Nová kampaň na podporu očkování proti covidu působí zatím krotce. Je z ní cítit strach z přehnaných slibů

17. 8. 2022 | Petr Michl
Už je to zase tady. Je tu další posilovací dávka proti covidu-19. A s možností její rezervace spustilo Ministerstvo zdravotnictví i novou kampaň. Rozjezd je pozvolný a působí zatím vyloženě krotce.


Zdroj: ministerstvo zdravotnictví

Nová vlna onemocnění covid-19 nezačala až v září jako v posledních 2 letech, ale ozývá se v průběhu celého léta. Naštěstí ale není dosud spojena s nezvladatelným náporem na nemocnice a zdravotnický systém. Někteří odborníci tvrdí, že díky tomu, že v létě roku 2022 covid-19 nespí, bude podzimní vlna možná méně silná. Nikdo se ale neodváží říct nic s jistotou a bohužel to samé platí i pro vhodnost dalších posilovacích dávek vakcíny proti covidu-19, když nejsou přizpůsobeny na poslední mutace viru. Toto opatrnictví se bohužel odráží i v právě spuštěné kampani.

Za jejími vizuály stojí agentura McCann. Ty se objeví postupně v tiskových inzerátech, na očkovacích místech či v ordinacích lékařů. Na podzim přijdou i televizní a rozhlasové spoty. Zatím můžeme hodnotit jen střípky kampaně, které se objevily online.

Očkujeme se pro život beze strachu“ zní claim na vizuálu, který má působit jako citace prošedivělé dvojice. Dále se dozvíte, že „zdraví přeje připraveným“ a výzvu k registraci na 4. dávku očkování.


Zdroj: ministerstvo zdravotnictví

Fotografie dvou vysmátých seniorů byla možná nafocena specificky pro danou kampaň. Má ovšem silný vibe snímku z fotobanky, co by se hodil klidně na reklamu na kosmodisk, zubní protézu nebo na penzijní připojištění ve snaze vzbudit dojem spokojeného stáří. Jasně tedy definuje jako cílové publikum seniory jako nejpočetnější skupinu „ohrožených“, kteří dle odborníků potřebují posilovací dávku nejvíce.

Možná ovšem nastane změna v dalších fázích kampaně, mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob Radiožurnálu sdělil, kampaň bude obecně cílit na celou populaci.

S kampaní je spojen i web ceskoockuje.cz s pěkně definovanými benefity očkování a bořením mýtů na prominentním místě na homepage.  



Zdroj: ministerstvo zdravotnictví

Je ale očkování jen pro seniory, jak naznačuje vizuál kampaně, který pravděpodobně na mnoha místech na tento web povede? Sám mám středně těžké astma. Můj kamarád astmatik dostal v 1. vlně očkování na začátku roku 2021 na doporučení imunoložky vakcínu přednostně. Pohlíží dnes lékaři na astma stejně? Po najetí na záložku „Rizikové skupiny“ v sekci „Zajímá vás“ v dolní partii webu je sekce „COVID-19: rizikové faktory a rizikové skupiny“, v níž se vyskytují i „chronická respirační onemocnění“. I přes 3 prokliky na další místa webu se ale z tohoto pojmenování nedostanete k pojmu astma. Astma je onemocnění chronické a respirační, co když jsou tím ale myšlené horší stavy? Pomůže v rámci sekce „Rizikové skupiny“ podstránka v COVID-19: informace pro pacienty s chronickým onemocněním a pacienty podstupující imunosupresivní léčbu? Ostatně léky na astma ve své podstatě potlačují přehnanou imunitní reakci těla. I zde ale není definováno konkrétněji, jakých onemocnění se toto týká, a jediná konkrétní zmínka (proklik na další vysvětlení) u imunosupresivní léčby zmiňuje transplantace. I pod tíhou vizuálu s paní 70+ na dané podstránce se cítím se svým astmatem ve věku „pokročilého třicátníka“ jako simulant a dost možná neadekvátní kandidát na 4. dávku očkování. Odpověď budu muset hledat na telefonické help lince nebo u svého praktického lékaře. Svým hledáním přitom jdu proti primárnímu vyznění kampaně a věnoval jsem mu energii, která bude z pohledu množiny lidí z potenciálních rizikových skupin pravděpodobně nadprůměrná.

 

Krotkost kampaně je důsledkem předchozích komunikačních nezdarů

Ze svého osobního příkladu nevyvozuji, že je daný web nutně špatně. Jeho informační provázanost a prolinkovanost je vysoká. Jen je otázkou, kolik lidí bude za svou odpovědí chodit přes 5+ kliků. A především to, kolik lidí k tomu bude motivováno zatím velmi krotkým vyzněním kampaně.

To je logické s přihlédnutím k odezvě dosavadních kampaní. První velká kampaň přišla až v dubnu 2021, dle mnoha odborníků příliš pozdě — v době, kdy vládou nedostatečně vyvracené dezinformační narativy ovládaly velkou část společnosti a nemocnice byly plné. Její hlavní slogan zněl „Udělejme tečku za koronavirem“ a slibovala s vakcínou konec pandemického trápení. Dnes už víme, že šlo o ukázkový „overpromise“.

Další kampaň z listopadu 2021 vyšla ven opět v době přehlcených nemocnic a s vědomím, že tehdejší úroveň proočkovanosti proti covidu-19 cca 60 % populace je prostě málo. Vznikla přímo v režii Ministerstva zdravotnictví a chtěla šokovat se záběry na pacienty ve vážném stavu. Na výjevech dvou pacientů zakrývaných pytli pro mrtvá těla strašila slova „Uvěřil dezinformacím“, u detailu ruky pacienta, na kterou píše zdravotník datum jeho úmrtí, trčelo výmluvné: „Měl svou pravdu.“


Zdroj: ministerstvo zdravotnictví ČR

Kampaň sklidila bouři nevole z mnoha stran. Pochopitelně od odpůrců očkování, zdaleka ale ne jen od nich. Například rektor Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUTVojtěch Petráček odsoudil kampaň jako „agresivní“, „nechutnou“ a „neetickou“. Své argumenty více rozebral v otevřeném dopise ministrovi zdravotnictví Adamu Vojtěchovi (za ANO), v němž ho vyzval k okamžitému zastavení kampaně.

Dosavadní ukázky aktuální kampaně pak svědčí o tom, že byla vytvořena se snahou neopakovat postupy z výše zmíněných komunikačních snah Ministerstva zdravotnictví. Výstupy jsou proto krotké, nic moc neslibující a jen vlažně aktivizující.

Odpůrci očkování často mluví o tom, že pandemie covidu skončila 24. února 2022, kdy si našla média jako nového strašáka válku na Ukrajině. Chybně z toho usuzují, že pandemie byla vymyšlená. Čistě z mediálního pokrytí je ale jejich popis situace poměrně přesný.

S uvadající mediální pozorností a válkou na Ukrajině, která může s přicházející zimou eskalovat ruským uzavřením kohoutů plynu a ropy energetickou krizi, lidé covidové situaci nevěnují tolik pozornosti. A vysoká pravděpodobnost násobně vyšších účtů za plyn je děsí více než smrtnost nemoci covid-19, která bude v současnosti hluboko pod 2 % z doby variant s těžším průběhem. Dle průzkumu společnosti PAQ Research pro Český rozhlas počet lidí, kteří nejsou očkovaní či mají jen základní očkování a další odmítají, narostl ze 37 na 44 %. Nejmenší zájem očkování je mezi lidmi do 34 let, z lidí nad 55 let se chce nechat přeočkovat (jen) každý druhý.

Pravidelný komentátor pandemického dění na Českém rozhlasu Plus, biochemik Jan Konvalinka, nazval ve vztahu ke komunikaci covidu Babišovu administrativu jako vládu chaosu a tu Fialovu jako vládu ticha. Na aktuální kampaň by měla dát přesto 50 milionů korun. V jejím úplném úvodu není dostatečně komunikována míra benefitů či účinnosti vakcíny pro jednotlivé věkové skupiny obyvatel. Z části pochopitelně vyznívá krotce a neurčitě. Což je ovšem přesně recept na její neúspěch, ke kterému může významně přispět i aktuální geopolitická situace, z ní vyplývající socioekonomické problémy i s tím spojená nízká úroveň důvěry ve vládu.

Rozhodně bych si nepřál, aby aktuální kampaň na podporu očkování proti covidu-19 proběhla bez valného účinku, jen pro vykázání, že tu nějaká kampaň vůbec byla. Aktuální podoba jejích prvních střípků a zejména situace, do které přichází, u mě ovšem vzbuzuje silné obavy, že to tak dopadne.

Tip redakce


Zdroj: ministerstvo zdravotnictví ČR

Kampaň na podporu očkování proti covidu-19 z listopadu 2021 byla brutální. Přečtěte si její o nic méně nemilosrdnou analýzu

Štítky dokumentu: Formy PR Marketingové nástroje
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: