Studie: Počítače dokážou odhadnout osobnost podle lajků na Facebooku lépe než lidé

14. 1. 2015 | Dan Škvařil

Soukromí v digitálním věku se pomalu stává přežitkem. To, že jsou počítače schopny předvídat naše chování a napovídat nám, jaké tužby bychom mohli a měli mít, už dávno víme. Díky digitálním stopám, které za sebou neustále hromadíme, jsme čitelní jako knihy. Může být však překvapivé, že nás počítače odhadnou dokonce lépe než naši známí. 

Na případě facebookových lajků to ukázala nedávná studie univerzit v Cambridge a Stanfordu. Předmětem studie bylo posoudit, jak dokáže počítač uhodnout něčí osobnost na základě digitálních údajů (v tomto případě facebookové lajky) v porovnání s reálnými lidmi, kteří vycházejí ze svých zkušeností s tímto člověkem.

Konkrétní čísla zamrazí. Počítač bude schopen předpovědět osobnost subjektu lépe než kolega z práce, když bude mít k dispozici 10 lajků, a než kamarád či spolubydlící, když  zhodnotí 150 lajků. Dokonce i partnera subjektu strčí v odhadování do kapsy, bude-li mít přístup ke 300 lajkům. Když si vezmeme, že počet lajků běžného uživatele facebooku je 227, může být pro někoho tato studie poněkud znepokujující

Počítače se tak budou moci stát mnohem komplexnějšími stroji s rozvinutými schopnostmi sociální a emoční inteligence, co se týče kontaktu s člověkem. Jejich přednost tkví v možnosti zpracovávat obrovské množství dat, na rozdíl od člověka, který zdaleka této kapacity nedosahuje. Díky přesným algoritmům navíc odhadnou osobnost mnohem lépe než lidský mozek, který se během úsudku často nechá svést na scestí různými iracionálními faktory a emocemi.

Autoři si ovšem uvědomují rizika spojená s bezpečností soukromí, a nevyvracejí tak obavy těch, jež se bojí až dystopických scénářů. Věří však, že namísto velkých digitálních společností dostanou plnou kontrolu nad těmito daty spíše uživatelé internetu.: „Doufáme, že spotřebitelé, vývojáři a politici se postaví k této výzvě čelem a podpoří takové technologie a zákony, které povedou k ochraně soukromí, a předají uživatelům plnou kontrolu nad jejich digitálními stopami.”

Mnohé však bude zajímat také praktické uplatnění. Autoři sami naznačují, že přesný a automatizovaný odhad osobnosti by mohl pomoci v řadě lidských činností, od přijímání zaměstnanců, po výběr důvěryhodných politiků nebo dokonce správného partnera. Je také nasnadě, že oblast reklamy bude jednou z prvních, které se začnou o výsledky studie více zajímat. 

Zdroj: phys.org, pnas.org

Štítky dokumentu: Facebook Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.