Graph Search ode dneška startuje v USA

8. 7. 2013 | Petr Michl
Oddalovaná revoluce v sociálním vyhledávání se spouští ve velkém. Ode dneška by se funkce Graph Search měla začít objevovat americkým uživatelům Facebooku.

Graph Search byl představen v lednu tohoto roku s velkou pompou téměř jako budoucnost Facebooku. Lidé se poté mohli přihlásit na pořadník beta uživatelů, ale dále se dlouhou nic nedělo. Změna nastává nyní. Ode dneška 8. 7. 2013 začíná postupné spouštění Graph Search americkým uživatelům. Zástupce Facebooku to upřesnil americké televizní stanici ABC: „Všem uživatelům s nastavením jazyka na „US English" by měla být dostupná nová funkce v rámci několika týdnů. Několik milionů z nich ji však bude mít k dispozici už v tomto týdnu."

 

Graph search má být novým způsobem vyhledávání. Nemá replikovat to, co umí Google, Bing či Seznam. Hranicemi pro jeho vyhledávání není celý internet, měl by jím být social graph uživatele (sociogram, graf znázorňující vzájemné vztahy mezi konkrétními uživateli na Facebooku), v rámci něhož má být schopen hledat i detaily. Jako příklad byl na úvodní tiskové konferenci uveden dotaz: „Kteří z mých přátel žijí v New Yorku?" Systém má být natolik inteligentní, že dokáže do vyhledávání promítnout i míru interakce s konkrétními lidmi. Mezi zobrazenými výsledky by tak měli být v nastíněném případě mezi prvními ti Newyorčani, s kterými přichází uživatel nejčastěji do kontaktu (samozřejmě v rámci „modrobílého virtuálního světa"). Vyhledávat ale lze i na základě lajků příspěvků, fotografií a stránek. Jednoduše tak například mezi svými přáteli vyhledáte fanoušky seriálů Dexter či fotografie z určité lokace. Fotky také půjde snadno seřadit podle počtu lajků.

Popsaný přístup samozřejmě znamená, že jednotlivé příspěvky nemusí nutně padat do zapomnění s čím dál rychlejší frekvencí postů v news feedu. Budou se moci znovu objevit na povrchu s dotazy vyhledávání. Facebook přistupoval k designu služby tak, aby bylo viditelné pouze to, co je pro konkrétního vyhledávajícího uživatele přístupné i běžně. Pro rozptýlení obav bylo vytvořeno i oficiální video, které se otázkami ochrany soukromí spojenými s Graph Search zabývá.


To, že vyhledávání v sociálním grafu uživatelů může přinést až komicky nešťastné výsledky, ukázaly již některé printscreeny publikované na Tumblr lidmi testujícími beta verzi. Vyhledat si můžete třeba „ženaté, co mají rádi prostitutky", „nezadané ženy, které žijí poblíž, a rády se opijí" („Single women who live nearby and like Getting Drunk!") nebo „současné zaměstnavatele lidí, co mají rádi rasismus". To, že se někdo takový najde u letectva armády USA nebo v tak velké nadnárodní společnosti, jakou je McDonald's, není rozhodně nijak překvapivé. Přesto to ve výsledcích vyhledávání nevypadá nikterak lichotivě.


Facebooku nicméně nejde o zpětné ztrapňování uživatelů a organizací odhalením jejich nešťastných voleb na internetu. V první řadě tu jsou opět peníze a potenciální možnost vylepšit socio-demografické cílení reklam i o to kontextové na základě vyhledávání uživatelů. Jednoduše vysvětleno by dotaz „kavárna, Praha" mohl přinést fotografie a statusy vašich přátel, v nichž figurují pražské kavárny. Tento obsah by byl zároveň doplněn reklamou na podniky, které této kategorizaci vyhovují. Na tomto Facebook ale pravděpodobně stále pracuje. Poslední zprávou v druhé půlce dubna bylo, že zkouší reklamy zobrazené uživatelům používající Graph Search, jednalo se ale o reklamy pro FB klasické, nepracující s kontextem vyhledávaných termínů.

Zdroje: abcnews.go.com, www.facebook.com/business, actualfacebookgraphsearches.tumblr.com

Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.