'Konferenci bych teď na podzim raději nepořádal,' komentuje Jindřich Fáborský současnou situaci

2. 9. 2020 | Eva Dragulová
Už zítra vypukne nejočekávanější konference českého marketingu Marketing Festival. Kvůli pandemii pouze v online podobě. Jindřich Fáborský spolu s agenturou Ipsos v průběhu července a srpna zkoumali konferenční scénu zasaženou koronavirem. Co se o ní dozvěděli?


Jindřich Fáborský při představení výzkumu. Zdroj: Marketing Festival 

Nemalujme si to růžově. Převod konferencí, oborových eventů a podobných akcí do online prostředí není výhra. A nemůžeme mluvit ani o velkých výhodách. Protože pořádání eventů, jako je třeba Marketing Festival on-line, bez networkingu a živého setkání se speakery ztrácí jeden z několika atraktivních faktorů, proč se na takovou akci vlastně vydat.

Ano, ozývají se se hlasy, že se dají takové konference převést 1:1 do online prostředí, ale Jindřich Fáborský se k tomu staví skepticky. Až budoucnost ukáže, jak se to bude dále s tímto odvětvím vyvíjet a zda je skepse na místě. 

Proč vznikl výzkum s agenturou Ipsos?

Marketing Festival se ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos rozhodli, že prozkoumají zákaznickou preferenci ohledně konferencí. Na výzkumný dotazník odpovědělo 510 respondentů z marketingu. Byli mezi nimi účastníci z top managementu, středního managementu i ze specializovaných odborníků.

Aktuální krize je jiná než ta, která začala pádem Lehman Brothers v roce 2008. Koronavirová pandemie nepřišla plíživě, ale uhodila náhle a nemohli jsme se na ni nikterak připravit. „Vláda vypínačem vypla ekonomiku,“ říká Jakub Malý z výzkumné agentury Ipsos.

Co my a konference?

Ve společnosti panuje strach. Z výsledků vyplývá, že přes 40 % respondentů se celkově obává dopadu krize. V takové situaci se nedá přesně predikovat, jak se bude situace nadále vyvíjet. Každopádně průzkum ukazuje, že konference jsou důležité pro dvě třetiny dotazovaných. Majitelé firem preferují online vzdělávání, ale střední management se spíš inspiruje od kolegů a sledováním aktualit ze světa marketingu. 

V posledních 36 měsících se zúčastnili konferencí 9 z 10 lidí, je patrné, že zájem o nové informace a posouvání se ve své práci je pro většinu lidí prioritou. Více než polovina dotazovaných navštívila právě Marketing Festival, jenž patří k nejoblíbenějším tuzemským akcím.

Proč chodí Češi na konference?

Nejsilnější motivací je inspirace (82 %), v závěsu najdete vzdělávání se. Asi vás nepřekvapí, že třetina hledá na konferencích i možnosti networkingu. A méně než pětina si to chce prostě a jednoduše užít. Také je rozdíl mezi top manažery – ti chodí na akce networkovat, nižší management se podle výsledků chodí spíše vzdělávat a inspirovat u kolegů a konkurence.

Conference content is a king

Aby se konference podařila, je třeba do toho započítat více faktorů. Dobrá témata, kvalitní řečníci, pečlivě naplánovaný průběh, příjemné prostředí, dobrý catering...

Jakmile však konference nemá dobrá témata a zajímavé řečníky, kteří ve svém oboru inspirují ostatní, lidé ji příště spíše nenavštíví. Dobrý mix je základ. Kvalitní line-up většinou přinese i atraktivní obsah a naopak. 

Co nejvíce účastníky konferencí táhne? Nepřekvapivě jsou to stále případové studie, v závěsu pak strategické znalosti, ale 80 % dotázaných také jmenovalo řečníky. Bez kvalitních spíkrů dobrý line-up nesestavíte. Pokud bychom to dali do grafu – více než polovina lidí chce slyšet zajímavou přednášku, ale zakládá si také na tom, kdo ji bude přednášet. Osobní značky táhnou. Když bude o brandu přednášet Mark Ritson, zájem o jeho vystoupení bude jiný, než když s toutéž přednáškou před publikum předstoupí někdo méně známý z českého prostředí. Ostatně brand builiding patří mezi pět nejžádanějších jmenovaných témat konferencí mezi lidmi, kteří se v následujícím roce chystají nějaké zúčastnit.

Rušivé elementy konferencí

Co si představíte pod nepříjemnými zkušenostmi z konferencí? Budete překvapeni, ale skoro polovina lidí se shoduje, že jim vadí nedostatečné ozvučení či špatná cirkulace vzduchu v sále. To dokáže jednoho opravdu otrávit. Pro zajímavost, v USA špatné ozvučení bylo spíše na spodních příčkách. Pro české organizátory je to zajímavá informace, s kterou mohou při přípravě kalkulovat. Ředitelé zase zmiňují, že jim vadí špatná organizace, je to věc, která je od konference dokáže odradit. Nechtějí investovat čas do akce, na niž se zhatí časová osa.

Účast na konferencích a jejich kvalita

73 % respondentů říká, že se spíše konferencí do budoucna plánují účastnit, a většina počítá s účastí on-line.Rozhodné ano však odpověděla pouhá třetina. Když se zaměříme na hodnocení počtu konferencí, tak mezi respondenty nepanuje shoda. 39 % má pocit, že je v České republice konferencí příliš mnoho, 33 % zas má dojem, že je jich tak akorát. 43 % respondentů hodnotí úroveň těchto akcí jako kvalitnější. Manažeři na nejvyšších pozicích si myslí, že je u nás konferencí až moc a jsou i celkově kritičtější k jejich kvalitě.


Jan Kostera, který měl na starost videoprodukci přednášek na letošní Marketing Festival Online, a Jindřich Fáborský. Zdroj: Marketing Festival 

Konference a covid-19

Více jak polovina účastníků dotazníků uvádí, že má v plánu se nadále podobných akcí zúčastnit – stejně jako tomu bylo před koronakrizí. Majitelé a CEO svou neúčast vysvětlují nedostatkem času. OSVČ plánují na konference docházet přibližně ve stejném počtu. Jediné, co to může změnit, je finanční faktor. Dost firem škrtá výdaje a na vzdělávání se tak nedostávají adekvátní finance. Ostatně pokles investic do vzdělávání očekávají především střední firmy. Očekává se, že lidé budou čas a peníze spíše investovat do on-line školení.

Online konference v době koronaviru

Více jak polovina dotazovaných se svěřila s tím, že by jejich zájem o konferenci při převodu z offline do online prostředí poklesl. Proč? Osobní kontakt s lidmi a networking zkrátka sebelepší online přenos nemůže nahradit. Stejně tak je umenšen celkový zážitek z celé akce a atmosféra. To se v online prostředí nasimulovat nedá. Ale networking je však z výzkumu kladen spíš na spodní příčky, takže pokud se podaří udělat dobrý obsah, je možné, že i tato nedůvěra v online se může do budoucna snižovat.

Shrnutí výzkumu

Lidé na nejvyšších pozicích nemají tolik času, proto si pečlivě vybírají, do čeho jej investují. Celkový zájem o offline eventy je ovládán strachem o zdraví a také nedostatkem financí. Pro offline festivaly a konference je to výzva. Konference sice především musí pracovat na obsahu, ale i networking a zábava jsou důležité. Špatné ozvučení návštěvníky dokáže pro příště odradit. A některé firmy škrtají výdaje a nebudou nadále tolik investovat do interního vzdělávání.

Jindřich Fáborský a jeho tým se ocitají v nelehké situaci. Marketing Festival Online se uskuteční už 3.–4. září a my budeme moci být u toho, jak se event takových rozměrů podařilo převést do online prostředí. 8 přednášek slibuje skvělý (nejen) marketingový zážitek, protože Jindřicha a Jan Kostera z FULLART studia se pro to pokusili udělat maximum. Zorganizovat z Čech produkční týmy v zahraničí v době pandemie, remote natočit přednášky se špičkami v marketingu nebo přes víkendy otitulkovat všechna vystoupení – to chce pořádnou dávku odvahy, vůle a ctižádosti. Držíme palce!

Zdroje: Ipsos, Marketing Festival

 

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.