Getty Images vzdává klasický boj proti pirátům. Uvolňuje velkou část svého portfolia k volnému užití

6. 3. 2014 | Petr Michl

Getty Images je jako největší fotobanka světa vystavena každodennímu zneužívání svého portfolia. Po mnoha snahách, jak tomuto zabránit, hodila do svého boje s piráty ručník a uvolňuje 35 milionů fotografií ze svého portfolia k volnému použití. Tyto snímky lze vkládat na stránky s pomocí embed  kódu, tedy podobně jako například YouTube videa.

Tento krok je reakcí na akceleraci porušování práv s pomocí sociálních médií. Dle vyjádření viceprezidenta společnosti Craiga Peterse pro British Journal of Photography je dnes velice jednoduché najít fotografie od Getty Images bez vodoznaku, ať už na stránkách, které za snímky zaplatily nebo s pomocí vyhledávání skrze Google či Bing. Pak už stačí jen zmáčknutí pravého tlačítka a kliknutí na „uložit jako". „Díky publikačním platformám a sociálním sítím se dnes vydavatelem stává v podstatě každý,"  přiblížil současnou situaci.

Kdo může fotografie využít

Ačkoliv mluvíme o volném využití fotografií, i to má své podmínky. Snímky musí být vloženy na stránky pouze skrze embed kód poskytnutý Getty Images a mají sloužit „redakčním účelům" vymezeným definicí „...v souvislosti se zaznamenání hodnými nebo pro veřejnost zajímavými událostmi".



V podmínkách užití dále stojí, že fotografie nemají být použity pro komerční účely, to nicméně nevylučuje stránky, které prodávají na svém webu reklamní online prostor. Myšleno je tím například využití fotografie přímo pro tvorbu reklamy, propagačních materiálů, tištěných periodik atd.

Reklamní potenciál embedovaných snímků

Využívání embedovaných fotografií s sebou nese svá rizika. Nejste jejich vlastníky a v CMS nemáte uloženy fotografie „natvrdo", při nějakém výpadku nebo vyřazení snímků z „volného portfolia" pak můžou být místo fotografií v článcích jen prázdné rámečky. Pro Getty Images tu jsou ale určité výhody. Podobně jako u Youtube videí se i u nich mohou časem objevovat reklamy. Navíc GI má díky kódu vloženému v iframu na weby třetích stran možnost získat část dat o jejich provozu. Dle licenčních podmínek je také může komerčně využít.


Učitel ve třídě. I takto ilustrativní fotografie lze nalézt v nově otevřeném portofoliu

Pokud je tedy nyní internet zaplaven nezaplacenými fotkami GI, cílem do budoucna je vybudovat rozsáhlou síť GI embedovaných snímků, kterou budou moci fotobance sloužit jako výkonný reklamní nástroj. V tuto chvíli jsou však tyto úvahy pouze v podobě vyhlídek do budoucna.

Naštvání fotografů vs Radost běžných uživatelů

Krok GI rozhodně nenechává chladným fotografy, kteří mají u této fotobanky svou práci.  Profesionální foto redaktorka, Daniela Bowker, řekla BBC: „Můj Twitter feed praská negativními fotografiemi s výkřiky typu: „Nechci dávat Getty Images své fotky zadarmo... Pro některé z nich to znamená, že některé jejich fotky nebudou nikdy komerčně využity a nevydělají proto na nich. Nelíbí se jim to, protože fotografové nepracují zadarmo nebo pro publicitu. Říkají: „Publicita moje děti nenakrmí." Mnoho z nich je proto velmi, velmi rozčíleno a já s nimi cítím."


Vybavení sportovních fotografů patří mezi to nejdražší. I jejich snímky ale naleznete zdarma. Ty z velkých a aktuálních sportovních událostí typu mistrostvství světa ve fotbale by prý měly být také ve volném portfoliu. Mají největší předpoklad sdílení a tím i co největší rozšíření embedovaných fotografií potenciálních "reklamních rámečků". 

GI má už obrovské portfolio, ale může si takto zavřít dveře k aktuální tvorbě nejlepších lidí. Svým novým přístupem se samozřejmě stává pro fotografy rizikovou platformou pro prodej jejich práce. Ti se pak mohou přesunout do konkurenčních fotobank, které budou novým přístupem GI také zasaženy, ale budou pro ně představovat větší jistotu.

Obyčejní uživatelé se nicméně radují. Budete embedované fotografie Getty Images využívat?


Zdroj: British Journal of Photography, BBC, Nieman Lab

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.