OpenAI představuje ChatGPT Shopping. Nabídne uživatelům nákupy přímo z chatu

5. 5. 2025 | Petr Michl
Společnost OpenAI přichází s funkcí, která jí pomůže vydělat i na uživatelích neplatících předplatné. Za nákupní nabídky přímo v chatu výhledově zaplatí inzerenti. Nyní ale poskytně ChatGPT nezávislé nákupní rady zdarma.


Zdroj: OpenAI

Společnost OpenAI zásadně rozšiřuje schopnosti svého populárního chatbota. Nová funkce umožní uživatelům vyhledávat, porovnávat a nakupovat produkty přímo přes ChatGPT. Jde o přímé ohrožení jiných reklamních systémů, které doporučují produkty po vyhledávání. Radost nemají jistě v Googlu, ChatGPT má totiž uživatelům nabídnout více než Google Shopping.

OpenAI minulý týden popsala na svém účtu na X, co všechno bude ChatGPT Shopping:

„Experimentujeme s tím, jak zjednodušit a zrychlit nakupování, porovnávat a kupovat produkty v ChatGPT.

    • Vylepšené výsledky vyhledávání produktů

    • Vizuální detaily produktů, ceny a recenze

    • Přímé odkazy pro nákup.“


Podívejte na video v samotném příspěvku níže, které zmíněné funkce představuje.



I v ChatGPT se půjde tedy z rešerší produktu prokliknout přímo na stránku, kde si ho budete moct koupit. To můžete i skrze Google Shopping, kdy ovšem vidíte primárně zaplacené nabídky inzerentů.  OpenAI zdůrazňuje, že jejich doporučení nejsou reklamou. Výsledky mají být nezávislé.

Domníváme se, že můžeme říci: Zatím.

Historie vývoje digitálních produktů či sociálních sítí je mnohdy spojena s procesem, pro který se vžil název „enshitification“. Ten má následující průběh:

  • Nejprve je důležité navyknout na službu, co největší množství uživatelů. Musíte jim tedy předat co největší hodnotu.

  • S dostatečně velkou bází uživatelů začnou být prioritou inzerenti.

  • Ve třetí fázi, v níž jsou například sociální sítě společnosti Meta, jde už jen primárně o spokojenost akcionářů.


Samozřejmě paralela to není doslovná. Společnost OpenAI není sociálním médiem, zároveň je schopná lákat i miliony platících uživatelů. Ukazovat relevantní reklamu většině uživatelů, co tak nečiní, je ovšem dobrý způsob, jak monetizovat i je. A počkat na to, až se pro ně stanou konzultace s ChatGPT před nákupem něčím přirozeným, je pro změnu relevantní taktikou, když takové chování teprve etablujete na trh.

 

Miliarda vyhledávání týdně

Trend nakupování po konzultaci s AI je již teď na vzestupu. Produktový šéf vyhledávání ChatGPT, Adam Fry, prozradil magazínu WIRED, že uživatelé ChatGPT už nyní provádějí přes miliardu webových vyhledávání každý týden. Lidé aktivně používají platformu pro výzkum široké škály produktových kategorií — od elektroniky přes kosmetiku až po vybavení domácnosti. Nové rozhraní v ChatGPT uživatelům po kliku na obrázek produktu zobrazí na pravé straně obrazovky seznam prodejců s tlačítky pro nákup.

„ChatGPT nehledá konkrétní signály jako tradiční algoritmy. Jde o personalizovaný a konverzační nákupní zážitek. Systém se snaží pochopit, jak lidé o produktech mluví, jaké jsou jejich klady a zápory. Zapamatuje si vaše preference pro příští nákupy a dokáže pracovat s recenzemi z různých zdrojů — od profesionálních recenzí až po komentáře z diskuzních fór jako Reddit, vysvětlil Fry.


Zdroj: OpenAI

Kdo zaplatí těm, kdo tvoří obsah, z kterého ChatGPT při produktových radách čerpá

OpenAI, stejně jako další společnosti budující velké jazykové modely, čerpaly dosud data pro trénování svých jazykových modelů jak na divokém Západě. Tedy načerno, bez kompenzace samotným tvůrcům obsahu. OpenAI nyní vede soudní spory o kompenzaci s některými velkými médii se silnými týmy právníků, například s New York Times. U některých produktových kategoriích — například v elektronice nebo pojištění — nicméně existují weby a obsahové projekty poskytující recenze a srovnání, které do značné míry žijí z u nich uvedených affiliate linků. Je tak velkou otázkou, jak bude OpenAI případně kompenzovat je.  

Bude zajímavé sledovat právě to, kam jdou v tomto způsobu nákupního vyhledávání peníze. OpenAI plánuje v roce 2029 dosáhnout ročních příjmů 125 miliard dolarů. Pro srovnání, loni společnost utržila necelé 4 miliardy. Je tak jasné, že pro naplnění ambiciózních finančních cílů OpenAI přijde spíše dříve než později u této funkce překlopení na monetizační model. Na poli velkých jazykových modelů přitom není OpenAI pionýrem. Konkurenční Perplexity už koncem loňského roku spustila funkci „Buy with Pro" a Google do svých nákupních výsledků zařadil sekci „Researched with AI".

Kam dál?

Perplexity otevírá bránu e-commerce. Z AI chatbota půjde přímo nakupovat

Štítky dokumentu: AI E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: