Facebook plánuje uživatelům nabídnout možnost 'smazání historie' v průběhu roku 2019

28. 2. 2019 | Kateřina Tauchenová
Možnost smazat svou facebookovou historii lze považovat za vstřícný krok směrem k ochraně soukromí uživatelů. Co to ale udělá s přesností cílení reklam? Ve Facebooku se připravují i na variantu snížení množství příjmů z inzerce.

Facebook tento týden oznámil, že během letošního roku zpřístupní uživatelům po celém světě novou funkci „smazání historie“ (clear history), která jim umožní vymazat záznamy o všem, na co kdy na Facebooku klikli, o webech, které navštívili, a další data ze serverů společnosti. Potvrdil tak původní informaci, kterou Mark Zuckerberg se světem poprvé sdílel loni na jaře. Možnost smazat údaje o historii chování uživatele ovlivní nejen uživatele samotné, ale také inzerenty a jejich možnosti cílení reklam.

Princip funkce smazání historie zůstává stejný, jak jej Mark Zuckerber popsal na svém facebookovém profilu loni v květnu po konferenci F8, kde nástroj poprvé představil:

Uvidíte informace o aplikacích a webových stránkách, se kterými jste spolupracovali, a tyto informace budete moci vymazat z vašeho účtu. Budete moci Facebooku dokonce zakázat, aby tyto informace do budoucna ukládal ve spojení s vaším účtem.“

Funkci smazání historie pak přirovnal k mazání souborů cookies:

„Stejně jako když vymažete soubory cookie ve svém prohlížeči, může to zhoršit vaši uživatelskou zkušenost. Možná se budete muset znovu přihlásit ke každému webu a možná budete muset znovu nastavit různé funkce či notifikace. Totéž se stane i po vymazání historie na Facebooku. Bez znalosti vašich preferencí nebude váš Facebook tak kvalitní.“

 

Co způsobí horší cílení? Ve Facebooku počítají i s možností nižšího obratu kvůli sníženému množství inzerce

Po smazání historie se sice uživatelé budou muset znovu přihlásit do aplikací a na webové stránky, na které přistupovali prostřednictvím svého facebookového účtu, ale inzerenti tímto krokem ztratí mnohem více. Používání funkce smazání historie výrazně ovlivní jejich možnosti cílení reklamy.

„Ochrana soukromí je pro nás v roce 2019 takovým protivětrem,“ uvedl na 2019 Technology, Media & Telecom Conference v San Franciscu CEO Facebooku David Wehner. „Je to dokonce jeden z faktorů, které přispívají k našemu očekávání poklesu růstu obratu v průběhu letošního roku,“ dodal. Na nejvyšší úrovni podle něj používání nástroje smazání historie znesnadní inzerentům cílit jejich reklamy tak efektivně, jak byli dosud zvyklí.

Na druhou stranu, ale COO Facebooku Sheryl Sandberg během stejné konference prohlásila, že „cílená reklama a soukromí se vzájemně nevylučují“.

Zdá se, že nová funkce je pro Facebook trochu risk, ve kterém sází na to, že jeho projev dobré vůle a vstřícný krok k ochraně soukromí jeho uživatelů vyváží negativní dopad této funkce na výši jeho příjmů. Pokud se ale ukáže, že Facebook podcenil potenciální oblibu funkce mazání historie a jejího dopadu na možnosti cílení reklam, může se ze vstřícného gesta stát snadno velký problém.  

Zdroje: 9to5mac.com, Variety.com, Facebook Newsroom, Business Insider

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.