Mobilis: Bavte se a vzdělávejte se s chytrým mobilním telefonem!

24. 11. 2011 | Barbora Votavová
Hledáte netradičního turistického průvodce nebo pomocníka pro vzdělávací hry s využitím smartphonů? Seznamte se s platformou Mobilis a podívejte se k čemu se dá využít.

Představujeme další zajímavý projekt, který byl prezentován na MASHUPu v coworkingovém centru HUB Prague. Tentokrát jsme si popovídali s jedním z představitelů platformy Mobilis. Na otázky nám odpověděl Dalibor Naar, který společně s Jakubem Demlem prezentoval na MASHUPu projekt Skrytá historie.

Dalibor Naar

Působil krátce jako novinář, do roku 2005 byl také činným adragogem a pedagogem v oblasti zážitkové pedagogiky. Posledních šest let se zabývá marketingem cestovního ruchu v severovýchodních Čechách. Je spoluvlastníkem firmy, která mimo jiné zajišťuje redakci a obsahovou správu turistického portálu Libereckého kraje.

Co je platforma Mobilis?

Mobilis je platforma pro tvorbu geolokačních mobilních aplikací. Na jejím základě lze vytvořit například turistického průvodce nebo naučnou trasu, na níž nepotřebujete žádné cedule a směrovky a vystačíte si s tzv. chytrým mobilním telefonem. V něm se uživateli v závislosti na jeho poloze a pohybu zpřístupňují textové či obrazové informace nebo se spouští zvukové soubory.

Kdo za tímto projektem stojí?

Tuto platformu vytvořila společnými silami dvě občanská sdružení - o.s. Egredior specializovaná na zážitkovou pedagogiku a sdružení KVAS, které je orientováno spíše na uplatnění technologie ve vzdělávání a na nástroje pro kulturní participaci obyvatel měst a obcí.

Komu je platforma určena?

Rádi bychom Mobilis nabídli municipalitám, veřejným i soukromým subjektů působícím v cestovním ruchu, aby mohly tvořit průvodce či audio-průvodce pro mobilní telefony, které pak budou nástrojem propagace jejich destinace. Doufáme, že tato komerčně postavená služba nám umožní získávat postupně prostředky na náročnější projekty. Například na velký vzdělávací projekt, které mu říkáme Skrytá historie.

Právě projekt Skrytá historie jste prezentovali na MASHUPu v HUBu. Přibližte ho našim čtenářům.

Jde o vzdělávací projekt, který jako jeden z prvních u nás využívá mobilních technologií a geolokačních služeb. Jeho cílem je seznamovat veřejnost s dějinami v širších souvislostech. Jednak chceme ukázat spojitost osob a událostí, o nichž se mluví ve školním dějepise, s konkrétními místy a také bychom rádi ukázali, jak jednotlivé události spolu vzájemně souvisí a jak například české dějiny byly ovlivněny těmi evropskými.

Skrytá historie from Jakub Deml on Vimeo.

Jaká je vaše cílová skupina?

Skrytá historie cílí především na rodiny s dětmi. Těm bychom chtěli poskytnout motiv pro jejich výlety a výpravy. Proto připravujeme naučné trasy v zajímavých a historií dotčených místech Česka, po kterých bude uživatel provázen aplikací postavenou na bázi zmiňovaného Mobilisu. Důležité je, že odměnou za absolvování trasy bude člověku nejen nově nabyté nebo doplněné povědomí o určité historické události či osobě, ale také vtipný krátký komiks tzv. strip, který bude události či osoby s nadsázkou komentovat nebo glosovat. Z vlastní zkušenosti víme, že děti rády něco sbírají a proto bychom jim chtěli nabídnout, aby si spolu se svými rodiči vytvořili sbírku komiksů. Díky nimž se dozví něco málo o historii země, kde žijí.

Jak dlouho na věci pracujete?

Poprvé jsme se sešli před rokem. Původně jsme neměli přesnou představu o výsledném produktu. Na prvním setkání jsme si vlastní zadání formulovali klíčovými slovy: rodina, volný čas, cestování, hra, objevování, sdílení, augmented reality, smartphone. Většinu času jsme pak věnovali promýšlením různých konceptů a analyzováním jejich proveditelnosti. Příprava projektu postupuje pozvolna v závislosti na tom, že se každý zatím živíme jinak a jinde. Proto nyní hledáme partnera, který by v rámci své PR strategie chtěl s naším projektem spojit svou značku a byl by ochoten poskytnout prostředky na vytvoření pilotního obsahu.

Říkal jste, že Mobilis by vám měl vydělávat na další projekty. Máte tedy i další plány, kromě Skryté historie?

Máme řadu konceptů, jak zapojit mobilní technologie do vzdělávání a propagace destinací. Chceme vyvíjet aplikace, které by překračovaly obrysy konvenčních turistických průvodců. Naším cílem je, aby naše mobilní aplikace sloužily jako nositelé nové informační vrstvy, která návštěvníka skutečně v táhne do atmosféry místa a umožní mu pohlédnou na město či místo novýma očima. V téhle věci však nemůžeme čekat na destinační manažery a spoléhat na jejich invenci. Chceme je proto inspirovat vlastními projekty. Myslíme si, že nestačí jen nabídnout technologii, ale že je třeba poskytnout know-how i v otázce obsahu a komunikace s cílovým uživatelem.

Bylo představení projektu Skrytá historie na MASHUPu první oficiální prezentací?

Ano, MASHUP v HUBu byl prvním veřejným fórem, kde jsme projekt prezentovali. A jsme moc rádi, že jsme se k tomu odhodlali.

Zdroj videa: www.ceskapozice.cz

Co vám MASHUP přinesl? Setkali jste se v HUBu s někým zajímavým?

Našli jsme tu hned dvě příležitosti ke spolupráci. Jednak jsme se přímo na místě domluvili na spolupráci se sdružením Za lepší život v Praze, které zde prezentovalo projekt podporující pěší chůzi v Praze – Podvou.cz. Pro tento projekt bychom chtěli zrealizovat druhý z našich rozpracovaných konceptů - aplikaci, která by umožňovala něco, co se dá nazvat jako „řízené bloudění“. Druhým partnerem, který nás po akci oslovil je startup Proactify.com, který nám nabídl spolupráci při vývoji nástrojů pro komunitní část projektů. Za to jsme moc rádi, protože nám to může ušetřit hodně sil a času.

Jak by měla aplikace pro projekt Podvou.cz fungovat?

Zadáte si, co chcete z hlavních atrakcí centra Prahy vidět a jak dlouhou dobu na to máte. Aplikace vás pak provede požadovanými místy, ale zároveň vás nevede přímo, ale zavede vás i mimo přímou trasu k jiným zajímavým místům a zákoutím, o nichž jste třeba ani netušili. Zkrátka bloumáte po městě, aniž byste riskovali, že zabloudíte.

Vyhovoval vám na MASHUPu formát tříminutové prezentace?

Zažil jsem desítky konferencí a podobných setkání a tak vím, že rozvleklost prezentací je největším zabijákem. Proto jsem s tímto „ostrým“ formátem již od začátku sympatizoval. Pravdou však je, že jsem - podobně jako mnozí jiní - podcenil nutnost pečlivé přípravy. Máte-li na sdělení nějakých 180 sekund, nemůžete slova hledat na place a musíte mít už všechny informace shromážděné a dobře zafixované, abyste na nic nezapomněli.

 

 

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho dalších úspěchů.

 

Štítky dokumentu: Mobilní zařízení

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?