Pavel Ungr o SEO na WebTop100: co lze čekat od Google a Seznamu pro rok 2022

1. 12. 2021 | Eva Dragulová
SEO je disciplína, bez které se online marketéři a jejich weby neobejdou. Jaké změny na nás čekají v roce 2022? A dají se vůbec odněkud dostat relevantní data a predikce? Přední český SEO odborník Pavel Ungr vás asi zklame – nedají. Co s tím?

Pavel Ungr vystupuje na konferencích pravidelně. Dělí se s publikem o cenné tipy, jak efektivně se SEO pracovat. Soustředí se většinou na problematická témata kolem SEO a učí o nich přemýšlet jinak. Přednáška s názvem „Co lze čekat od Google a Seznamu pro rok 2022?“, kterou přednesl na konferenci WebTop100, nebyla jiná.

Návštěvnost z vyhledávačů je pro dobrý web důležitá.  „Pokud nemáte specifický obor a vaše návštěvnost z vyhledávačů je méně než 30 %, děláte něco špatně,“ uvedl Pavel Ungr svou přednášku. Pod 30 % je to divné. Stejně tak když ročně stoupáte o méně než 7 %, dalo by se tak totiž říci, že spíše klesáte. 7 % je stav nula. Změny, které však Google ve vyhledávačích dělá, nám komplikují život. A není jich bohužel málo. Těch větších dělá ročně kolem 500, těch menších obrovské množství. Změny probíhají neustále, ale jak se o nich dozvědět dříve, než proběhnou? Jak poznat, kterým směrem se vyhledávače hodlají vydat? Můžete zkusit třeba tento web.

Logická odpověď by bylo se zeptat přímo u zdroje. Pokud totiž děláte třeba PPC, má pro vás Google obrovskou podporu a různá školení, ale viděli jste někdy SEO accounta?  Dá se tedy vůbec přijít na nějaké relevantní informace?

Jediné, co můžeme dělat, je poučit se v minulosti. Google občas nějaké informace uvolní, ale bez kontextu bývají často zavádějící.  Podíváme se, co se dělo doteď a snažíme se z té situace odhadovat, jak by to mohlo vypadat dále. To přesně udělal Pavel Ungr: „Pojďme se poučit, co se stalo a co to udělalo s výsledky vyhledávání.“

RankBrain od Googlu propojuje

Co je to RankBrain? Pod pojmem starým 6-7 let se skrývá způsob, jakým Google upravuje výsledky vyhledávání.  Je to strojové učení, které na základě dostatečného množství dat dokáže rozhodovat, jaké pojmy k sobě mají blízko. Dokáže také vyhodnocovat relevanci.

 

Když Googlu ukážete spojení, jako je Francie a Paříž, Velká Británie a Londýn a pak napíšete Praha – on automaticky doplní Česká republika. Dokáže se totiž naučit, že vztah mezi názvem státem a velkého města tam je. Ty vzájemné vztahy algoritmus dokáže dopočítat.

Co to ale znamená prakticky?

Máme dotaz, na který se objeví výsledky ve vyhledávání a lidi z nějakého důvodu (který Google nezná) na dané výsledky klikají.  A co udělá Google? Řekne si, že tím, že na něj klikají, jde asi o nejlepší odpověď na daný dotaz. která je lepší než ostatní výsledky. A Google chce logicky takových výsledků co nejvíce. Pustí RankBrain a najde všechny výsledky, co nejvíc klikanému webu odpovídají. Ale to není vše. Navíc nahradí část výsledků těmi podobnými stránkami.

 

Odzvonilo „tupé“ optimalizaci pro vyhledávače

Pouhá „tupá“ optimalizace na klíčová slova, jak zmiňuje Pavel Ungr, už je vám v podstatě k ničemu. Na čem Googlu především záleží? Na tom, jestli na váš odkaz lidi klikají, nebo ne. Řeší chování uživatelů. Přistihnete se, že se díváte do výsledků vyhledávání a myslíte si, jak dobře máte optimalizovaný web. Jenže ho tam nenajdete. Proč? Protože na něj uživatelé neklikají nebo klikají víc na jiný odkaz. Co pro nás tedy RankBrain fakticky znamená?

„V letech 2010,2012 stačilo nakoupit tuny nesmyslných odkazů a napsat s*ačkový články a byli jste první. Ale to už dneska nestačí,“ vysvětluje Pavel Ungr. 

Stejně jako se učíme my, tak se učí i Google a moc dobře ví, že lidé na své dotazy potřebují reálné odpovědi. 

Na rychlosti záleží především! 

Tak schválně, víte, jaká je rychlost vaší stránky? Pokud ne, určitě byste si to měli zjistit. Google totiž dlouhou dobu řeší rychlost webu a také jeho použitelnost (UX) pro uživatele. Page Experience update je nová součást algoritmu Googlu. Jak to přijde vašim uživatelům? Je pro ně zážitek konzumování obsahu vašeho webu dobrý, nebo ne?

 

Page Experience v podstatě říká, že web musí být  pro uživatele dostatečně rychlý a použitelný.  Musí se také dostatečně rychle a dobře nahrávat, musí být stabilní, bezpečný a ideálně by na něm nemělo být neúnosné množství reklamy. Určitě jste se při brouzdání po různých webech setkali s CLS (cumulative layout shift) – s kumulativním posunem layoutu. Oč jde? „Něco děláte na webu, chcete na něco kliknout a v tu chvíli se vám tam nahraje něco jiného a vy kliknete na něco jiného, než jste chtěli,“ vysvětluje Pavel Ungr. Co s tím? To, zda má váš web tento problém, snadno odhalíte v Google Search Console. Pokud tam máte skóre 90 %, tak je to super.

Když máte ale třeba jen 4 %, je to špatné znamení. Jste totiž majitelem webu, co je pro uživatele nepříjemný a v podstatě nepřívětivý. A tohle je potřeba řešit primárně se svými vývojáři. 

Pavel Ungr doporučuje český nástroj Pagespeed.cz, kde nahrajete web a každý měsíc vás to informuje o změnách v čase. 

Vy totiž především potřebujete vědět, jak to vidí uživatelé. Na to existují data, kterávám dá Google zdarma. Dívá se, jak rychle se váš web načítá uživatelům. Potřeba je, aby nastalé problémy řešili vývojáři, ne SEO konzultanti.

Google si myslí, že je nejlepší copywriter na světě

Víte, co je to title update?

Google se rozhodl, že ví, jak má titulek vypadat správně a začal je webům (ne)hezky přepisovat. Pavel Ungr však poukazuje na to, že to algoritmus Googlu neumí dobře a relevantně.  Jenže – vysvětlete to Googlu. Rozhodl se, že vám za nějakých (smrtelníkům neznámých) podmínek přepíše, ať se děje, co se děje. 

 

 

Někdy titulek může přebrat, někdy si jej vezme z interního prolinkování, někdy z popisu obrázků – nehledejte v tom žádný systém, je to dost chaos.  Zdroj: https://ondrejmeier.cz/google-title-tag-update/ 

Vy si uděláte vymazlený titulek, který má dobře fungovat, ale Google se rozhodne nene a napíše tam nějakou s*ačku,“ rozčiluje se Pavel Ungr. Umělá inteligence zkrátka není dokonalá a nerozumí všem jazykovým nuancím. Zkuste nástroj Bookmarklet. Díky němu uvidíte starý a nový titulek a můžete si je porovnat.

Google si je vědom toho, že je třeba tyto nedokonalosti napravit. Vyhledávání řeší umělá inteligence a není bezchybná. Seznam se snaží kopírovat Google, takže je v podstatě ideální optimalizovat především pro Google a Seznam řešit, jen když je nějaký průšvih. 

Co z toho všeho tedy vyplývá? 

„Nic nemáte pod kontrolou, za vším je umělá inteligence,“ míní Pavel Ungr.

 

Vy máte jediný úkol: zjistit, co lidi chtějí. Optimalizujte na uživatele. Vyhledávače občas budou dělat chyby, ale vy s tím stejně nic neuděláte. Pavel Ungr radí, abyste se s tím raději smířili. A jedním dechem dodává, že by bylo ideální vyhodit lidské roboty, kteří pro vás v rámci SEO dělají nějakou robotickou práci, protože Google to nepřekvapivě časem vezme za ně. Je potřeba najmout lidi, kteří o SEO umí přemýšlet do hloubky, mají znalosti, chtějí testovat, a tím posunou váš byznys. A najměte i zkušené vývojáře, kteří ví, co jsou třeba core web vitals, a umí si s tím vším kolem SEO dobře poradit.

Nezapomeňte také na to, že když vytvoříte lovebrand, pak vám zákazníci leckteré nedokonalosti prominou.

 

Nesnažte se podvádět, strojové učení to díky množství dat, co má k dispozici, dokáže dobře odhalit. A Pavel Ungr taky radí, příliš vyhledávačům nevěřit, většinou totiž jen odhadují.

Zdroj: Přednáška Pavla Ungra na WebTop100

Štítky dokumentu: Reportáže SEO
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?