Ondřej Ilinčev na CopyCampu 2019: Texty mají pracovat s lidskou náturou

25. 11. 2019 | Milada Zemanová
Touha zapojit se do komunity, nenechat se omezovat či do něčeho tlačit. I takové instinkty můžete zapracovat do svých textů a přimět lidi k akci, ke které chcete.

Na letošním ročníku CopyCampu vystoupil CRO a UX specialista Ondřej Ilinčev a humornou formou připomněl, že lidé jsou divní a nechovají se logicky a na to je potřeba pamatovat i při tvorbě textů. V rámci své přednášky s názvem „Jak využít přirozené instinkty lidí v textech na webu” se zaměřil na zkameněliny, ručníky i daňová přiznání. Níže se zaměříme na konkrétní ukázky textů, které se v jednotlivých situacích ukázaly nejefektivnější.

Důležitým faktorem, se kterým při tvorbě textu pracujte, je lidská přirozenost. Jako příklad si představte situaci, kdy ve vedlejší místnosti člověk dostane záchvat. Pokud jste sami, podle průzkumu mu pomůžete v 85 % případů. Pokud jsou ale v místnosti s vámi další lidé, tak mu pomůžete jen v 31 % případů.

Proč tomu tak je? Právě zde se projevuje lidská snaha zapadnout a chovat se jako ostatní. Což je faktor, který můžete využít ve svůj prospěch. Při tvorbě textů se snažte identifikovat konkrétní komunitu a na ni své texty zacílit .

Velmi pěkným příkladem je situace ze zkamenělého lesa v Arizoně. Ročně zde lidé ukradnou 14 tun zkamenělého dřeva a správci parku se tomuto snaží zabránit. Umístili tak na kraj lesa cedule, kde informovali právě o tom, že lidé dřevo kradou. 

Toto je tzv. negativní social proof. Lidé mají pocit, že když kradou ostatní, tak těch pár gramů, které si odnesou, už žádný velký rozdíl neudělá. Zmíněné cedule o něco snížily počet odnesených zkamenělin, ale jednalo se o posun k lepšímu jen v řádu nižších procent.

Jak by text upravil Ondřej Ilinčev? Dle něj příklad k následování docílíte, když vyzdvihnete pozitivní příklady.

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Reportáže
Sdílejte tento článek:
Podobné články: