Studie: TV připojenou k internetu má už 57 % televizních domácností, přesto dominuje sledování lineárního vysílání
Zdroj: Atmedia
Televizor se díky připojení k internetu stává multimediálním centrem domácnosti, a přestože roste jeho využívání ke sledování VoD služeb, YouTube či hraní her, zůstává dominantní aktivitou napříč všemi věkovými skupinami sledování klasické televize. Vyplývá to z oficiálních dat o televizní sledovanosti, která přibližuje společnost Atmedia, obchodní zastupitelství tematických televizních stanic na českém trhu.
Čeští televizní diváci ve věku 15+ trávili v roce 2024 před televizními obrazovkami v průměru 4 hodiny a 10 minut denně. „Převládající aktivitou na největší obrazovce v domácnosti je stále sledování televizních stanic,“ zdůrazňuje Michaela Suráková, Managing Director ve společnosti Atmedia. Podle oficiálního měření televizní sledovanosti tvoří právě sledování televizních stanic 87 % celkového času stráveného u televizoru, tedy 3 hodiny a 36 minut denně. Zbývajících 13 % (33 minut) připadá na tzv. ostatní aktivity, kam patří například sledování YouTube a placených VoD služeb, poslech hudby, rádia nebo podcastů, ale také zrcadlení obrazu z mobilního telefonu či tabletu, prohlížení internetových stránek a hraní her.1 Televizor má 9 z 10 českých domácností – konkrétně 87 %.2
I u mladších diváků převládá sledování televizních stanic
Využívání televizoru k jiným aktivitám je v posledních letech na vzestupu napříč všemi věkovými skupinami televizních diváků. Oproti roku 2020 se čas věnovaný těmto činnostem zvýšil v kategorii 15+ o 53 %, tedy o 12 minut denně. U některých věkových skupin je tento nárůst ještě výraznější – například u diváků ve věku 25–34 let to je o 74 %, u diváků ve věku 35–44 let dokonce o 85 %.3
Nejvíce času věnují ostatním aktivitám na televizoru právě mladší věkové skupiny. Například diváci ve věku 25–34 let jim věnují 54 minut denně, což představuje 34 % jejich celkového času před televizními obrazovkami. Dvě třetiny času – konkrétně 1 hodinu a 44 minut denně – však stále patří sledování televizních stanic. Podobně je tomu i u diváků ve věku 35–44 let, kteří sledují televizní stanice v průměru 2 hodiny a 20 minut denně (73 %), zatímco na ostatní činnosti připadá 53 minut (27 %).4
Zdroj: Atmedia
S přibývajícím věkem se podíl času tráveného sledováním televizních stanic ještě zvyšuje. U diváků ve věku 45–54 let tvoří jiné aktivity 15 % času před televizními obrazovkami, u diváků ve věku 55+ dokonce pouhých 6 %.5 „I když mladší diváci využívají televizor stále častěji i k jiným činnostem, většinu času před televizními obrazovkami věnují sledování televizních stanic,“ upozorňuje Michaela Suráková a dodává: „Neplatí tedy, že mladí lidé už dnes televizi nesledují – sledují, jen méně než dříve.“
Televizor připojený k internetu má již 57 % televizních domácností
Rostoucí využívání televizoru k jiným činnostem souvisí s technologickým vývojem – konkrétně nárůstem počtu televizorů s internetem. Zatímco v roce 2020 mělo televizor připojený k internetu 35 % televizních domácností, v loňském roce to bylo již 57 %.6 „Díky připojení k internetu se stal televizor skutečným multimediálním zařízením. Diváci dnes mohou nejen přepínat mezi desítkami televizních stanic, ale zároveň mohou využívat placené VoD služby nebo sledovat obsah na YouTube,“ konstatuje Michaela Suráková s tím, že i přes tyto nové možnosti zůstává sledování televizních stanic primární aktivitou na televizoru napříč všemi věkovými kategoriemi.
[1] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, ostatní aktivity, 2024, ATS/den, CS 15+
[2] ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum, 2024
[3] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, ostatní aktivity, 2020, 2024, ATS/den, CS 15+, 25–34, 35–44
[4] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, ostatní aktivity, 2024, ATS/den, CS 25–34, 35–44
[5] ATO – Nielsen, Živě + TS0–7, ostatní aktivity, 2024, ATS/den, CS 45–54, 55+
[6] ATO – Nielsen, Kontinuální výzkum, 2020, 2024