Utratíte 10 miliard a dopadne to takto. Selfie Marka Zuckerberga z Metaverse přináší pochyby o jeho budoucnosti

22. 8. 2022 | Petr Michl
Mark Zuckerberg publikoval selfíčko z Metaverse s grafikou horší než u dekády starého Second Life. Jen to přiživilo dohady o tom, že místo totální změny způsobu naší interakce online pečou v Meta jenom jeden velký propadák.

Veřejný obraz společnosti řízené Markem Zuckerbergem dostává v posledních letech ránu za ranou. Série bezpečnostních skandálů a odhalení, včetně úniků interních dokumentů naznačujících to, že v Menlo Parku ví, o tom, jak jejich platformy napomáhají k polarizaci společností nebo depresím teenagerů. To vše přispělo k tomu, že se Facebook přejmenoval na Meta. Oficiálně, protože nás tu čeká ještě něco většího a lepšího, totiž Metaverse. Zpackané uvedení jeho VR odnože Horizon Worlds na dalších trzích nicméně naznačuje, že tato PR hra zatím krutě nevychází. A to v situaci, kdy je zatím vývoj metaverza jen černou dírou na peníze bez jasné návratnosti.

Co se stalo tak špatného? Na začátku minulého týdne Mark Zuckerberg oznámil, že se ve Francii a Španělsku mohou těšit na Horizon Worlds, volné hřiště pro vývojáře, kde si mohou stavět své „světy“ ve virtuální realitě. Zuckerberg ho uvedl na Facebooku příspěvkem s vizuálem, kde bylo selfie jeho VR avatara ve volném prostoru před Eiffelovou věží a symbolem Barcelony, chrámem Sagrada Familia.

Právě daný vizuál sklidil pořádný posměch. „Uvědomuje si vůbec Zuckerberg, jak zle to vypadá? Je možné, aby grafika něčeho, co má představovat budoucnost našich online interakcí, vypadala hůř jak Second Life před 10 lety?“ tyto a podobné otázky zaplavily internet.  

A pojďme si říct, že nejde jenom o trolling, ale také o oprávněné námitky. Společnost Meta loni investovala do vývoje svého Metaverse 10 miliard dolarů. A vypadá to takto. Lépe působila grafika ve videu při uvedení Metaverse, ale zase ne o tolik. Opravdu ve videu vidíte realistické VR zobrazení skutečných lidí, včetně jejich pohybů a výrazů tváře, které vám napoví, jaké má kdo karty při VR partičce pokeru?

Odpověď je pochopitelně negativní. Přitom na vzhledu záleží. VR má ovšem v grafice jistá objektivní omezení, které z nich dělají vedle grafiky třeba i 5 let starých videoher pro konzole a PC nedochůdčata. A to nejen proto, že avatarům v Metaverse zatím chybí nohy.


Zdroj: Horizon Worlds, Meta

I když se budeme říkat něco o pochopitelné volbě jednodušší grafiky pro svět otevřený všem vývojářům, možnostech VR headsetů nebo o tom, že s nimi na hlavě, to u lidí vyhraje imerzivnost samotného zážitku, touha si něco takového na hlavu nasadit s tak mizernou grafikou, s níž se chlubí Meta, prostě nepřichází.  A dle názoru autora článku to nezlomí ani plánované vylepšení v grafice, které dokazoval novým vizuálem v pátek 19. 8. Mark Zuckerberg.

Společnostní Meta vlastněný Oculus možná v tuto chvíli patří k nejdostupnějším headsetům, ale virtuální svět Metaverse zatím nepředstavuje dostatečné lákadlo. Mimo jiné i proto, že lidé za skutečně fungující virtuální světy považují ty ze slavných herních titulů jako Fortnite a GTA či volnost se podílet na jejich stavbě nabízejících herních platforem Minecraft a Roblox. Ve srovnání s nimi toho Metaverse slibuje mnohem více, ale to, co zatím nabízí, je příliš nemotorné a postrádá to pohodlnost užívání (tzv. convenience, pozn. red.). Například Google by přitom mohl vyprávět o tom, jak je důležitá — jeho chytré brýle Google Glass byly prezentovány jako něco, co zcela změní to, jak vnímáme informace za pochodu, staly se ovšem propadákem. Mimochodem i ze zcela praktických důvodů, jakým byla mizerná výdrž baterie.

Metaverse prý zcela promění způsob, jak probíhají naše veškeré online interakce. Je to ale skutečně uvěřitelné? Ještě pár selfíček Zuckerberga podobné kvality, odklady vylepšení o několik kvartálů a můžeme tu mluvit o novém propadáku technologického giganta. V Menlo Parku se přitom rozhodli, že Metaverse je právě ta karta, kterou musí hrát. Něco, co z nich udělá hegemona v nové oblasti, i kdyby svět sociálních médíí ovládl TikTok. Když to nevyjde, bude to pro Meta o to bolestivější.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: