Czech Internet Forum 2014: Více než polovina internetových uživatelů kritizuje zpravodajství pro bulvární obsah

5. 11. 2014 | Petr Michl

Česká internetová populace není příliš spokojená se zpravodajstvím zdejších médií. Nejčastějším názorem je, že se ve zpravodajských titulech příliš často objevují bulvární témata. Kritizován je také komerční obsah médií a jejich klesající důvěryhodnost. Výsledky vychází z výzkumu Českého národního panelu, kterého se zúčastnilo 500 respondentů z internetové populace lidí starších 15 let. Na konferenci Czech Internet Forum 2014 pořádané TUESDAY Business Network je představila Research and Insights manažerka MEDIARESEARCH, Hana Friedlaenderová

 

Jak lidé konzumují média


Od roku 2011 se výrazně zvýšilo rozšíření smartphonů a tabletů. Lidé jsou již dlouhodobě zvyklí číst největší část zpravodajství na webu. Zajímavý je posun viditelný na grafu níže, kdy zpravodajství z mobilního telefonu četlo v roce 2011 zhruba 15 % internetové populace a na konci minulého roku již 35 %. Téměř 10 % lidí pak čte nyní obsah z jiných mobilních zařízení, tedy tabletů.



Mobilní stránky či aplikace již mají de facto všechna velká média. Graf níže upozorňuje na to, že uživatelé smartphonů i tabletů dlouhodobě preferují konzumování zpravodajství přes webové prohlížeče, speciální aplikace používá raději jen necelá čtvrtina.

 

Vzrůstají zkratkovitost a důraz na vizuální stránku

Nejsledovanější formou informací jsou krátké zprávy. Tento typ zpráv je v souladu s konzumací zpravodajství na mobilních zařízení, které se vyznačuje menší obrazovkou, ale také omezenějším časem čtenáře, pro kterého je daná činnost často tzv. výplňová (třeba pročtení zpráv na telefonu cestou v MHD do práce - pozn. red.).

Lidé častěji prohlížejí dlouhé fotogalerie a videa než dlouhé články.

Pozice hlavních webů se nijak zvlášť nemění. Mezi ta nejčtenější, nejoblíbenější a nejdůvěryhodnější naleznete přesně ty, které byste čekali.

 

Čtenáři nejsou spokojeni

Výše zmíněné aspekty charakterizující dnešní média nejsou mnoha čtenářům po chuti.  Ve zpravodajství českých médií se objevuje příliš mnoho bulvárních témat - tento názor ve výzkumu vyjádřila více než polovina respondentů.

Druhou nejčastější odpovědí je pak názor, že je zpravodajství příliš komerční a plné reklam (33 %). To lze přitom připsat na vrub tomu, že velká média jsou příjmově čím dál závislejší na své online prezenci a vyvíjejí se taky formáty online reklamy, před kterými je čím dál méně úniku. Mezi ně patří různé formy interstitial reklamy překrývající samotný obsah, spouštějící videa či pohlcující vše kolem samotného článku.

Podle 30 % dotázaných je zpravodajství čím dál méně nezávislé. Více než čtvrtina respondentů se dále shoduje, že média jsou obsahově čím dál horší. Spokojenost se zpravodajstvím vyjádřilo pouhých 11 % lidí.

 

Nové zpravodajské projekty? Pro většinu publika  jsou zatím neznámé

Skupování médií Andrejem Babišem a třeba i rozpory v České televizi vedly ke vzniku nových médiálních projektů, přičemž většina z nich se snaží o návrat k poctivé, pomalé žurnalistice beze snahy o přílišnou bulvarizaci - jmenujme projekty Echo24, Dotyk,  měsíčník Reportér či internetovou televizi DVTV.

Největší procento respondentů (více než čtvrtina) tyto projekty zatím nezná, ale uvedla, že je v budoucnu ráda vyzkouší. Čtvrtinu lidí však tyto projekty nezajímají. 24 % je pak považuje za dobrý nápad, ale prozatím se jim za ně nechce platit a 22 % uvedlo, že příliš nevěří v jejich nezávislost. Pouhých 6 % lidí míní, že takové projekty v českém mediálním prostředí chybí a byli by ochotni za ně i zaplatit.



Naznačené údaje v sobě nesou trochu paradox. Dá se dokonce tvrdit, že oněch 6 % ochotných za daný obsah platit může být hlavním hybatelem alespoň částečného posunu médií od zkratkovitosti a bulvárnosti. Na posun napříč trhem pravděpodobně spoléhat nejde. Bulvarizace a kratší zprávy totiž nejsou ani tak zlovůlí médií, ale spíše přizpůsobením tomu na co lidi klikají.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?