Velký český úspěch na Cannes Lions. 13 minut má stříbro

24. 6. 2022 | Petr Michl
Jako vůbec první reklamu na světě zařadila 13 minut do vysílání streamovací služba HBO v ČR i zahraničí. Ano, celovečerní dokument Víta Klusáka, vysílaný také v hlavním čase na ČT, je PSA reklamou vytvořenou pro Českou asociaci pojišťoven (ČAP), BESIP a Policii ČR, který měl upozornit na nebezpečný fenomén nepřiměřené rychlosti. Dopad je vidět i na silnicích, došlo k meziročnímu poklesu nehodovosti z důvodu nepřiměřené rychlosti o 9 %.

Českého úspěchu je v posledních letech na Cannes Lions jako šafránu, a navíc se týkaly zejména tištěné reklamy, nikoliv kategorií, kde vyhrávají skutečně propracované integrované kampaně. To se nyní mění. Stříbrného lva v kategorii PR získává osvětová kampaň 13 minut s podtitulem „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ vytvořený pro Českou asociaci pojišťoven (ČAP), BESIP a Policii ČR agenturami McCann Prague s Hero & Outlaw a Renegadz.

Úkolem bylo upozornit na nebezpečný fenomén nepřiměřené rychlosti, kterou pravidelně překračuje 86 % řidičů. Hledání příčiny odhalilo fenomén času jako klíčového tématu. Právě o čase v kontextu rychlosti si kampaň dala za cíl rozpoutat celospolečenskou diskusi a změnit chování českých řidičů. Díky integrovanému přístupu se to podařilo. 

„Ocenění, které jsme získali za tuto kampaň si velmi vážíme. Co pro nás má ale veliký význam je reálný dopad kampaně na chování českých řidičů,“ řekl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, který je zároveň jedním z producentů dokumentu. „Za dobu trvání kampaně došlo k meziročnímu poklesu nehodovosti z důvodu nepřiměřené rychlosti o 9 %. Přestože nehodovost v případě ostatních příčin rostla.To je výsledek, o který nám šlo. Šlo nám o reálnou hmatatelnou změnu chování, a to se povedlo,“ dodal.  

„Jsme velmi hrdí, že jsme získali stříbrného lva za kampaň s takovým rozsahem a dopadem. Byla to kampaň, která byla vidět, o které se skutečně mluvilo. Měla prokazatelný dopad na chování českých řidičů a pomohla zachránit lidské životy. To je to, na co jsme nejvíce hrdí. Pro nás byla kampaň úspěšná, ještě než byla odeslána do jižní Francie,“ řekl Leonard Savage, Chief Creative Officer McCann Prague 

„To, že tuto kampaň ocenila i porota v Cannes a zařadila ji mezi nejlepší projektyna světě, je velký úspěch. Ocenění je pro nás důkazem toho, že cenu mohou získat i kampaně, které denně vytváříme pro reálné klienty na základě pro ně klíčových zadání.“ dodal. „Úspěchu využijeme jako paliva, abychom dále pokračovali v tvrdé práci a společně s našimi klienty vytvářeli práce na nejvyšší možné úrovni.“ 

Pilířem kampaně je celovečerní dokument 13 MINUT. Název odkazuje na průměrný čas, který řidič ušetří na cestě z Prahy do Brna, pokud překračuje povolenou rychlost o 20 kilometrů za hodinu. Záměrem bylo poukázat na absurdní nevyváženost zisku a rizika této časové transakce a položit otázku, jestli má 13 ušetřených minut cenu lidského života.



Dokument vznikl v režii Víta Klusáka. Provokativní režisér se rozhodl téma obrátit a pojal problematiku očima viníků coby obětí. Odvážný a sugestivní pohled do životů běžných řidičů, kteří se ve vteřině stali zločinci, byl zároveň sondou a zrcadlem uspěchané společnosti, ve které je každý potenciálním viníkem. Netradiční pohled, silná svědectví ale i vysoká produkční hodnota způsobily, že film odvysílal v prime-timu první kanál České televize a jako vůbec první reklamu na světě ho zařadila do vysílání streamovací služba HBO v ČR i zahraničí.

Podporu projektu poskytla řada odborníků z oblasti dopravního výzkumu, dopravní bezpečnosti, psychologie nebo zástupci záchranných složek a influenceři na sociálních sítích. Do kampaně se zapojili i automobiloví nadšenci a známé osobnosti ze světa kultury. Osvětovou kampaň doplnily televizní a rozhlasové spoty. Díky tomu se z původně „pouhé“ integrované kampaně stal kulturní fenomén, který zaznamenal významný ohlas. V médiích vyšlo více než 400 výstupů a dokument 13 MINUT zhlédlo přes 1,5 milion diváků. 

Kampaň pokračuje i v letošním roce, a to nejen jako samotných 13 MINUT, ale také formou spin-offu s názvem 13 CEST. Streamovaný pořad s podtitulem „Zpomal, ještě je brzo“ upozorňující na nebezpečný fenomén nepřiměřeně rychlé jízdy nejmladší řidiče získal záštitu Ministerstva školství ČR a vidělo ho téměř milion diváků.

Kompletní informace o kampani jsou k dispozici na webu projektu: 13minut.cz.  

Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: