Další Meta průšvih: Facebook i Instagram sledují historii vyhledávání mladých uživatelů, ač veřejně tvrdí opak

19. 11. 2021 | Barbora Vičarová
Facebook, respektive Meta, má na kontě další průšvih s ochranou dat svých uživatelů. Podle nedávno zveřejněné studie sleduje mladé pod 18 let a dle jejich vyhledávání na ně cílí reklamu, ačkoliv se v červnu tohoto roku zavázal, že od této praktiky odstupuje.

Vypadá to, že nad Facebookem se opět smráká. Organizace Fairplay, zaměřená na bezpečnost dětí na internetu, totiž zveřejnila studii s názvem Facebook Surveillance Report ve které odhalila, že Facebook a Instagram sledují své mladé uživatele mnohem více, než je zdrávo a nezdráhají se vytěžená data používat pro cílení reklamních obsahů třetích stran. 

Ačkoliv Facebook v červnu letošního roku sdílel svůj krok k bezpečí mladých uživatelů, tedy, že inzerenti nově budou moci cílit na mladší publikum pouze podle věku, pohlaví a lokace a určitě ne dle jeho zájmů nebo vyhledávání, nebyla to tak úplně pravda. Studie totiž ukazuje, že obě platformy i nadále využívají tzv. konverzní API ke sledování podrobností o aktivitách dospívajících při procházení webu.

Cílení na mladistvé má následky

Existuje přitom mnoho obav ohledně cílení reklamy na děti a mladistvé podle jejich zájmů a vyhledávání. Reklama pro ně může být mnohem více zavádějící a výrazná, zvyšuje tlak na konzumní způsob života a zvětšuje propast mezi dítětem a rodičem, který zde musí působit jako ten, který jeho vysněnou hračku nekoupí. To vše se negativně podepisuje na duševním zdraví dětí, a firmy by proto neměly zneužívat reklamy na sociálních sítích k tomu, aby děti nabádaly ke koupi svých produktů. 

Na vznik nejrůznějších zákonných omezení a veřejnou diskuzi tohoto problému reagoval v červnu i sám Facebook jasným stanoviskem na svém webu. Sám se odkázal na veřejnou diskuzi ohledně toho, jak negativní dopad může cílená reklama na děti a mladistvé mít:

„S diskusemi souhlasíme, a chceme proto preventivně omezit to, jak inzerenti mohou cílit na mladé uživatele. Dříve dostupné možnosti cílení, jako jsou ty založené na zájmech nebo o aktivitě uživatelů v jiných aplikacích a webech, již nově nebudou inzerentům k dispozici.”

Prohlášení vs. realita

Podle studie to však vypadá, že striktní přístup Facebooku zůstal pouze u prohlášení a pokročilejší techniky cílení na děti lze využívat i nadále. Pro účely studie byly vytvořeny 3 profily mladých uživatelů mezi 13 až16 lety a sledovali je pomocí speciálních softwarů. Ze studie vyplynulo:

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Facebook Instagram
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.