Euforie – fitness se zvládnutým marketingem

2. 3. 2012 | PeMi
Rozhovor s Davidem Zvolenským, majitelem fitness centra s výtečným marketingovým mixem.

Marketing není jen o kampaních velkých firem, zábavných virálech a obřích rozpočtech. Zvládnutou propagaci musí mít i malé podniky, které míjíme každý den. Jedním z nich je i Euforie - zdánlivě obyčejné fitness centrum, které si ovšem zdařile buduje věrné zákazníky i v online prostředí. Svědčí o tom tisíce klientů, velice aktivní Facebook stránka s 1200+ fanoušky nebo Youtube kanál, jenž má přes 616 tisíc zhlédnutí. O budování úspěšného fitness centra jsme si povídali s majitelem Euforie, panem Davidem Zvolenským.

MJ: Jaké byly Vaše začátky s podnikáním ve světě fitness?
DZ: Původně jsem provozoval spinning centrum v Pelhřimově. Po nějaké době to ale přestalo dávat finančně smysl. Na malém městě lidi přitáhnete novinkami, ale pouze krátkodobě. Existuje tam jistá sezónnost. Lidé navštěvují posilovny a fitness centra hlavně přes zimu. Pak je samozřejmě poměrně vysoký tlak na cenu. Lidé jsou zvyklí chodit do veřejného bazénu za 25 korun a diví se, že tato cena není u jiného, veřejnými penězi nedotovaného, typu cvičení možná.

MJ: Praha byla potom, předpokládám, logickou volbou při hledání vhodnější cílové skupiny. Jak dlouho funguje Euforie v hlavním městě?
DZ: Brzy to bude dva a půl roku. Měli jsme štěstí v tom, že jsme jako jedni z prvních zachytili nástup zumby. Díky tomu se k nám naučily zákaznice brzo chodit.

MJ: Pojďme se dostat k marketingu. Jaké nástroje propagace používáte a jakou jim dáváte váhu?
DZ: Určitě je nejdůležitější internet. Nevyužíváme kontextovou reklamu ve vyhledávačích, základem je SEO, aby si nás našly zákaznice samy. Osobně se domnívám, že internet a osobní doporučení nám přináší nejvíce klientů. Zbylých 10 % jsou lidé z ulice. V tom nám pomáhá naše poloha jednu zastávku tramvají od stanice metra Anděl. Jednou za čas necháme vytisknout letáky a pak je sami rozdáváme před metrem. Také máme před výstupem z metra na ulici reklamní plochu na zábradlí u zastávky tramvaje.

MJ: Pokryli jsme tedy ty nejvíce zásadní marketingové nástroje. Používáte ještě nějaké další?
DZ: Nedávno jsme spustili Facebook Ads a uvažujeme o jejich opětovném použití. Vyzkoušeli jsme i reklamu v tištěných médiích, kde si nejsme zcela jisti efektem. Jakýmsi pokusem byla i nabídka na slevovém serveru.

MJ: Využití slevových serverů bude určitě mnoho firem zajímat. Koncept výhodnosti tohoto nástroje je v tom, že má přilákat nové zákazníky, kteří se budou vracet opakovaně a platit plnou cenu. Naplnilo se to u Vás v praxi?
DZ: Na slevové portály nemám kladný názor. Naše první zkušenost byla pozitivní. Bylo to před Vánoci 2010, kdy ještě nebyly slevové portály tak rozjeté. Přišly k nám nové zákaznice a mnohé z nich se staly našimi stálými klientkami a využívají naše služby dodnes. Zároveň však této slevy využily i naše stávající klientky a my jsme tím tratili procenta na provizi. Proto jsme se tomuto v dalším případě snažili vyhnout a tuto slevu nabídnout předem našim stávajícím zákaznicím, ale i přesto si některé pořídily slevu přes slevový portál.
Druhá akce proběhla během loňského léta a byla zaměřena na VacuShape, který je poměrně náročný na vysvětlení a na zasvěcení nového klienta. Do studia chodily zákaznice obvykle s jedním či dvěma vouchery. Pro viditelné výsledky je třeba absolvovat kůru minimálně 10 procedur, takže to pro ně nemělo žádný efekt. Pro personál bylo pro změnu neskutečně náročné předat při 1200 ks prodaných voucherů kvalitně všechny potřebné informace. Chodily stále nové zákaznice. Jen minimum z nich se však stalo našimi stálými klientkami. Bylo plně obsazeno, takže lidé měli problém najít vhodný termín a chodili s vouchery i dlouho po vypršení celé akce a většina z nich se po skončení této akce přesunula někam, kde akci zrovna měli a tak to dělají průběžně. Mnoho studií devalvuje opakovanou účastí na slevových portálech cenu svých služeb. Dle mého názoru to je cesta do záhuby. My jsme se rozhodli pro úplné opuštění této formy propagace. Nefungovala jako efektivní nástroj pro budování stálé klientely, proto nabízíme raději akce našim stálým zákazníkům. Věříme, že to je správná cesta.

MJ: Budování stálé klientely není dnes pouze o reálných službách na místě, ale i poskytování servisu v online prostředí. Často toto uvědomění ale přijde až posléze. Jak to bylo u vás?
DZ: Šli jsme do toho se vším všudy už od začátku. Samozřejmě vše je práce za provozu a vždy je co zlepšovat. Dobré webové stránky a přehledný rezervační systém je však nutností. Myslíme, že se nám daří i na sociálních sítích. Facebook stránka má přes 1200 fanoušků. Snažíme se na zeď dávat nejen akce a změny v programu, ale i momentky z provozu. Například teď se snažíme obohatit nabídku fitness hodin populárních hlavně u žen i o posilovnu, takže fanoušky potěší třeba fotky z jejího budování. Nelze taky zapomenout na to, že naše klientky mají oblíbeného instruktora či instruktorku, na jejichž hodiny chodí. Vyplatí se tak věnovat prostor i jim.

MJ: Máte emailové kontakty na klienty? Využíváte newsletterů?
DZ: E-mail a telefon zákazníků si bereme, je to nutnost kvůli komunikaci změn v rezervacích. Mailing list o cca 4 tisících adresách našich klientů tedy máme, ale snažíme se ho nezneužívat. Frekvence zasílání je rozhodně menší než jednou měsíčně. Jde spíše o informování o důležitých akcích či změnách, ty méně zásadní komunikujeme přes Facebook.

MJ: Profesionální zvládnutí Facebook stránky je chvályhodné, v Česku nevídaným jevem je ovšem Youtube kanál. Proč jste se do něj rozhodli pustit? Díky čemu na něm nyní máte přes 600 tisíc zhlédnutí?
DZ: Youtube kanál Euforie je úspěšný. Určitě za tím stojí obsah. Rozhodli jsme se totiž natočit profesionální cvičební DVD, pro jistotu rovnou v angličtině. Už o něj máme i zájem ze zahraničí, ale zaplatit náklady produkce rozhodně není i tak jednoduché. Přesto toho nelitujeme. Mimo provozu fitness centra i prodáváme vybavení do posiloven. Speciální trampolíny dokonce vyrábíme v Čechách a prodáváme na našem e-shopu i na našem speciálním portálu Trampolinky.cz. U náčiní bakka board a freestyler jsme pro změnu exkluzivním importérem. Videa tak můžou pomoci i v představení těchto produktů.

MJ: Jaké jsou plány Euforie do budoucna?
DZ: Hodně práce dalo nedávné otevření moderně vybavené posilovny, které by k nám mělo přilákat i mužskou klientelu. Oblast fitness je hodně dynamická, takže určitě chceme přinášet i nadále nové trendy a plnit i roli jakéhosi evangelizátora v importu nového cvičebního náčiní na trh či jeho výrobě. Dlouhodobým cílem i každodenní snahou je mít spokojené klientky a klienty. To závisí samozřejmě na lidech, takže naším úkolem je i udržet si výborný tým.

 

Advertorial


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: