3 z 10 Čechů chodí do fast foodu aspoň několikrát měsíčně. Reklamou je válcují nejvíce McDonald’s s KFC

1. 2. 2024 | redakce, TZ
.

Přemek Forejt v kampani pro McDonald’s 

Rychlé občerstvení si v Česku vybudovalo silnou základnu, i když pravidelně se v nich stravuje poměrně málo lidí: 13 % alespoň jednou týdně a dalších 17 % několikrát měsíčně. Více než dvě pětiny jsou spíše svátečními návštěvníky. Nejčastěji se ve fast foodech obecně stavíme na oběd, naopak nejméně na snídani. A důvody, proč tam chodíme? Zejména kvůli tomu, že „jsou po ruce“ a umožňují spontánní zastavení na něco k jídlu/pití, ale také z důvodu rychlého servisu. O post nejoblíbenějšího fast foodu se aktuálně „perou“ McDonald’s a KFC, až daleko za nimi se objevují další řetězce rychlého občerstvení. Zjišťovali jsme také informovanost Čechů o vstupu amerického fast food řetězce Popeyes na český trh: ten zaznamenalo 36 % dotázaných.

Výzkum provedla výzkumná agentura ResSOLUTION Group ve dvou vlnách: na podzim 2023 a začátkem roku 2024. Zúčastnila se ho pětistovka, respektive tisícovka internetových respondentů z Českého národního panelu starších 15 let.

Data doplňuje žebříček monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterého mezi fast foody nejvíce investují do inzerce právě dva nejoblíbenější řetězce: McDonald’s a KFC.

Alespoň několikrát za měsíc zavítají do restaurace či bistra s rychlým občerstvením 3 z 10 Čechů. Když si ale toto průměrné číslo rozebereme například z pohledu věkových skupin, zjistíme, že u mladších ročníků (15–34 let věku) podíl dosahuje 53 %. Naopak lidé starší 45 let se ve fast foodech stravují několikrát měsíčně a častěji jen ve 14 % případů. Jednou za měsíc tam zajde průměrně 17 % dotázaných. Vysoké procento lidí (43 %) se v těchto zařízeních stravuje méně často než jednou za měsíc.

 

Co ve fast foodech jíme a proč?

Nejčastěji se respondenti stavují ve fast foodu na oběd (ten vede u 56 % z těch, kteří navštěvují tyto zařízení aspoň někdy). Na druhém místě jsou svačiny a nejrůznější pochoutky, na třetím večeře a až daleko za nimi snídaně.


Obvyklým důvodem ke stravování ve fast food restauracích či bistrech je pro respondenty spontánní zastavení – tedy jdou například zrovna okolo a mají hlad nebo chuť na některé z jídel (43 %). Silnější je tento důvod pro ženy než pro muže. Srovnatelně zásadní je ale rychlý servis (42 %), který zase naopak častěji zmiňovali muži. Necelá čtvrtina dále zmínila, že jde o jakousi záruku známého jídla (například během cestování) a pětina uvedla dostupnost těchto zařízení, tedy mají je v blízkosti domova nebo práce.

Za zmínku ještě stojí, že už čtvrtina nejmladších respondentů (15–34 let) se ve fast foodech stravuje mimo jiné kvůli bezkontaktnímu objednávání, což je jinak u širšího vzorku návštěvníků fast foodů důvod zmiňovaný jen 12 % z nich.

Zmiňovaná negativa fast foodů

Že se lidé ve fast foodech stravují, ale ještě neznamená, že si neuvědomují jejich stinné stránky – přesněji 84 % u nich určité mínusy vnímá, přičemž mezi mladými respondenty je to dokonce 96 %. Více než polovina návštěvníků z řad dotazovaných uvedla jako negativum nezdravé jídlo. Třetina dále zmínila vysoké ceny těchto restaurací a bister. Okolo čtvrtiny dotázaných se shodlo ještě na nekvalitním, respektive nehodnotném jídle, velkém množství lidí, kteří tam chodí, a vysoké produkci odpadů.

Nejoblíbenější řetězce a vstup Popeyes na český trh

V neposlední řadě se ve výzkumu podívali i na oblibu jednotlivých řetězců rychlého občerstvení. O první místo už tradičně bojují McDonald’s (37 %) a KFC (35 %). Kdo má mezi těmito dvěma větší jasno, jsou respondenti ve věku 15–44 let, u kterých vede McDonald’s s náskokem. Naopak KFC je na prvním místě u skupiny nad 45 let. Na třetí pozici, i když daleko za americkými řetězci, je občerstvení Döner Kebab (17 %) a na čtvrté pak Bageterie Boulevard (13 %) – oba přitom výrazně častěji zmiňovali mladší respondenti. Na pátém místě je pak Globus restaurace, kterou zmínilo jako svoji nejoblíbenější 11 % dotázaných.

Na český trh v minulém roce vstoupil další americký fast food řetězec Popeyes, který zatím otevřel svou jedinou restauraci na pražském Václavském náměstí. Příchod řetězce zaznamenalo podle výzkumu ResSOLUTION Group 36 % dotázaných, výrazně častěji obyvatelé Prahy a středních Čech a také respondenti ve věku 15–34 let (55 %), přičemž informovanost s vyšším věkem klesá. Popeyes se však zatím nestihl probojovat na významnější pozici mezi oblíbenými fast foody, a to dokonce ani mezi Pražáky: za svůj nejoblíbenější ho označilo jen 0,4 % respondentů (resp. 0,3 % v případě Prahy).

Reklama v oblasti fast foodu

Data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen ukazují, že největším inzerentem segmentu fast foodů byl v loňském roce McDonald’s – s inzercí v hodnotě necelých 638 milionů korun v ceníkových cenách*. V těsném závěsu bylo KFC s objemem reklamy za necelých 607 milionů.

Všichni ostatní za nimi zaostávají o řády. Reklama třetího Burger Kingu měla hodnotu přes 57 milionů korun, ta od Bageterie Boulevard ani ne 24 milionů korun. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: