Virální čínská aplikace Zao šokuje s deepfake videi uživatelů

5. 9. 2019 | Barbora Vičarová
Stačí jedna fotka a vaše tvář bude zdobit těla herců v těch nejznámějších filmech a seriálech. Jednoduchost a hlavně rychlost výroby těchto falešných videí je přímo děsivá.

Nejstahovanější aplikací v čínském iOS Store se tento víkend stala aplikace Zao. V ní stačí nahrát jednu svoji profilovou fotku a na jejím základě umí aplikace vytvořit zábavné deepfake video, ve kterém z uživatele udělá rázem hvězdu filmového plátna. V ikonických scénách totiž nasadí uživatelův obličej na obličeje herců, zpěváků nebo třeba hrdinů počítačových her. Nejde však pouze o statickou fotografii obličeje, ale o uživatelovu podobu s veškerou mimikou a velmi reálnými pohyby úst. A to vše velmi snadno, rychle a s minimem podkladů. 

Tweet herního vývojáře Allana Xia, který se zde proměnil v Leonarda DiCapria.

Deep fake technologie, kterou aplikace Zao používá, umožňuje pomocí umělé inteligence namapovat z vložené fotografie tvář a rysy uživatele a následně je promítnout na obličej někoho jiného – ať už je to Leonardo DiCaprio v mnoha jeho hereckých rolích, hvězdy seriálu Game of Thrones nebo třeba The Big Bang Theory.

Čínský komentátor nových technologií Matthew Brennan jako Sheldon z The Big Bang Theory.

 

V současné chvíli lze aplikaci Zao stáhnout pouze na čínském trhu, její mutace pro západní část světa zatím neexistuje. Za aplikací stojí čínský vývojář MoMo a výsledky jeho práce jsou překvapivě přesvědčivé a neočekávané. Vývoj aplikace pak probíhal pod taktovkou agentury, která vlastní mimojiné také čínskou randící aplikaci Tantan. 

Očekávané obavy o soukromí

Deepfake videa se v poslední době rozšiřují stále více a právem z nich můžete mít také mírné obavy. Díky technologii neuronových sítí totiž stačí mít několik záběrů na obličej uživatele a můžete mu pomocí ní vložit do úst jakékoliv prohlášení způsobem, který je téměř nerozeznatelný do reality. A taková záměna pak může sloužit nejen k rychlému pobavení, ale také k šíření přesvědčivých fake news.

Bloomberg nebo The Guardian ihned po uvedení aplikace na čínský trh začaly zpochybňovat zabezpečení soukromí dat uživatelů, jelikož v podmínkách pro používání aplikace je uvedeno také právo agentury na „bezplatný, neodvolatelný, trvalý a přenosný souhlas“ na veškerý obsah vytvořený uživateli. A na základě těchto obav zablokovala obsahy ze Zao třeba známá asijská chatovací síť WeChat. 

Allan Xia, tentokrát jako obě postavy v dialogu z populárního seriálu Game of Thrones.

Reakce Zao na sebe nenechala dlouho čekat a ujistila uživatele o jejich bezpečí těmito slovy:

Rozumíme obavám o soukromí. Dostali jsme zpětnou vazbu a řešíme problémy, které jsme jsme nezohlednili v podmínkách již dříve, což bude vyžadovat trochu času."

Je však otázkou, jaký vývoj budou podobné aplikace mít v budoucnu a dá se očekávat, že v brzké době jejich mutace může vstoupit i na západní nebo evropský trh. 

A do třetice, Allan Xia ve videohře Devil May Cry.

Kam dál?

O tom, co je to deepfake si můžete přečíst zde, v praxi ho pak používá třeba izraelský start-up Canny AI. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: