Nehrajeme, vyhrajeme! Netradiční kampaň brněnského klubu Fléda rekapituluje pandemický rok v hudebním byznysu

17. 3. 2021 | Petr Michl
Dramaturgové škrábou omítky, zvukař „brousí metal“ s frézou a barmanka míchá místo drinků barvy. Lidé tvořící brněnský klub Fléda se stali hlavními hrdiny outdoorové kampaně „Nehrajeme, vyhrajeme“. Klub již dávno zamluvené prostory na citylightech využil alespoň k připomenutí se a povzbuzení lidí, kterým chybí živá hudba.

 

Optimistickou kampaň na nepříliš veselé téma spustil hudební klub Fléda v Brně. Nucené zavření jednoho z nejvýraznějších prostorů brněnské klubové scény, jehož branami by za běžný rok prošlo až čtyřicet tisíc lidí, rekapitulují jeho zaměstnanci s nadhledem v nové kampani „Nehrajeme, vyhrajeme“. Cílem kampaně je povzbudit kolegy z hudební scény, fanoušky a zároveň využít rezervované citylighty, na kterých by za běžných podmínek klub inzeroval koncerty zvučných jmen.

Hrdinové kampaně „Nehrajeme, vyhrajeme“ jsou zaměstnanci či spolupracovníci klubu, kteří jsou již téměř rok bez hlavního zdroje obživy. Výraznou grafikou a trefným textem se klub snaží ukázat, že v době nucené pauzy na sobě hudební sféra pracuje, inovuje a s houževnatostí vyhlíží lepší zítřky. Celkem 10 vizuálů zobrazuje kulturní pracovníky v jejich aktuálních a zcela odlišných povinnostech. Kampaň odstartovala již v únoru 2020 a mimo sociálních sítích vstoupila i do brněnských ulic.

 

Na citylightech v Brně lze vidět hlavního zvukaře, jak brousí místo metalu, železné trubky. Dramaturgové, kteří běžně vyjednávání s agenty světových umělců místo podepisování kontraktů škrábou omítku klubu a šéfbarmanka míchá nové barvy na vymalování.

I přesto, že nemůžeme vykonávat svoji práci, neztrácíme hlavu a snažíme se přežít, pracovat na sobě a pomáhat společnosti. Chceme takto působit pozitivně i na ostatní lidi a povzbudit nejen kulturní scénu, ale celou veřejnost,“ vysvětluje Lukáš Stara, provozovatel klubu Fléda. Sám provozovatel je v kampani zachycený ve tmě a klidu prázdného prostoru klubu, který byl ještě před rokem centrem kulturního dění celé jihomoravské metropole.

Citylighty na frekventovaných místech v centru Brna měla Fléda již předem zaplacené pro původní propagaci nejzajímavějších koncertů klubu. „Letos jsme měli oslavit 20 let existence klubu. Pokud by však na podzim došlo k uvolnění opatření, bude pro nás největší důvod k radosti návrat do práce, shledání s fanoušky a obnovení kulturního života v celém Česku,“ uzavírá Lukáš Stara.

 

Rozhovor s PR manažerem Flédy, Martinem Brzobohatým

 

Co je účelem kampaně?

Chtěli jsme ukázat, že jsme optimističtí, že se nevzdáváme, a že na sobě pracujeme. A předat alespoň kousek toho optimismu i ostatním.

Kolik jste do kampaně vložili finančních prostředků?

Jedná se řádově o desítky tisíc korun. 

Práce ve vašem oboru je často plná pracovních smluv na fakturu a dohodu. Týká se to i lidí na reklamách?

Ano i ne. Je tam například vyobrazena nová kolegyně, kterou jsme museli nově přibrat do týmu, abychom zvládli přebujelou administraci záchranných projektů státu. Část jsou externí spolupracovníci, které bereme za kmenové, část jsou zaměstnanci, kteří ve svém volnu přišli pomoci s rekonstrukcí klubu.

Jak hodnotíte pomoc vlády, nakolik vám různé programy pomoci dokázaly pokrýt ztráty?

Celkem rychle funguje program Antivirus (byť obsahuje několik stran nesmyslných podmínek) a Covid nájemné. Zásadní program Covid-kultura vypsaný více jako půl roku po začátku pandemie, který nyní máme čtyři měsíce po podání, doteď není schválený, byť máme vše správně.

Myslíme si, že problém je právě ve složitosti, pomalosti a překombinovanosti programů. To, kde se naše země nachází s pandemií, je podle nás výsledkem nedostatečné pomoci ze strany státu. Za dobu naší existence jsme si prošli různými krizovými obdobími, takže se snažíme problémy řešit s chladnou hlavou, ale rozumíme tomu, že někteří menší podnikatelé se nacházejí v tak tíživé situaci, že jim nezbývá nic jiného než v naprosté beznaději obcházet nařízení, aby mohli zaplatit elektřinu nebo koupit jídlo pro rodinu. Tím se ovšem pandemická situace pouze zhoršuje a prodlužuje. Je ale potřeba si uvědomit, že za vše může pomalá a nedostatečná pomoc ze strany vlády. Je to začarovaný kruh.

Kolik jste byli schopni udržet zaměstnanců a kolik jste jich museli propustit?

Zatím jsme nepropustili nikoho.

Jaké jsou náhradní „joby“ hrdinů a hrdinek z plakátů Flédy?

Je to různé, skalní zaměstnanci jsou na překážkách, externí vykonávají manuální práce a jedna z našich kolegyň dobrovolničí v očkovacím centru, 

Většina hudebníků se dnes nedokáže uživit prodejem nahrávek, ale hlavním zdrojem obživy jsou pro ně právě koncerty. Co podle vás napověděla jarní vlna online live koncertů z hlediska možnosti alespoň částečné náhrady příjmů?

Myslíme si, že na malém českém písečku online koncerty nemohou být pro umělce ničím jiným než únikem ze současného marasmu.

Dělali jste nějaké online přenosy také? Co vám ta zkušenost přinesla?

Nevydali jsme se touto cestou, z výše uvedených důvodů. Chceme se věnovat tomu, co nyní dělat můžeme a v normální sezóně ne, a tím je postupná rekonstrukce klubu.

Existují globální výjimky. Korejský boyband BTS v červnu 2020 utržil za online pay-per-view koncert 20 milionů dolarů.  Na jaře některé koncerty českých kapel vysílané na Mall.tv získaly statisíce korun. Jaké má online hraní z byznysového hlediska limity a myslíte, že velké koncerty online se #spolutozvladneme mají dnes vlastně smysl / lidi jsou na ně zvědaví?

Myslíme si, že asijský či globální trh podléhá jiným zákonitostem než ten lokální. Československý trh je příliš malý a z ekonomického pohledu nám streamování nedává příliš velký smysl. 

Máte na jaro a začátek léta naplánované dva velké koncerty na Špilberku. V současné situaci doufáte a věříte, že se uskuteční, nebo už připravujete posunovací varianty?

Koncertů máme nyní v plánu mnohem více. Jsme připraveni na původní termíny, ale máme v záloze i náhradní varianty v průběhu celého léta. 

Co si myslíte, že nastane, „až se to otevře“ z hlediska bookingu koncertů? Těch posunů už bylo tolik, že se bude brát v potaz to, kdo měl co přislíbené na jaře 2020, nebo se začne od čerstvého stolu?

Kapely, které byly zabookované, mají náhradní termíny. Vždy s ním pracujeme půl roku dopředu. Teď skládáme podzim 2021, ale zároveň pracujeme i na celém roku 2022.

Čekáte, že se lidi budou chovat na koncertech stejně jako doposud ve smyslu takřka nulových rozestupů, pozpěvování si s kapelou a všech těch dalších „nehygienických věcí“, nebo se dá čekat větší obezřetnost a tím i nároky na kluby ve smyslu menších kapacit koncertů a nějakých opatření na místě?

Díval jsem se na live záznam z koncertu Dessy z malého klubu a přišlo mi to až dojemné tím, jak se mi po něčem takovém stýská, ale taky zároveň tím, jak to připomíná sci-fi ze vzdálené minulosti.

Z dnešního pohledu se to opravdu může zdát jako sci-fi. Co se nás týká, určitě budeme dbát na vyšší hygienické normy. Jsme připraveni také na zmenšení kapacity, ovšem nejsme si zcela jisti, jestli na to jsou připraveni umělci, protože nižší kapacita znamená nižší honorář. Ekonomika klubu byla vždy postavena tak, že naprostou většinu peněz si odváží umělec, ze zbytku zaplatíte produkci a PR koncertu, a klub vydělává na barech na své provozní náklady. Z jednání některých manažerů máme pocit, že si neuvědomují, jak moc se doba po pandemii změní a vůbec si nechtějí připustit, že to bude jiné než v době blahobytu. Je potřeba si uvědomit, že bez klubů nejsou kapely a ve výsledku ani festivaly.

V kampani říkáte, že „vyhrajeme“. Nebude se ptát na to, kdy to bude. Co bude pro klub Fléda výhra představovat? Je to návrat do starých kolejí, nebo máte v hlavě i představu „výhry v rámci možností“ pro post-pandemický svět?

Chtěli jsme všem, kteří propadají bezradnosti, dodat elán. Pro nás „vyhrajeme” znamená to, že si vůbec nepřipouštíme, že bychom skončili. Máme čas pracovat na projektech na které jsme čas neměli, nebo jsme je odkládali. To je to hlavní: chceme otevřít silnější a lepší. Jak říká náš právník, i ta nejblbější hodina má jen 60 minut. 

 


Zvukař
: Že brousím metal jinde než na koncertě? Nevadí. #vyhrajeme


Hlavní osvětlovač:
Že nemám laser na fréze ani na Flédě? Nevadí. #vyhrajeme


Hlavní barmanka.
Že teď míchám drinky jenom z barvy a vody? Nevadí. #vyhrajeme


Fundraising:
Že teď místo dotací na kulturu řeším kompenzace na přežití? Nevadí. #vyhrajeme


Night manager:
Že jsem vyměnil noční směny za denní? Nevadí. #vyhrajeme


Back office:
Že teď místo tabulek počítám vakcíny ve Fakultní nemocnice Brno? Nevadí. #vyhrajeme


Dramaturgové
: Že místo programu škrabeme omítku? Nevadí. #vyhrajeme

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.