Dropbox získal investici 250 milionů při valuaci společnosti ve výši 10 miliard dolarů

20. 1. 2014 | Petr Michl
Velké investice do technologických společností pokračují. Dropbox získal čtvrt miliardy dolarů. Plánuje vybudovat „armádu obchodníků“ a dobýt korporátní trh.

Dropbox získal 250 milionů dolarů v novém investičním kole při valuaci společnosti na 10 miliardách. Dle Wall Street Journal je skupina investorů vedená fondem BlackRock. Není to poprvé, co Dropbox získal podobným způsobem kapitál. Již v roce 2011 do něj vložila skupina investorů čítající třeba Goldman Sachs, Sequoia či Index Ventures stejnou částku 250 milionů dolarů při valuaci ve výši 4 miliard.

V současnosti Dropbox využívá více než 200 milionů lidí a 4 miliony podniků. Jaký má Drobox obrat? Není veřejný, ale BusinessWeek se nechal slyšet, že se pohybuje v řádech „stovek milionů dolarů". Pro srovnání Twitter vstoupil na burzu také při valuaci 10 miliard dolarů. Přitom, ač jeho obrat také není zanedbatelný, sám dosud kumuluje pouze ztrátu. Do přímého konkurenta Dropboxu, Box, vložili loni investoři 100 milionů při valuaci 2 miliard dolarů.



V případě aktuální investorského kola Dropboxu se původně očekávalo získání čtvrt miliardy dolarů při valuaci 8 miliard. To, že se nakonec hodnota společnosti zvýšila a podíly vstupujících investorů se tím snížily, dokládá, jak vysoká je v Dropbox vkládána důvěra. Re/Code navíc informuje o tom, že probíhají jednání s dalšími investory o dohodě, která by navýšila nynější zisk nového kapitálu o 150 milionů na 400 milionů dolarů.

Dropbox chce dobýt korporátní sektor. Potřebuje obchodníky

Dropbox je jeden z nejvýraznějších hráčů na poli online datových úložišť pro běžné uživatele. Většině z nich ovšem stačí účet zdarma, nepotřebují prémiový v ceně 9,99 dolaru měsíčně za 100+ GB úložného prostoru. I tak se jedná o lukrativní byznys. Skutečně velké peníze jsou však až v segmentu korporací z žebříčku "Fortune 500", v němž Dropbox není etablovaným hráčem. Dle článku Joshe Constinea pro Techcrunch chyběl firmám donedávna mezi funkcemi služby především jednoduchý přehled toho, kdo pracoval s jakým účtem – stejně jako jednoduchá centrální správa práv přístupů.

Odezvou na tuto kritiku je v listopadu 2013 představený Dropbox for Business. Ten by měl obsahovat oddělenou správu soukromých a firemních dat v rámci jednoho účtu, silné možnosti správy přístupů a pravomocí, stejně jako nastavení bloků k zabránění neautorizovaného sdílení, přehled, kdo otevřel či upravil sdílené soubory, možnost přesunout soubory zaměstnance na účet jiného nebo mu na dálku smazat data z počítače, pokud ze společnosti odchází. Tato firmám na míru šitá služba byla vyvíjena přes rok s cílem změnit obchodní model společnosti. S cenou 175 dolarů ročně za uživatele totiž může přinést Dropbox for Business mnohanásobné navýšení zisků.

V B2C segmentu rostl Dropbox virálně s příslibem na zvětšení úložného prostoru výměnou za nalákání dalších uživatelů. Korporátní bitva se nicméně nevyhrává bez armády obchodníků. Pro prosazení své služby mezi firmami potřebuje výrazně doplnit řady svého obchodního týmu. A to je poměrně nákladný počin, pro jehož realizaci přijdou nově získané prostředky vhod. Obzvláště, když „lovíte v drahých vodách". Dropbox ostatně již vstupuje do nového roku posílený o bývalé vedoucí pracovníky týmů rozvíjejících partnerství a obchodní příležitosti ve Facebooku, Googlu a Spotify.

Další peníze mohou být využity pro akvizici výtečných talentů pro vývoj, případně pro jejich získání přímo s jejich startupy. Cíleno by mělo být samozřejmě na ty, kteří pomohou dodat Dropboxu další funkcionality, jež pomohou pozvednout hodnotu služby.

Konkurence v cloudu není příslibem pohody v obláčcích

Na poli online datových úložišť rozhodně nepůsobí zanedbatelná konkurence. Z řad firem, jež se staly relevantními v posledních letech, je tu především Box zmíněný na začátku článku. Ten byl již budován pro B2B segment s cílem vytvořit co nejvíce jednoduchý a intuitivní software.




Uvádí, že ho používá více než 200 tisíc firemních klientů. Mezi nimi jsou i giganti typu Procter & Gamble, O2 Media či síť komunikačních agentur Grey Group. CEO společnosti, dnes 28letý Aaron Lewis, přidává ve světě technologických firem tak častý a ceněný příběh muže, který nedokončil univerzitu, aby následoval svůj podnikatelský sen.

A pak tu jsou ještě těžší váhy, které mohou těžit z napojení na další služby a aplikace: Google Drive, Amazon WorkSpaces a samozřejmě i SkyDrive sedící ohromnému množství podniků využívající softwarový balík Microsoft Office.
Dropbox je jako nezávislá platforma v tomto ohledu znevýhodněn. Přesto je jeho značka velice silná a může mít brzy lepší zvuk i u korporátních klientů. Nově získané prostředky budou využity právě k tomu, aby se tak stalo.

Štítky dokumentu: Startup

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: