Certifikace internetových obchodů

17. 12. 2008 | Brož František
Cesta ke spokojenému zákazníkovi

Internetové obchodování v České republice pomalu, ale jistě získává na důvěře, přesto se ještě nevyléčilo z některých dětských nemocí. Kromě podceňování základního předpokladu, rychlé a efektivní komunikace se zákazníky, se v české e-komerci setkáváme s ordinární neznalostí práv a povinností prodávajících i kupujících. Internetové obchody v České republice často krátí práva svých zákazníků, což vyplývá z výsledků aktuálního průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů. Co by měly obchody zlepšit a jak zákazníka přesvědčit?

Certifikace systému elektronického obchodování

Společnost TÜV CZ reaguje na tento vývoj, na nutnost doložit důvěryhodnost obchodníka po internetu a spolehlivost průběhu celého obchodu. Obchodníkům po internetu tak nabízí certifikaci, která staví na zkušenostech a znalostech odborníků pro oblast IT a pro oblast managementu jakosti. Certifikace systému elektronického obchodování vychází ze základních principů řízení jakosti procesů (služeb) podle ČSN EN ISO 9001, tj. při prověřování systému jsou uplatňovány relevantní požadavky této normy. Certifikovaný systém elektronického obchodování tvoří velmi dobrou výchozí pozici pro implementování QMS podle ČSN EN ISO 9001 a jeho následnou certifikaci kdykoliv v budoucnosti.

Proč certifikovat?

Zákazník (obchodník) získá marketingový nástroj, který napomůže zlepšení obchodu a jeho procesů. Na základě provedené systematické analýzy získá podněty a návrhy na zlepšení provozní praxe.

Jaký je postup při certifikaci?

Specialisté vyzkoušejí výstavbu stránek a způsob navigace. Na konkrétním příkladu prověří, jak funguje výběr, registrace, objednávkový systém, fakturační proces a jaká je kompetentnost zaměstnanců. Současně prověří na konkrétní objednávce průběh od počátku až do konce. Provedou tzv. on-line posouzení.
Přezkoumají dokumentaci a auditor posoudí fungování systému pro oblast řízení managementu a prověří i reklamační řízení a finanční stabilitu obchodníka.
Dále přezkoumá fakturační procesy a průběh služeb, zda procesy a zodpovědnosti jsou jasně definovány a dodržovány a zda se odvíjejí dle popisu systému.

Co certifikací získáte?

Výsledkem jsou jednotlivé zprávy a také celková závěrečná zpráva. Pokud je zjištěn nedostatek, jsou zákazníkovi ihned navržena konkrétní možná opatření k jeho odstranění.
Zákazník obdrží certifikát, který díky značce potvrzuje, že je systémem TÜV prověřeným obchodníkem. Informace je vyvěšena i na webových stránkách TÜV CZ, kde je trvale k dispozici seznam prověřených firem, jež se mohou pyšnit splněním podmínek. Za roční poplatek lze obchodně využít zkušební značky TÜV /oktagon/ včetně umístění na stránkách el. obchodu s odkazem na stránky TÜV – databázi certifikovaných partnerů.

Certifikační systém odpovídá požadavkům ČSN EN ISO 45012, certifikát je udělen na dobu 3 let, jedenkrát ročně se provádí dozor. Po uplynutí tříleté lhůty se udělá recertifikace.
Ceny za nabízené certifikační služby se odvíjejí od rozsahu certifikační činnosti provedené certifikačním orgánem, a to v závislosti na množství obchodovaných komodit, celkovém ročním objemu obchodní činnosti a počtu zaměstnanců.´

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?