Zásady virálního marketingu

17. 12. 2008 | Brož František
Kde se tato forma marketingu vzala, jak funguje? Je možné hovořit o efektivním marketingovém nástroji?
41% firem v ČR plánuje zvýšit investice do videoobsahu. 1
  • Jak nejlépe prezentovat vaší značku?
  • Jaký typ videa vytvořit?
  • Jak získat konverzi z videoobsahu?
  • Jaké platformy využít k prezentaci?
Nezůstávejte pozadu!
Zanechte nám kontakt, obratem se s vámi spojíme.
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
1 zdroj: PR Klub: 5/2020

Historie

Kolébkou Viral marketingu (VM) je USA. Vznikl na sítích amerických univerzit, které mají k dispozici rychlé pevné připojení. Není tedy problémem rozesílat
spolužákům různé emaily např. videa, reklamní spoty. Jelikož každý má kamaráda a kamarád má další kamarády , vše se může šířit podobně jako virus a brzy zamoří všechna emailová konta v okolí, což v případě internetu může být klidně i celý svět. Zjednodušeně řečeno jedná se o informace, která je šířena samotnými uživateli internetu. Náklady mohou být výrazně nižší, efekt výrazně vyšší než u klasických postupů reklamy.

Úspěch?

Možná jste slyšeli o zásahu globálních kampaní, ale pouze některé společnosti na tomto systému skutečně profitovaly.Odborníci, kteří se zabývali problematikou dopadu virálního marketingu, se shodli na řadě atributů, které provázejí podařené koncepce. Na druhou stranu se často se můžeme setkat s názorem, že virální marketing není efektivní. Principem virálního marketingu je motivace uživatele k tomu, aby šířili nějakou reklamní informaci. V tomto článku celého řetězce může nastat problém. Pokud neumíme uživatele motivovat dostatečně silně, pak je celá kampaň neefektivní. Při správné motivaci je úspěšnost naopak velmi dobrá.
Způsobů jakými můžeme motivovat uživatele je celá řada od dárku zdarma, účasti v soutěži až po zajímavý a poutavý obsah. Důležité ale je, znát svého zákazníka a vědět jak ho zaujmout.

Rady a zásady:

  • Objekt zájmu musí být bezplatný. Jestliže chcete šířit informace o věcech, které se kupují, máte mnohem těžší pozici.
  • Předání zprávy nesmí být komplikované. Pro předání informace je vhodné použít důvěrně známý prostředek, například e-mail. Nabídky typu "upozorni známého" .
  • Zpráva musí být zajímavá, vtipná nebo hodnotná. Váš vzkaz musí být pro uživatele nějakým způsobem přitažlivý. Jinak ho samozřejmě nikdo nebude posílat dál.
  • Přeposílání není spojeno s odměnou. Pokud má virální marketing působit důvěryhodně, je potřeba spontánní chování. Šíření zprávy musí být bez finanční nabídky

Co na to legislativa?

Jistě vás oprávněně napadne zda se nejedná o obtěžování zákazníků nevyžádanou reklamou a co nato legislativa? Zatím situace vypadá následovně v případě přeposílaných e-mailů první adresáti dali firmě souhlas k zasílání komerčních nabídek, nejedná tedy se o spam. Ostatní aktivity rozesílání jsou na bázi běžné korespondence mezi pracovními kolegy, kamarády. Zásah a účinek tradičního modelu, založeného na jednoduchém principu "pošli to dál" může být velmi efektivní.

Další způsoby

  • e-mail výzva
  • výzva na webu
  • virální web-link

Tyto se již vymykají definici spontánně předávané zprávy a mohou být často spojovány s obtěžováním klienta, proto tyto způsoby virálního marketingu, již nejsou legitimní.V souladu s legislativou je pouze varianta založená na přeposílání e-mailových zpráv. Lze však velmi těžko odhadnout, kdy i tato forma bude spadat do skupiny nevyžádaných forem reklamy.

Jak virální marketing pomáhá budovat povědomí o značce

Jak již z uvedených informací vyplývá virální marketing vhodným nástrojem pro budování povědomí o brandu.

Úspěch závisí na třech veličinách:

  • nápadu
  • mechanismu přenosu
  • motivace

Formy virálního marketingu oscilují různě mezi videoklipem, písničkou, koláží, hrou, kvízem nebo mystifikací, vtip je však prostupuje jako pověstná červená nit. Mohou navodit chtěnou pozitivní reakci, ačkoli vypadají docela obyčejně. Musí mít určitý unikátní náboj, který se lidem zavrtá pod kůži. Pověstnou se třeba stala kampaň Virgin Atlantic "Free Flights for Life", která odstartovala launch nové web prezentace této letecké společnosti. Slib volné letenky do Londýna ovlivnil řadu lidí, celkem jich reagovalo přes dvě stě tisíc.

Názory aneb co ukazuje praxe

Na internetu je dnes možné najít velké množství webových prezentací z různých oborů. A to včetně znalců, auditorů, poradců a dalších odborníků. Některé prezentace jsou velmi kvalitní. Kdo dnes nemá vlastní webové stránky, jako by neexistoval. Web je nejlevnější a nejefektivnější prezentace,
Internet je prostor pro šíření virálního marketingu a generování příležitostí pro Vaši společnost . Trh není zdaleka obsazen a rozebrán, stále dochází ke změnám v nabídce a poptávce. Komerčním způsobem používá internet 20% obyvatel, ale 60 – 80% podnikatelů. Pro vyhledávání služby, produktu se dnes používá 90% zákazníků internet. Doba, kdy se pro tento účel používaly především Zlaté stránky je dávno pryč. Co je tedy nezbytné pro zajímavou, kvalitní prezentaci

Zde je nutné vzít v úvahu specifika webových prezentací s ohledem na technologické možnosti Internetu. Drtivá většina klasických webových prezentací je koncipována jako kopie propagačních materiálů společnosti, což není vhodné řešení!
Web je možné doplnit množstvím užitečných informací pro uživatele a zvyšovat tak bonitu a atraktivnost webu firmy. Velmi důležité je dbát a na jeho aktualizaci. Správně udělané a zkoncipované webové prezentace mohou mít slušnou tzv. samošiřitelnost na Internetu (virální marketing). Čím lépe, levněji a efektivněji se budou šířit reference o Vaší firmě, tím více si zvyšujete šance zvyšování povědomí o společnosti, a zvyšuje se počet zákazníků.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?