Nebeský billboard – máme si zvykat na reklamy na noční obloze? Jako první je vyzkoušela Pepsi

17. 4. 2019 | Barbora Vičarová
Ruský start-up StartRocket přichází na trh s nečekanou novinkou ve světě reklamy - pomocí seskupení satelitů v oběžné dráze je schopen promítat na noční oblohu reklamní sdělení. Prvním klientem tohoto nevšedního billboardu je PepsiCo s energetickým nealkoholickým nápojem Adrenaline Rush.


Zdroj: StartRocket

Nebeská reklamní plocha – nápad, který zní trochu jako ze seriálu Black Mirror – by mohl být realitou blízké budoucnosti. Ruský start-up s názvem StartRocket totiž přichází s nápadem, jak ovládnout noční oblohu a využít ji třeba pro marketingové účely.

StartRocket je totiž s pomocí seskupení satelitů schopen nabídnout vesmírný billboard, který na noční oblohu promítá obrovské reklamy, které na první pohled vypadají jako jakási souvězdí. Prvním klientem pak měla být společnost PepsiCo, která chtěla tento nový druh reklamního prostoru využít pro zviditelnění energetického nápoje Adrenaline Rush.


Zdroj: StartRocket

Ačkoliv může tato zpráva znít jako vtip, mluvčí ruské PepsiCo Olga Mangova pro Futurism potvrdila, že tato kolaborace opravdu probíhá. V e-mailu píše:

Věříme v potenciál StartRocket. Orbitální billboardy jsou revolucí na trhu komunikace. To je důvod, proč jsme se jménem energetického nealkoholického nápoje Adrenaline Rush - PepsiCo Rusko, který je inovátorskou značkou a podporuje vše nové a nestandardní, dohodli na tomto partnerství.”

Nápad představil StartRocket na začátku tohoto roku a jeho zástupce Vlad Sitnikov uvedl, že „komodifikace noční oblohy je dalším logickým krokem ve světě reklamy”. StartRocket plánuje zahájit systém s názvem Orbital Display na oběžné dráze v roce 2021 a v současné době shání finanční prostředky, které napomůžou k úspěšnému zahájení projektu. Podle jejich slov bude například 8 hodin nočního času stát pronájemce kolem 20 tisíc dolarů.


Zdroj: StartRocket

StartRocket však není jediný, který bere vesmír jako další výzvu pro svou komerční aktivitu. Příkladem je třeba japonský projekt ALE, který plánuje v roce 2020 spustit službu, jež zájemci nabídne pohled na oblohu plnou umělých padajících hvězd na požádání. Novozélanská firma Rocket Labs zase v minulém roce vyslala do vesmíru svoji raketu s názvem Electron, která měla kromě dvou komerčních satelitů na palubě také geodetickou disko-kouli.


Geodetická disko-koule Humanity Star z dílny novozélandské firmy Rocket Labs. Zdroj: Motherboard

Otázkou pak zůstává, nakolik je tento projekt etický a zda nenarazí na legislativní překážky ještě dříve, než bude vůbec spuštěn. Kritici z řad vědců i veřejnosti upozorňují na problémy, jako je už tak dost významné světelné znečištění planety nebo světelné odrazy, které by mohly komplikovat leteckou dopravu. Konkrétně jsou znepokojeni tím, nakolik jim takový zásah naruší možnosti pozorování oblohy a jejího studia. V diskuzích pak také zaznívá, nakolik je etické propůjčit reklamě i noční oblohu. StartRocket se brání, že reklama by byla vždy viditelná jen pár minut a jeden z členů start-upového týmu, Alexey Skorupsky, pak vědcům svérázně vzkazuje: „Myslím, že vědci si v těchto pár minutách mohou třeba uvařit kávu nebo odskočit na záchod.” a dodává, že podle jeho názoru je komercionalizace oblohy naprosto nevyhnutelná.

Kritiky se možná zalekla i samotná PepsiCo, která nakonec prohlásila, že se jednalo pouze o jednorázový průzkumný test nových reklamních možností a nemá v tuto chvíli žádné další plány pro pokračování v komerčních využití této nové technologie.

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: