Sedmý Český direkt skočil

8. 4. 2009 | Hájek Tomáš, ADMAZ
Je to již pár dní, co byl ukončen letošní ročník. Pojďme se za ním ohlédnout.

Illustrační foto
Český direct, zdroj:www.admaz.cz

1. dubna na veletrhu Reklama 2009 skončil již 7. ročník soutěže Český direkt vyhlášením vítězů. Soutěžilo celkem 65 prací v šesti soutěžních kategoriích, což je po předloňsku druhý nejsilnější ročník.
Podíváme-li se do historie, vidíme jak postupně do soutěže pronikl „digitální svět“ a rozšířil počet kategorií, neboť význam nových marketingových disciplín rostl a nebylo možné je porovnávat s konvenčním, „papírovým“ druhem komunikace. Dalším logickým krokem ve vývoji soutěže bylo začlenění spotřebitelských soutěží a integrovaných kampaní jako nových kategorií Českého direktu před dvěma lety. Ty v podstatě spojují více disciplín v jednu a opět kopírují onu často diskutovanou multikanálovou komunikaci.

Noví zadavatelé directu

Vývoj v soutěži lze sledovat i v jiných oblastech. Zatímco před několika lety pocházeli největší zadavatelé direct marketingových kampaní zejména z oblastí financí a telekomunikací, postupem času přibyly další obory. Zmínit je třeba zejména farmacii, která kromě mediální masáže prostých občanů využívá stále sofistikovanější metody pro oslovení svých B-to-B klientů, tedy lékařů a lékárníků. Další zajímavým segmentem trhu je rychloobrátkové zboží, které je sice doménou televizní nebo tiskové reklamy, ale direct marketing se stále více uplatňuje v oblasti věrnostních programů, spotřebitelských klubů a soutěží. Dochází tak k významnému sběru dat o věrných zákaznících. Promyšlené věrnostní a podobné programy dokáží docela dobře využít možností novějších digitálních způsobů komunikace. Zapojení webových stránek, e-mailů nebo SMS zpráv podtrhuje multikanálový charakter moderního marketingu. Navíc vedlejším produktem těchto aktivit je získání souhlasu k zasílání obchodních sdělení, což u elektronických komunikací, omezených režimem opt-in je velmi důležité. Direct marketing je silně závislý na datech, a proto si je tímto způsobem také sbírá.

Český direct má velmi dobrou úroveň

Pokud jde o poslední, právě ukončený ročník Českého direktu, opět se ukázalo, že česká tvorba má úroveň srovnatelnou s Evropou a světem. Logicky ji mít musí, vždyť řada agentur je začleněna v obřích světových komunikačních sítích. Soutěžící agentury vysílaly své zástupce do poroty. Ta byla v letošním roce 15ti členná a pracovala pod vedením Martina Štěpánka (agentura Publicis, prezident AKA).

V každé kategorii byly oceněny tři nejlepší soutěžní kampaně takto:

  1. místo věcný dar (= bronzový odlitek loga Českého Direktu = jablko s šípem) + peněžitý dar 5000 Kč + diplom
  2. místo peněžitý dar 3000 Kč + diplom
  3. místo věcný dar (poukázka na nákup knih v nakladatelství Grada v hodnotě Kč 500,-) + diplom
  kategorie agentura název
1. direct mail B2B Wunderman Sádra
2. direct mail B2B

OglivyOne

Poslední kachna
3. direct mail B2B Proximity Prague Samoopalovací krém
       
1. direct mail B2C Wunderman Vizitky
2. direct mail B2C OglivyOne Hanspaulka - for your sweet living
3. direct mail B2C Proximity Prague Fotbal - vystřílej si svou Škodu
       
1. direct mail, customer retention rmg:connect Vánoční Betlém
2. direct mail, customer retention OglivyOne Pozvánka na Shakespearovské slavnosti
3. direct mail, customer retention Saatchi & Saatchi PF 2009
       
1. Integrované kampaně OglivyAction  
2. Integrované kampaně Semma Chováme se odpovědně
3. Integrované kampaně OglivyInteractive PaySec - internetový platební nástroj
       
1. Digitální media Proximity Prague PF 2009
2. Digitální media Wunderman Zdobení vánočního stromku
3. Digitální media Wunderman Kniha jízd
       
1. Webové stránky SYMBIO Digital Microsite "Vánoční andělská prasátka"
2. Webové stránky Wunderman To si vypiješ
3. Webové stránky Wunderman Internetový tábor

 Na základě absolutně nejvyššího bodového hodnocení odborné poroty vyhlašuje pořadatel soutěže nejlepší z nejlepších soutěžní kampaní soutěže Český direkt za rok 2008. Stala se jí „Sádra“ z agentury Wunderman.

Příští ročník soutěže by měl být trochu jiný. Pořadatel zvažuje některé nové kategorie, které by přibyly na úkor jiných, nevyužívaných. Diskutována bude opět i oblast hodnocení soutěžních kampaní nebo kritéria pro přihlašování do soutěže. K tomu bude zejména využita zpětná vazba od soutěžících a porotců.

Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.