Slovenská prezidentka školí v tom, jak má vypadat komunikace v krizi. Srovnání se Zemanem je k pláči

13. 10. 2020 | Petr Michl
Zuzana Čaputová ukazuje v novém videu, jak uklidnit národ. Srovnání s českým prezidentem vyřizujícím si místo toho účty s nepřáteli je vyloženě kruté, přesto jsme se o něj pokusili.


Zdroj: YouTube / Zuzana Čaputová

Česká republika není v dobré situaci. Nárusty počtu nakažených nemocí COVID-19 jsou v přepočtu na obyvatele jedny z nejhorších na světě. Situace se zhoršuje — i když ne tak závratným tempem — i v dalších zemích, včetně našich sousedů. Slovensko je na tom ve zvládání nového koronaviru lépe. V době, kdy jsou lidé znovu vystrašení, nám však může jít příkladem především tamní hlava státu. Srovnání komunikace slovenské prezidentky Zuzany Čaputové směrem k veřejnosti s projevy českého prezidenta Miloše Zemana totiž doslova bolí, obzvláště Čechy.

V době rozjitřených emocí a obav publikovala Zuzana Čaputová video, v kterém připomíná důležitost dodržování zásad, jež mohou šíření viru zpomalit. Říká v něm:

 „Říjen je měsíc úcty ke starším lidem, projevme ji tím, že se budeme chovat zodpovědně, a to nejen vůči nim. Nasadit si roušku, použít dezinfekci a myslet na odstup, to jsou sekundy. Sekundy úcty, které mohou pro starší a nejzranitelnější znamenat roky života.“

Z řemeslného i symbolického hlediska videu nelze nic vytknout. Detaily jako posunutí roušky přes nos jsou nenásilným připomenutím toho, co mnoho lidí opomíjí. Hudební podklad kytaristy Davida Kollara je vážný, ale uklidňující. Majestátnost a důvěru vyjadřují i reprezentativní interiéry. Využití otce Zuzany Čaputové je pak podtržením toho, že i prezidentka je jen člověk a má strach o své blízké.

Dojem, že má starost o dobro lidí, ale dokáže vyvolat i „nízkorozpočtovým“ vzkazem z parku, který zveřejnila 10. října na Světový den duševního zdraví.

Zeman nabízí polarizaci společnosti jako zvrácený sport

Prezident České republiky se po většinu tohoto roku na veřejnosti příliš neukazoval. Když se tak stalo, neodpustil si ve svých mediálních výstupech svou libůstku: uštěpačné bonmoty a kopání do těch, které považuje za své protivníky.

Jeho posledním mediálním výstupem po dlouhé době byl jeho rozhovor pro Mladou frontu Dnes  (tedy médium v majetku premiéra Andreje Babiše, aktuálně ve svěřenském fondu ovládaného manželkou premiéra, Monikou, a jeho právníky) z 10. října a ve svém zvyku nadále pokračoval. Neodepřel si popíchnutí do „pražské smetánky“, která nyní nahradila jeho mýtického protivníka v podobě „pražské kavárny“.

„Dojde k osekání všech aktivit, které nemají souvislost s ekonomikou, jako jsou například posilovny. Ale jsou to desítky a desítky dalších aktivit. Někde jsem říkal, a říkal jsem to i profesoru (Romanu) Prymulovi, že když zavřete noční kluby á la Techtle Mechtle, do kterých chodí pražská smetánka, tak bude sedět, číst knihy, jak doporučuje Prymula, a zvyšovat tím svou beztak nízkou vzdělanostní úroveň,“ uvedl v odpovědi na dotaz o schopnosti české ekonomiky přežít případný další lockdown s tvrzením, že se o její skutečné uzavření nejedná. Připomenutí, že za takový výrok se na něj na sociálních sítích snese oprávněná kritika, odvrátil s tím, že „vážit si názorů internetových blbečků může jenom další blbeček“.

Toto není paywall.

Registrujte se zcela zdarma a získáte:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • každotýdenní newsletter s přehledem toho nejlepšího;
  • možnost soutěžit o zajímavé ceny;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.