Redakční a publikační systémy

10. 12. 2008 | Tyl Lukáš
Nejdůležitější součást zákulisí vašeho dynamického webu.

Než se pustíte do tvorby webových stránek, je potřeba si kromě jiného promyslet, které části Vaší budoucí internetové prezentace budete aktualizovat velmi často, které budete upravovat jen občas a které vůbec. Základním předpokladem samozřejmě je, že v té chvíli už máte hotovou strukturu svých stránek a víte, které všechny stránky bude Vaše prezentace obsahovat.

Pěkně od začátku

Důvodem, proč je vhodné si analýzu aktualizačních nároků u jednotlivých sekcí udělat, je zjištění, zda budete nebo nebudete pro svoji prezentaci potřebovat redakční systém a v jakém rozsahu. Redakční systém Vám umožní provádět aktualizaci Vašich stránek vlastními silami. Nemusíte se tak s žádostí o úpravu textu či obsahu obracet na specializovanou firmu.

O kousek dál

Je samozřejmé, že internetová prezentace malého penzionu na Šumavě potřebuje jinou aktualizaci než webové stránky nadnárodní společnosti. I když občas lze v praxi narazit na to, že onen penzion má stránky aktuálnější než právě zmíněná nadnárodní společnost. Zůstaneme-li u příkladu s penzionem, u něj se pravděpodobně velmi často budou aktualizovat stránky s obsazeností jednotlivých pokojů, rezervačního formuláře či stránky s akční nabídkou nebo novinkami. Méně často pak bude potřeba upravovat stránku s cenami a fotogalerií a prakticky vůbec nebude potřeba aktualizovat stránky s informacemi o penzionu, stránky s informacemi o tom, jak se k penzionu dostanete, stránku s mapou nebo stránku s kontakty.

Odlišné přístupy

Takový penzion by tedy potřeboval redakční systém pro publikování informací o svém obsazení a redakční systém pro novinky. Zda mít redakční systém i pro ceník a fotogalerii už by bylo na zvážení.
Máme-li tedy promyšlené, které sekce si chceme aktualizovat sami, je potřeba se zamyslet nad strukturou vkládaných informací. Pokud by šlo například o administraci obsazení jednotlivých pokojů, bude na místě, aby si mohl majitel penzionu aktualizovat tyto informace: typy jednotlivých pokojů, maximální možný počet osob v pokoji, počet pokojů, zda je pokoj v určitém termínu obsazen a případně jeho označení jinou barvou (zelená je možné rezervovat, červená je obsazen). Tím by případný návštěvník hned věděl, zda je pokoj volný a může-li si ho tedy okamžitě rezervovat.
Po této krátké úvaze o rozsahu potřebných aktualizací může pak majitel penzionu zadat specializované firmě požadavek na internetovou prezentaci s redakčním systémem, který by splňoval výše uvedené požadavky. A pokud by jednou za čas bylo třeba zaktualizovat například kontakty, zadal by majitel tuto úpravu webu jako jednorázový požadavek na aktualizaci specializované firmě.

Hotový redakční systém nebo řešení na míru?

Pokud projdete první fází a Vaše odpověď na otázku potřeby redakčního systému je kladná, jste postaveni před volbu, zda si nechat redakční systém udělat na zakázku nebo zda si vybrat nějaké hotové řešení. Jak už to v životě bývá, každé řešení má své výhody i své nevýhody.
Začněme tedy tím, že byste si nechali udělat redakční systém na míru svým požadavkům. Na míru naprogramovaný redakční systém bude maximálně uzpůsoben potřebám Vaší firmy. Předpokladem Vaší spokojenosti a dobře naprogramovaného redakčního systému na míru je kvalitní vstupní analýza a pochopení Vašich požadavků. Velkou chybou je, když se analýza dělá až ve chvíli, kdy již je polovina redakčního systému naprogramovaná. Není výjimkou, že je pak často potřeba začít programovat znovu, úplně od nuly. (Dobrý realizátorská firma by takovou situaci vůbec neměla dopustit…)
Nevýhodou programování redakčního systému na míru Vašim potřebám je cena. Ta může být u takovéhoto řešení vyšší i řádově - záleží na množství a náročnosti Vašich specifických požadavků. Přece jen je rozdíl, zda si dáte do koupelny standardní rohovou vanu nebo si ve svém domě necháte vybudovat vnitřní bazén se speciálním osvětlením. V případě rozsáhlejších redakčních systémů by se Vám již mohl vyplatit i nezávislý konzultant, stejně jako si u stavebních prací najímáte nezávislý stavební dozor.
Stejně tak doporučuji případně oslovit internetové firmy, které již mají zkušenost se zakázkami z Vašeho oboru. Tedy, jste-li například ředitel nakladatelství, podívejte se, které firmy vytvořily internetové prezentace Vašim konkurentům. Velmi často tak můžete využít cenných zkušenosti, které příslušná firma na tvorbu stránek získala, když vytvářela stránky konkurenční firmě.
A ještě jedno doporučení - pokud si necháte vytvořit redakční systém na zakázku, pohlídejte si, zda v případě nespokojenosti s dodavatelskou firmou bude možné již hotové zdrojové kódy nechat případně upravit jinou firmou.

Hotová řešení

Řada firem Vám může nabídnout nějaký již předpřipravený a praxí prověřený redakční systém (jeden můžete najít například na stránkách www.webredakce.cz), pomocí kterého si budete moci plně spravovat a udržovat své stránky. Tato hotová řešení mohou být nabízena licenčně (kupujete si povolení systém používat za jednorázovou částku, ale není Váš), formou pronájmu (za používání systému platíte průběžně) nebo výjimečně si můžete systém koupit a v případě určité nespokojenosti si ho můžete nechat upravit případně i jinou firmou. Spíše ale počítejte s tím, že v případě, kdy by Vám hotový (balíčkový) systém v něčem nevyhovoval, do něj nebudete moci zasahovat Vy ani Vámi pověřená osoba či firma – tento zásah musí provést firma, která systém vyvinula.
Vzhledem k tomu, že firmy takové „balíčkové“ řešení prodají vícekrát, mohou Vám nabídnout nižší cenu, než kdybyste si nechali stejný systém udělat na míru. Pomocí takového redakčního systému si budete moci aktualizovat běžný obsah stránek (texty, obrázky i celé sekce), budete moci mít na svém webu fotogalerie, diskuse, novinky, články, formuláře, ankety atd. Balíčkové řešení ale má i svá omezení, se kterými je třeba počítat - nečekejte podrobnější vyhledávání Vašich produktů podle 10 různých kritérií, nebo třeba fotogalerii s animovanými přechodovými efekty. Velmi často mají také nejdostupnější redakční systémy podobnou grafiku, což může část zákazníků odradit.

Zlatá střední cesta

Pro mnohé firmy se tak ideálním řešením stává „zlatá střední cesta“, kdy se sejdou obě řešení takříkajíc na půli cesty. Zákazník si koupí hotové („balíčkové“) řešení, které si nechá na zakázku upravit včetně vlastní originální grafické podoby internetové prezentace. Ušetří tím peníze a zároveň získá řešení na míru svým požadavkům. Takové řešení mohu plně doporučit.

autor je spolumajitelem
společnosti NETservis s.r.o.
http://www.netservis.cz/

 

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: