Vrcholné filmové řemeslo z Cannes Lions: Ti nejlepší, Výkřik a Kendrick Lamar

23. 6. 2023 | Petr Michl
Grand Prix v kategorii Film Craft nevyhrála klasická reklama, ale krátký film s hádkou rappera Kendricka Lamara s ženou překračující početní rekordy ve frekvenci vyřčení slova f*ck. Zlatý lev pak patří nevidomým, hluchoněmým, bez rukou nebo paraplegikům ve výjimečně kvalitním spotu The Greatest, který je oslavou jejich vůle i funkcí zařízení od Apple. A tu samou cenu si odnáší i mexický kraťas stavící se tamní macho kultuře.

Cannes Lions se posouvají k divácky vděčným kategoriím a mezi ty rozhodně patří Film Craft oceňující řemeslný um. Jinými slovy: poctivou filmařinu v reklamě a vzhledem k vítězi Grand Prix, rapperovi Kendricku Lamarovi s jeho krátkým filmem, i kvalitu v žánru překračujícím tradiční definice. Mimo něj v tomto textu pokryjeme i kampaně od mexického telco operátora Movistar a společnosti Apple. 

Apple — The Greatest

Nevidomí, hluchoněmí, bez rukou nebo paraplegici — všichni tito lidé překonávají hravě nástrahy života s asistencí produktů Apple. Výjimečně kvalitní spot získal v Cannes zlatého lva za oslavou jejich vůle i vlastních produktových funkcí. 

Režie spotu se ujala Kim Gehrig navazující na několik dalších reklam natočených pro Apple v posledních letech. Její styl plný rychlých střihů napomáhá dynamice díla. A totéž platí i pro hudební doprovod. Píseň The Greatest nazpívaná australským pěveckým sborem Spinifex Gum vychází textově z proslovu boxera Muhammada Aliho. Jeden z nejobdivovanějších sportovců 20. století bojoval v pozdějších fází svého života s Parkinsonovou chorobou a ukázal, že postižení se může týkat i lidí, kteří se zdánlivě dokážou poprat s čímkoliv.

Ač postižení lidí nejsou častou součástí popkultury nebo reklam, jsou mezi námi a je jich hodně. Nějaká forma zdravotního postižení pravděpodobně potká v životě pětinu žen. Mezi dětmi ho má 1 z 10, ve věku nad 60 let se pak míra výskytu navýší na 46 %. Zdravotní postižení nicméně není zastoupeno ve světě rovnoměrně, z 1 miliardy lidí se zdravotním postižením na světě jich 80 procent žije v rozvojových zemích.

Obrovské množství lidí potřebuje asistenci, na kterou často nemá peníze. Právě moderní technologie jsou pak prostředkem, který ji značně zlevňuje a dělá dostupnější. Apple klade na rozvoj softwaru, který může být v daném případě užitečný, důraz, a proto je v pořádku i to, že The Greatest je napůl oslavou tělesně postižených a napůl produktovým videem. Jedinou drobnou kaňkou je snad jen rychlé textové upozornění na závěr na to, že ne všechny představené funkce jsou u všech modelů ukázaných produktů k dispozici.

Movistar — The Shout

Mobilní operátor a poskytovatel internetu Movistar patřící pod společnost Telefónica Mexico se ve svém výpravném krátkém filmu z dílny agentury VMLY&R zaměřil na podporu LGBTQIA+ komunity. Činí tak skrze příběh z boxerského prostředí o homosexualitě a kyberšikaně, který získal také zlatého lva.

Právě tím, že opovrhovaným homosexuálem je do té doby zbožňovaný talentovaný boxer, narušuje v Mexiku velmi silný stereotyp „macha“. Za zmínku rozhodně stojí i velmi povedený cover písně The Shout od skupiny Tears for Fears, který doprovází snímek v podkladu hned v několika verzích. Očividně napomohl i k výběru názvu „kraťasu“.

Kampaň způsobila v Mexiku citelný rozruch. Zasáhla 15 milionů lidí a navýšila počet zmínek značky o 40 %. Ač má 5minutovou stopáž, viděl video průměrný divák 4,5x.

 

Kendrick Lamar: We Cry Together — A Short Film

Dílo s čistě deskriptivním názvem (v překladu)Krátký film“ bylo mezi ostatními soutěžícími velkou výjimkou. Ač i jiné přihlášené práce se mohou chlubit několikaminutovou stopáží nebo bohulibým účelem, stojí za nimi zpravidla komerční značky, které s nimi minimálně vyjadřují svůj postoj a budují si pozitivní reputaci. Letošní vítěz Grand Prix v kategorii Film Craft je ale uměleckým vyjádřením jednoho z nejslavnějších rapperů dneška, Kendricka Lamara. Nenese přitom reklamní poselství, je videoklipem k písni „We Cry Together“ z jeho posledního alba Mr. Morale & the Big Steppers. Zároveň ale ve videu zásadně převažuje mluvené slovo nad tlumeným najazzlým klavírním podkladem s beaty, a jde tak snad i více o slam poetry než o hudbu.  

Ze všeho nejvíc je tento zvláštní slepenec krátkým filmem o rozhádané dvojici, která láme rekordy v počtu vyřčených „F bomb“ za minutu. Uznání si zaslouží i fakt, že tato vášnivá výměna nadávek a výčitek je natočena na 1 záběr. 

Příběh, jenž se dlouho tváří jako expozice k erupci domácího násilí, končí nakonec tělesným sblížením zahlazujícím alespoň na chvíli neshody. Kdybyste pro kadenci slov nezachytili text, můžete to napravit zde.

Kendrick Lamar je spolu s herečkou Taylour Paige představitelem ústřední dvojice, zároveň v něm měli Jake Schreier a Dave Free kolegu na režisérském křesle.

Short Film byl dokonce promítán v kině, aby se mohl ucházet o Oscara v kategorii krátkých filmů. V daném klání neuspěl, pro nás dost překvapivě ale opanoval nejslavnější festival reklamního světa v Cannes. 

 

Štítky dokumentu: Apple Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: