Placené účty dobývají Instagram. Přichází nový trend v konzumaci obsahu na sítích?

4. 5. 2021 | Barbora Vičarová
Po růstu platforem jako OnlyFans, Patreon nebo HeroHero sílí nový trend placeného obsahu i na Instagramu – soukromé účty influencerů, které se vám odemknou až po zaplacení určité částky. Je exkluzivita určená pouze pro předplatitele budoucností konzumace obsahu na sítích?

Být influencerem na plný úvazek je poměrně náročná činnost a pokud chcete produkovat kvalitní obsah, kterému věnujete značné úsilí, máte v podstatě dvě možnosti – dělat tuto činnost ve svém volném čase zdarma, nebo ji monetizovat skrze placenou reklamu a spolupráci se značkami. A protože za kvalitní obsah i lidé online čím dál častěji platí, začíná mezi digitálními influencery vznikat nový trend – pay-to-follow účty, neboli exkluzivní soukromé profily, k jejichž obsahu se dostanete až po zaplacení vstupního nebo pravidelného poplatku. 

Nejde o nijak převratnou myšlenku – tak jako si měsíčně platíte Netflix, Spotify Premium nebo tištěné noviny do schránky, si můžete „předplatit“ také obsahy svého oblíbeného influencera, novináře nebo podcastera. Celá transakce tak probíhá napřímo a transparentně a není třeba, aby kreativního tvůrce financovala firma, která si u něj platí reklamu na své produkty nebo velká mediální organizace, co si kreativního tvůrce vezme pod sebe (a tím má možnost promlouvat do výsledné podoby jeho tvorby). Mnohem efektivněji může fungovat jednoduchý vztah ‘tvůrce a jeho mecenáš’. 


Náhled placeného profilu designérky Ashley Kane – po uhrazení ročního poplatku ve výši 50 dolarů se vám odemkne exkluzivní pravidelný obsah na tajném Instagramu a Pinterestu. 

Zejména kvůli koronavirové krizi a výpadku příjmů se mnozí kreativci v poslední době obrací s exkluzivními obsahy na placené platformy jako OnlyFans, HeroHero, Patreon nebo Substack. Zde tak najednou můžete mít exkluzivní přístup k placeným lekcím svého oblíbeného tanečníka, slyšet nepublikované části rozhovorů populárního podcastera a nebo podpořit svoji oblíbenou modelku a výměnou získat fotografie nebo videa určená přímo pro vás. A k této myšlence se logicky přesouvají také Instagramoví influenceři, kteří však vymýšlejí cesty, jak nutně nemuset odcházet na jinou platformu. 


Platforma HeroHero funguje i v českém prostředí, používá ji třeba marketérka a blogerka Pavlína Louženská nebo podcasterské duo Stárnoucí mileniálové. 

Mnoho influencerů vzešlo původně z blogových platforem, ale Instagram se postupně stal místem, kde se mohli spojit se svými čtenáři a vydělávat zde peníze pomocí reklamního obsahu a spoluprací. Nicméně hostovat celé své podnikání na Instagramu má i velké nevýhody, kdy je influencer vydán na milost a nemilost aplikaci, jejímu algoritmu a změnám pravidel. Účet s mnoha sledujícími může Instagram ze dne na den smazat nebo zablokovat, případně o něj můžete přijít i skrze hackerský útok. Právě proto se někteří nově pojišťují druhým, placeným účtem, který je plný exkluzivního obsahu. 


Náhled na podmínky placeného profilu designérky Ashley Kane. 

Příkladem je třeba designérka a influencerka, Ashley Kane Harper, která na svém webu nedávno zveřejnila svůj placený projekt Ashley Kane Studio. Za roční poplatek 50 dolarů (tedy asi 1100 korun) vám zpřístupní svůj uzamčený instagramový a pinterestový profil, na kterém pravidelně nabízí mnoho exkluzivního obsahu, jenž je určen právě pouze pro předplatitele.

Podobným příkladem je blogerka Gwen Hefner, známá pod názvem The Makerista, která v roce 2019 založila Instagramový profil věnovaný úlovkům a DIY projektům z blešáků a secondhandů @thriftwiththemakerista. Pro BuzzFeed vysvětluje svůj záměr:

„Fanoušci chtěli stále víc a já jim to chtěla dát způsobem, který měl smysl i pro mě a můj čas. Udělala jsem si průzkum a rozhodla jsem se pro vytvoření soukromého profilu na Instagramu, místo odchodu na jinou, novou platformu.” 

Roční předplatné jí fanoušci platí skrze PayPal, a fungují tak jako její sponzoři. Gwen postupně přidala k uzamčenému účtu i komunitu na Facebooku, kde se svými patrony pravidelně komunikuje a radí jim, jak nakupovat na blešácích. Followeři pak mají jistotu, že celý obsah je kompletně bez reklam a sponzorovaných příspěvků, narozdíl od jejího veřejného profilu, a navíc mají pocit osobního kontaktu se svojí oblíbenou blogerkou. 

Ačkoliv se takzvané pay-to-follow účty na Instagramu začínají rozmáhat, samotná platforma zatím neumožňuje placené uzamčené profily oficiální formou, kdy by celá transakce probíhala přímo skrze Instagram. Nově ale podobnou formu podpory zavedl třeba Twitter pomocí funkce Super Follow, kterou oznámil v únoru.

Právě Super Follow je reakcí na rostoucí OnlyFans a Patreon a pomocí něj můžete svému oblíbenému profilu přispět 4,99 dolaru měsíčně (tedy cca 110 korun). Za to dostanete přístup k exkluzivnímu obsahu, odznak podporovatele nebo se dostanete ke speciálnímu newsletteru pro předplatitele. Je tedy pouze otázkou, kdy na podobný systém naskočí také Facebook nebo Instagram. 

 

Kam dál? 

Zajímá vás, jak bude fungovat Super Follow v praxi? Dozvíte se v našem článku. 

Štítky dokumentu: Instagram
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.