ComScore: Třetina prokliků z internetové reklamy je falešných

25. 3. 2014 | Irena Šovčíková
Víte, kdo kliká na vaši reklamu? Dost možná to nejsou skuteční uživatelé, ale falešné prokliky generované podvodnými boty.

Každý rok se v online reklamě utratí mnoho miliard dolarů. Firmy zvyšují svoje investice a letos by tento segment inzerce měl růst rychleji než kdy jindy. Ve stejnou chvíli ale čelí digitální reklama velkému problému. Celá třetina prokliků ale pochází podle ComScore od různých botů a neexistujících uživatelů.

Podle dat poskytnutých analytickou společností ComScore pochází celých 36 % návštěvnosti a prokliků PPC reklam od počítačových botů, nikoliv uživatelů "z masa a kostí". Proč se tak děje, je poměrně jednoduché - inzerenti platí za jakékoliv prokliknutí, případně zobrazení jejich reklamy, nehledě na to, kdo proklik provedl. Podvodníci, kteří zapojili své stránky do nějakého z programů zprostředkovávajících reklamní prostor inzerentům (například Google AdSense), tak získávají vysoké odměny. A to i přesto, že jsou jejich stránky prakticky nehodnotné. Podle expertů na internetovou bezpečnost pochází většina takových podvodníků z východní Evropy.

Na druhou stranu, to neznamená, že by inzerenti měli omezovat své investice. Internet a digitální prostor jako takový je pořád médiem, na kterém se vyplatí inzerovat. Marketéři by se však měli zaměřit na webovou analytiku a vyhodnocování toho, odkud kam tečou jejich peníze a jaká je jejich návratnost. Je ale jasné, že internetová reklama má před sebou řádnou hrozbu, která dělá vrásky nejen velkým hráčům. Před měsícem na výroční konferenci Interactive Advertising Bureau, CEO Vivek Shah ve své prezentaci vyjádřil obavy nad momentální situací internetové reklamy. Nejen, že se podle něj ocitá na prahu krize, je navíc možné, že se podvodníci ve svých metodách budou zdokonalovat a že falšená návštěvnost bude hůře rozpoznatelná.

Není tomu tak dávno, co sociálními sítěmi proběhlo virální video Facebook Fraud. To pro změnu pojednávalo o tom, jak velká část fanoušků, které inzerenti získávají skrze reklamy, jsou ve skutečnosti nerelevantní k původní cílové skupině. Pomocí tří příkladů autor videa vysvětlil, jak je investice do Facebook reklamy ve značné míře vyhozením peněz. Toto odvážné tvrzení vyvolalo mezi marketéry mnoho diskuzí a různých názorů.

Falešnou návštěvnost zaznamenaly už i velké značky jako je L'Oreal nebo General Motors. Máte s boty generovanými prokliky zkušenost i vy?

Zdroj: Wall Street Journal

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum PPC

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: