Facebook mění své jméno na Meta

28. 10. 2021 | Petr Michl
Můžete s pouhou změnou jména zlepšit reputaci značky? Společnost Facebook to zkusí. Nový korporátní název, Meta, má být i příslibem „Metaverse“, který ovlivní naše životy jiným způsobem.

Tak tento drb se potvrdil. Týden poté, co portál The Verge informoval o tom, že společnost Facebook pravděpodobně odtajní 28. října v rámci firemní konference Connect svůj nový název, se přesně to stalo. Na jejím samotném konci vystoupil Mark Zuckerberg a oznámil, že Facebook je nově Meta.

Jde o korporátní jméno pro to, co jsme dosud rozuměli pod „společností Facebook“. Ta, respektive nyní Meta, je zastřešující organizací nad sociálními médii Facebook a Instagram, chatovacími aplikacemi Messenger a WhatsApp, hardwarem v podobě videochat zařízení Portal, nově i chytrými brýlemi, VR headsety a zároveň VR vývojářskou společností Oculus. A samotný název pak naznačuje, že nikoliv bezvýznamnou úlohu by měla hrát virtuální entita Metaverse, jejíž obrysy nejsou nyní úplně jasné.

Sám Zuckerberg na konferenci, která se točila zejména kolem virtuální a augmentované reality, popsal důvody ke změně názvu takto:

„S hrdostí oznamuji, že ode dneška je naše společnost Meta, což odráží to, kým jsme a co chceme vybudovat. Naše poslání zůstává stejné — stále jde o spojování lidí. Naše aplikace a naše značky se také nemění... Od nynějška budeme primárně Metaverse, nikoliv Facebook."

Jaké můžou být důvody pro změnu jména? Často se tak stane, když původní jméno s sebou nese zátěž špatné reputace. Další variantou je pak, že v hlavách veřejnosti symbolizuje jednu věc, která nezahrnuje to, kam se společnost posunula.

První důvod přitom rozhodně platí. Pro součet veřejných slyšení Marka Zuckerberga či vedení společnosti Facebook před zástupci Parlamentu USA, Velké Británie vám už nebudou stačit prsty jedné ruky. Dodejme přitom, že obvykle obhajovali, že Facebook nepředstavuje hrozbu pro demokracii a společnost jako takovou. Jen v posledních týdnech ale proběhla podobná setkání s bývalými zaměstnankyněmi Facebooku, které nyní jako whistleblowerky toto de facto tvrdí a k tomu přidávají informace o tom, jak jsou platformy Facebooku (zejména pan Instagram) škodlivé například pro psychické zdraví teenagerů.

Facebook není prvním digitálním gigantem, který se odhodlal k podobnému kroku. To samé učinil Google, který v roce 2015 přišel se jménem zastřešujícího „umbrella brandu“ Alphabet. Tehdy to ale bylo dáno spíše obrovským rozptylem projektů Googlu, ne tolik pošramocenou pověstí. 

Ostatně Google je stále primárním názvem a většina médií mluví o Googlu i v titulcích textů o kvartálních hospodářských výsledcích, které vydává Alphabet. I po 6 letech berou lidé spíše Google jako (jeden velký) Google. 

Uvidíme tak, jak moc se do hlav lidí podaří vložit myšlenku, že Meta je něco nového a lepšího. Aktuálně na veřejnosti prané špinavé prádlo Facebooku o jeho negativním vlivu na demokracii a společnost víceméně zajišťuje to, že tato změna bude vylíčena jako úhybný manévr i to že na Meta ulpí něco z této špíny de facto od prvních dnů její existence. 

Edit (29. 10.):
Facebook zveřejnil stránku, která jeho pojetí Meta s pomocí celé řady videí, vysvětluje. 

 

Tip redakce:

Připomeňte si podstatu kauzy Cambridge Analytica a doplňte si další kontext v článku Jak funguje Cambridge Analytica: příběh zneužívání dat uživatelů a jejich strachu.  


Frances Haugen., Zdroj: CBS News, 60 minutes

Za vaši pozornost ale rozhodně stojí i zjištění whistleblowerky Frances Haugen z tohoto měsíce. Říká, že Facebook škodí společnosti vědomě. Uvědomuje si, že Kontroverzní obsah a diskuze plné hádek udrží lidi na jeho platformách.

Štítky dokumentu: Facebook
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.