Facebooku v Austrálii zablokoval kromě zpravodajství také počasí, vládu nebo sám sebe

19. 2. 2021 | Barbora Vičarová, Petr Michl
V Austrálii začalo vyjednávání o novém zákoně, který po technologických gigantech požaduje vyjednávání o vyrovnání se s médii, jakožto autory obsahu. A zatímco Google se snaží dostát kompromisu, Facebook odpovídá tvrdě zpátky a od středečního rána v Austrálii blokuje všechno, co připomíná zpravodajství.

O australských nových mediálních pořádcích se mluví už drahnou chvíli, ale ve středu Facebook učinil krok, kterým rozvířil vlnu debat a naštval uživatele. Aby se nemusel podrobit novému zákonu o povinném vyjednávání mezi médii a digitálními platformami, rozhodl se pro zásadní tah – pro australské uživatele nyní blokuje veškerý zpravodajský obsah a po celém světě pak blokuje zprávy, které naopak od australských médií pochází. 

Celá přestřelka začala na základě projednaného News Media and Digital Platforms Mandatory Bargaining Code, tedy zákona o vyjednávání mezi zpravodajskými médii a digitálními platformami. Pokud by tento vstoupil v platnost, byly by platformy jako Facebook nebo Google nuceny platit vydavatelům médií za právo zahrnout jejich zpravodajský obsah na platformy sociálních médií nebo do vyhledávačů.

Google se zatím snaží vše domluvit mírovou cestou. Podle médií již započal vyjednávání s vydavateli, včetně News Corp Ruperta Murdocha nebo velkých australských mediálních konglomerátů Nine Entertainment a Seven West Media. Facebook oproti němu vytahuje nejsilnější zbraně. 

Co je to za nápad?

Australští zákonodárci navrhovaný zákon obhajují tím, že díky němu omezí moc technologických gigantů nad digitální reklamou. Snaží se tak chránit mediální konglomeráty před klesajícími příjmy médií v online prostoru (a následně i v tom offline). Vydavatelům se nelíbí, že Facebook a jemu podobné užírají médiím příjmy z reklam a tím neustále parazitují na kvalitním obsahu, kteří novináři připravují. Mnohdy pak uživatelům stačí konzumovat na sociální síti jen titulky nebo číst diskuze, ale již nemají vůli prokliknout se na web daného média nebo si následně koupit papírové noviny. 

Regulační orgány se tak snaží média před Facebookem nebo Googlem chránit a právě Austrálie byla v podobných snahách v popředí. Australská komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele, nejvyšší protimonopolní regulátor v zemi, na novém zákoně pracuje už přes tři roky a snaží se tak zastavit sílící tlaky globálních technologických velikánů. 

Není však zdaleka jediná – podobná debata se ozývala také v rámci EU, například z Francie, Německa a Španělska. V Austrálii ale kontroverze v posledních týdnech sílí nejvíce, protože zákon prošel dolní komorou parlamentu a nyní míří do Senátu, přičemž je očekáváno jeho přijetí. Situace může být zásadním precedentem pro vztah médií a digitálních gigantů po celém světě. Je tedy jasné, že každá strana se snaží bránit, jak jen to jde. 

Co chce Facebook získat?

Facebook vydal ke svému středečnímu kroku tiskovou zprávu, ve které popisuje, co ho k tvrdému postupu vedlo. Tvrdí, že navrhovaný zákon vůbec nereflektuje vztah médií a sociálních sítí, a tak jsou s těžkým srdcem nuceni jednat. Mají totiž pocit, že vydavatele naopak podporují a dle interních dat jim v minulém roce vygenerovali 5,1 miliardy bezplatných prokliků na jejich weby v odhadované hodnotě 407 milionů australských dolarů. Konkrétně uvádí: 

„Pro Facebook je obchodní zisk ze zpráv minimální. Zprávy tvoří méně než 4% obsahu, který lidé vidí ve svém kanálu novinek. Žurnalistika je pro demokratickou společnost důležitá, a proto stavíme specializované bezplatné nástroje na podporu zpravodajských organizací po celém světě při inovaci jejich obsahu pro online publikum.” 

Tímto nástrojem má být třeba speciální záložka Facebook News a v Menlo Parku se tváří, že mohla být pro média velkým benefitem, ale její rozvoj si nechají pro země s lepšími zákony:

„Byli jsme připraveni zahájit Facebook News v Austrálii a výrazně zvýšit naše investice do místních vydavatelství, ale byli jsme připraveni to udělat pouze se správnými pravidly. Tato legislativa vytváří precedens, kdy vláda rozhoduje o tom, kdo uzavře tyto dohody o obsahu zpráv, a nakonec, kolik dostane strana, která již získává hodnotu z bezplatné služby. Nyní budeme upřednostňovat investice do jiných zemí, jako součást našich plánů investovat do nových licenčních zpravodajských programů a zkušeností.”

Dále pak ve zprávě uvádí soupisku všech restrikcí, které v Austrálii a na australský obsah Facebook nově uvaluje a dodává, že doufá ve smír:

„Doufáme, že v budoucnu australská vláda uzná hodnotu, kterou vydavatelům a médiím již poskytujeme, a bude spolu s námi posilovat, nikoli omezovat, naše partnerství s vydavateli.”

Tvrdě, ale nedomyšleně

Tato akce okamžitě vyvolala reakce mezi uživateli – ti však odhalili, že blokovací algoritmy nejsou tak úplně správně nastavené. Kromě zpravodajských obsahů totiž blokují i mnoho dalšího, například stránky veřejných institucí, vládní instituce a zdravotnické organizace, ale i humorné satirické kanály, které se robotům tváří jako zpravodajství. 

Ve velmi nefér pozici se ocitla hlavně malá nebo alternativní média, kterých by se vyrovnání pravděpodobně ani nedotklo, zákaz publikování je však omezuje okamžitě. Mizí Facebookové stránky drobných komunitních médií, lokálních zpravodajců, ale i stand-up komiků a satirických uskupení. 

Mnohá malá média nebo neziskové organizace neví, kam se mohou obrátit a kdy se dovolají svých práv a jejich obsah bude odblokován. Mnohdy jde o facebookové stránky, které se zabývají lokální pomocí lidem v nouzi, blokovány jsou naléhavé zprávy o požárech nebo hrozícím nebezpečí a blokace se dotýkají i politických uskupení a to jen pár dní před volbami. 

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Facebook Google
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.