Facebook poodkryje značkám, o čem přesně se uživatelé baví

16. 3. 2015 | Petr Michl

Facebook dlouhou dobu váhal s tím poskytnout big data o svých uživatelích inzerentům. Nyní ovšem mění svůj postoj. Už nechce nabízet pouze nejpřesnější socio-demografické cílení reklam, nyní dovolí některým inzerentům i porozumět více tomu, o čem se uživatelé baví.

Prozatím zpřístupnil vybraným marketérům z USA a Velké Británie tzv. „topic data“, tematická data. Ta jim umožní zjistit, co uživatelé říkají ohledně jejich značek a témat společných s jejich podnikáním. To jim pak usnadní vytvářet efektivnější kampaně na Facebooku a zároveň i třeba přizpůsobit novým zjištěním svou byznys strategii.

Příklady využití tematických dat:

  • Módní značka může zjistit, o jakých typech oblečení její publikum mluví, aby dle toho rozhodovala o naskladnění zboží a v dlouhodobějším horizontu třeba i o nových kolekcích.

  • Značky mohou zjistit, jak lidé mluví o nich či o jejich odvětví. Z komunikace lidí lze vyčíst její sentiment.


Facebook přitom zdůrazňuje, že neprozrazuje osobní údaje uživatelů.  „Údaje identifikující konkrétní osoby neprozrazujeme nikomu, včetně našich partnerů a marketérů. Výsledky, které jsou jim předkládané, jsou analýzami a interpretacemi informací, nikoliv skutečnými tematickými daty," uvádí na svém blogu.

Dosud značky za podobnými účely využívaly především Twitter, jehož data jsou veřejná. V českém prostředí pak jsou relevantnější nabídky různých společností analyzujících tematické komunikace a jejich sentiment spíše na úrovni internetových blogů a diskuzních fór. Facebook s 1,39 miliardy uživatelů ovšem nabízí mnohem obsáhlejší vzorek, z nějž lze čerpat.

Tematická data budou dostupná pouze skrze partnery společnosti DataSift, která na ně má v tuto chvíli exkluzivitu. Datasift vytvořila API pro partnery a přijímá další žádosti. V tuto chvíli jde ovšem o službu dostupnou pouze podnikům z USA a Velké Británie.

Pro více informací se podívejte na články Facebook a DataSift.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: