Placené účty na Facebooku a Instagramu jsou již dostupné v USA

20. 3. 2023 | Petr Michl
Už je to tady, tedy zatím v USA. Modrý odznak u účtů za 12 ńebo 15 dolarů má sloužit primárně jako doklad ověření účtu uživatelů na Facebooku a Instagramu. Největším lákadlem je ale přístup ke skutečné osobě na zákaznické péči v případě běžných problémů s účtem.

Společnost Meta oznámila, že spouští v USA svůj program ověřených účtů (Meta Verified program). Američané si budou moci pořídit „modrý odznak“ za 11 dolarů a 99 centů na desktopu a za 14 dolarů a 99 centů při nákupu na mobilních operačních systémem Android nebo iOS.

Meta pro ověření požaduje také občanský průkaz, aby skutečně svázala ověřený účet s pravou identitou. Takto ověření uživatelé pak získají: 

  • Ověřený odznak, který potvrzuje, že jste skutečný uživatel a že váš účet byl ověřen pomocí státem vydaného průkazu totožnosti.

  • Větší ochrana před vydáváním se za někoho jiného díky proaktivnímu monitorování účtu proti podvodníkům, kteří by se mohli zaměřit na osoby s rostoucím online publikem.

  • Pomoc, když ji potřebujete, s přístupem ke skutečné osobě v případě běžných problémů s účtem.

  • 100 Stars (hvězd) na měsíc, s kterými pak uživatel může odměnit jiné tvůrce.

  •  Exkluzivní Stickers (nálepky) pro Stories a Reels na Facebooku i Instagramu.

 

Ze seznamu benefitů Meta ovšem v tuto chvíli odstranila zvýšený dosah u ověřených účtů, který nebyl ani dříve u oznámení novinky specifikován nijak v detailu.   

Důležité je také upozornit na to, že jedna cena neplatí pro obě aplikace. Pro platnost na Facebooku i Instagramu si výše zmíněné částky zdvojnásobte. Ročně by ověřený účet na obou platformách v případě nákupu na desktopu vyšel na necelých 288 dolarů (cca 6800 korun). Z mobilního telefonu není příliš rozumné za ověření účtů platit, protože cena je navýšená o poplatky Google Play, respektive App Store.

Co tomu chybí a proč za toto vlastně mají uživatelé platit?

Velmi sporný je ovšem přínos tohoto programu, i když si ho pořídíite z desktopu. Součástí nabídky není častý příslib prémiových účtů v podobě zbavení se reklam na platformě. V tom případě by byla nezanedbatelná cena ověřeného účtu lépe obhajitelná.

Při rozšíření nejen na fyzické uživatele, ale na značky, by ovšem mohlo jít z firemního pohledu o atraktivní nabídku. A to dokonce jen v případě, že by to mělo znamenat přístup k podpoře. A už dosavadní příklad z Nového Zélandu, kde proběhl test funkce, naznačuje, že už ověření uživatelé mohou řešit snadněji problémy s reklamními účty, ke kterým mají své jméno svázané. 

Právě mnohdy až groteskní neschopnost či nedobytnost zákaznické podpory Meta by mohla být pro mnoho účtů důvodem, proč by je mohlo předplatné zaujmout. Pochopitelně větší zájem by o něj mohly mít komerční subjekty. To, že se s nimi počítá naznačuje i vyjádření Meta na blogu při představení ověřených účtů:

V dlouhodobém horizontu chceme vytvořit nabídku předplatného, která bude hodnotná pro všechny, včetně tvůrců, firem a celé naší komunity. V rámci této vize vyvíjíme význam odznaku (Meta) ověřeno, abychom mohli rozšířit přístup k ověření a aby více lidí mohlo věřit, že účty, se kterými komunikují, jsou autentické.“  

Dost možná vás napadne, že přístup k zákaznické péči nebo ochranu proti zneužití účtů by měla Meta nabízet zadarmo „z podstaty věci“ — ostatně dosud dávalo najevo, že tak činí. Marka Zuckerberga se na to pod jeho měsíc starým příspěvkem oznamujícím ověřené účty zeptal jeden z uživatelů. Odpovědí CEO Meta pak bylo:

„Již nyní poskytujeme ochranu a určitou podporu všem. Ale ověřování vládních průkazů a poskytování přímého přístupu k zákaznické podpoře pro miliony nebo miliardy lidí stojí značné množství peněz. Předplatné je pokryje a bude také určovat, kolik lidí se přihlásí, takže budeme schopni zajistit kvalitu při rozšiřování.“ 

Další komentář pod Zuckerbergovým příspěvkem od tvůrce Officer Daniels s ověřeným účtem, jehož obsah z policejního prostředí zaujímá jen na Facebooku 2,6 milionu lidí, ovšem naznačuje, že dosavadní opatření jsou silně nedostatečná:

„Říkejte mi, že jsem blázen, ale nemyslím si, že bych vám měl platit, abyste odstranili účty, které se za mě vydávaly a podváděly mé sledující… 95 % účtů, které nahlásím za předstírání identity, nená odstraněno. A vím, že nejsem jediný.

Uchýlil jsem se k blokování přístupu na Facebooku k mému účtu zemím, kde sídlí většina těchto podvodníků. Na Instagramu tuto možnost nemám. Je to jasné jako den, když předstírají, že jsem já. Pomocí mých fotografií, kopírování mého bia, zasílání zpráv sledujícím, když předstírají, že jsou dalším mým účtem, a téměř ve 100 % případů, kdy jsou nahlášeni kvůli předstírání jiné identity, vaše platforma říká, že se nejedná o porušení a účet neodstraňujete.“

Meta daným opatřením chce získat dodatečné prostředky na řešení problému, který nedokáže dosud účinně řešit, a zároveň si náklady na jeho řešení nechce ponižovat své zisky. Tím, jak je předplatné nastavené, nelze předpokládat, že by oslovilo velkou část běžných účtů. Je ovšem pravděpodobné, že může oslovit tvůrce v podobné situaci, jako je zmíněný Officer Daniels, a v budoucnu zejména facebookové stránky značek.

Štítky dokumentu: Facebook Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: