraných mediálních titulů.


Zdroj: Similarweb

Z grafu výše je patrné, že poslední rok je skutečně ve znamení důrazného pádu návštěvnosti z Facebooku. Ten se snažil zamezit rozsévání dezinformací, ve velkém těch ruských a čínských, s pomocí rozpoznávacích algoritmů, přísnějších pravidel pro reklamu od politických subjektů, ale také s pomocí fact checkerů. To vše se smíšenými úspěchy viděnými mnohými z venku jako nedostatečné.

Nový modus operandi tak pravděpodobně stojí na předpokladu: „Naše algoritmy nefungují tak dobře jako štít proti dezinformacím, pojďme proto využít AI k tomu, aby doporučovala lidem hlavně zábavný videoobsah, který nebývá tak politický.“ Samozřejmě s dodatkem, že lidé u něj tráví více času a vykazují vyšší enagement… a na politický obsah si tak třeba ani nevzpomenou.

Mediální obsah, který měl kdysi jedním z hlavních lákadel využívání Facebooku, se dostal do pozice nechtěného. Nápodoba algoritmu TikToku se zdá být novým zaklínadlem, ve kterém vidí vedení Meta i další výhodu. Když zpravodajská média vzdají svou činnost v sociálních médiích, bude toho mít mnohem méně na fact-checking. A možná se pak i dezinformátoři přesunou nakonec někam jinam. Z našeho pohledu je přitom tento přístup značně krátkozraký. Média, která neuvidí v tvorbě obsahu pro sociální média ekonomický smysl, třeba svou činnost omezí či ukončí. Těžko to bude ale platit pro šiřitele dezinformací, kteří jsou placeni Ruskem či Čínou, případně jejich narativu jednoduše věří a šíří ho i ze svých osobních profilů. 

 
Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: