Vánoce 2014: Češi utráceli více než loni, nejvíce nakupovali elektroniku a zážitky

2. 1. 2015 | redakce

Přes 38 % českých online uživatelů  letos utratilo za vánoční dárky mezi 4 - 8 tisíci Kč, to je v průměru o 2000 Kč více než v loňském roce. Tyto údaje uvádí průzkum společnosti Shoptet, do kterého bylo zapojeno 550 respondentů. Dle něj téměř 70 % z české online populace nakupuje na e-shopech pravidelně po celý rok a ne pouze v období Vánoc.

Vánoce mají být svátky klidu a míru, několik dní před dlouho očekávaným 24. prosincem to však každý rok na většině míst vypadá, jako by se blížil konec světa. Nejčastějšími důvody, proč čeští online uživatelé raději vyměnili kamenné prodejny za nákupy v e-shopech, byly úspora času (34,6 %), nabídka (22,6 %) a výhodnější cena (15,5 %). Pouze malé procento Čechů označilo za prioritní důvod pohodlí, méně stresu a rychlost.

„Velké procento lidí se již naučilo pravidelně nakupovat online. Před Vánoci však mají e-shopy hotové žně. Zejména v posledních letech se shánění dárků přes internet těší velké oblibě. V dnešní hektické době je konec roku obzvláště stresujícím obdobím, a to nejen kvůli Vánocům, ale také například kvůli uzávěrkám v práci a podobně. Právě nákupy online, z pohodlí a klidu domova, jsou jednou z možností, jak si nenechat vánoční svátky zkazit,“ říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Téměř 40 % české online populace nakoupilo prostřednictvím e-shopů alespoň část nadílky. Pouze do kamenných prodejen pro dárky vyrazilo pouhých 30 % lidí. Lidé nejvíce nakupovali elektroniku (33 %) a oblečení (16 %). Překvapením byla velká poptávka po voucherech a zážitcích (18 %). Dále se na e-shopech nakupovaly knihy, hračky a kosmetika.

Oblíbenou možnost osobního odběru lidé uvítali i v předvánočním čase, zvolilo si jej 45 % lidí. O pouhé dvě procenta zvítězily dopravní společnosti (DHL, PPL atd.). Oproti tomu České poště věřilo jen 8 % dotazovaných.




V rámci nákupů přes internet lidé za své nákupy platili především platební kartou (62,5 %), méně pak využívali uhrazení při osobním odběru (14 %), dobírku (13 %) či bankovní převod (10,5 %).


Češi se také pomalu ale jistě učí větší ostražitosti a neřídí se při výběru e-shopu pouze cenou nabízeného zboží. 52 % lidí nakupuje pouze v prověřených e-shopech, s kterými má zkušenosti on sám nebo některý z jeho přátel, známých či rodinných příslušníků. „Naslepo“, bez čtení recenzí a referencí na daný e-shop nakupuje pouze 20 % respondentů. Téměř 60 % respondentů píše recenze s e-shopy pouze, pokud se jedná o negativní zkušenost.



Zdroj: Shoptet

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: