YouTube prý špehuje děti. Žaloba z Velké Británie žádá po Googlu odškodné ve výši 72 miliard korun

17. 9. 2020 | Aneta Birnerová
Google musí řešit další žalobu za vědomé porušování práva na soukromí u dětí do 13 let. Žádá finanční nápravu ve výši až 2,5 miliard liber (přibližně 72 miliard korun).

Ryan z kanálu Ryan ToysReview, nejvíce vydělávající YouTuber současnosti.

 

Společnost Google čelí další žalobě za porušení práva na soukromí. Její sociální síť YouTube údajně přeprodává online data dětí mladších 13 let komerčním subjektům. Porušuje tím prý legislativu GDPR. Po obdobné rok staré žalobě ze strany Spojených Států se objevila další tentokrát ve Velké Británii.

Na stranu 5 milionů britských dětí mladších 13 let se postavily mezinárodní právní společnosti Hausfeld a Foxglove, neziskové organizace pohybující se oblasti práva ve vztahu k technologiím. 14. září shrnuly svá obvinění v následující tiskové zprávě

Předmětem žaloby je nezákonný sběr a přeprodávání online dat komerčním subjektům, které pak mají šanci efektivně cílit na děti sledující online videa. Přitom veškerá online data (včetně cookies) od dětí mladších 13 let je dle evropské legislativy nejen zakázáno přeprodávat, ale i sbírat bez svolení jejich zákonných zástupců. Dále se žalobci ohrazují proti vystavování dětí platformě se záměrně vysokou návykovostí.

Tato žaloba vychází z výsledků vyšetřování obdobného soudního sporu, který vedly Spojené Státy v roce 2019. Tady se Americká obchodní komise (FTC) domluvila s úřadem generální prokurátorky státu New York na vymáhání pokuty ve výši 170 milionů dolarů (přibližně 4 miliardy korun) za porušení zákona o ochraně soukromí dětí na internetu (Children's Online Privacy Protection Act, tedy COPPA). Více o této kauze se dozvíte v jednom z našich předchozích článků.

Oproti aktuální žalobě šlo ale ještě o poměrně levné vyrovnání. Pokud soudní spor ve Velké Británii dopadne ve prospěch žalobců, celkové odškodné bude čítat více než 72 miliard korun – tedy částku mezi 100 – 500 liber (přibližně 3 – 14,5 tisíci korun) pro každé z 5 milionu dětí z Anglie a Walesu, které mají zkušenost se sledováním videa na Youtube v období od 25. května 2018, dne, kdy legislativa GDPR nabyla platnosti v Evropské Unii. 

YouTube Kids nechrání děti, ale sociální síť

Postiženou stranu bude u britského soudu reprezentovat technologický výzkumník a otec tří dětí Duncan McCann. Právní organizace Foxglove ve výše zmiňované tiskové zprávě shrnuje žalobu, kterou bude reprezentovat, následovně:

„YouTube a její otcovská společnost Google ignorují zákony na ochranu dětského soukromí. Společnosti jsou si velmi dobře vědomy, že miliony dětí sledují videa na YouTube. Profitují z nelegálního sběru online dat zaznamenávajících jejich aktivitu na této platformě – a pak jim zobrazují úzce zacílené reklamy, které jsou vytvořeny tak, aby ovlivňovaly zranitelnou dětskou mysl. “

Na toto obvinění reagoval v emailové konverzaci pro Bloomberg News mluvčí společnosti Google prkenným prohlášením, že platforma Youtube není určena dětem mladším 13 let: 

„Spustili jsme aplikaci YouTube Kids jako místo určené vyloženě této cílové skupině. Neustále se snažíme o vybudování lepší ochrany pro děti a rodiny sledující videa na YouTube.”

Platforma YouTube Kids byla spuštěna v roce 2015. Jejím záměrem je nabízet bezpečnější prostředí pro mladší diváky prostřednictvím moderovaného obsahu. 

Snahu o ochranu dětí v online prostředí ze strany YouTube napadá právní organizace Hausfeld v tiskové zprávě prostým logickým prohlášením, že „YouTube nemá žádné praktické restrikce ohledně toho, kolik je uživatelům let. Nevyvíjí žádnou adekvátní snahu o limitování svých návštěvníků na základě věku.”

Tvrzení organizace podporuje i fakt, že většina videí na YouTube je dostupná komukoliv bez nutnosti registrace či přihlášení. 

Kdo si chce hrát, nakupuje

Prohlášení o poskytování dětských online dat třetím stranám podporuje Foxglove přiložením pitch prezentace od společnosti YouTube pro výrobce dětských hraček Mattel a Hasbro, kterou již dříve zveřejnila právě Americká obchodní komise v rámci zmiňovaného soudního sporu z roku 2019

V prezentaci najdeme prohlášení společnosti YouTube, která se nově identifikuje jako 

 „Nová platforma pro animáky na sobotní ráno.” 

„Aktuální leader v cílení na děti ve věku 6–11 let porážející nejoblíbenější televizní kanály.” 

Toto není paywall.

Je skvělé, že odebíráte náš newsletter s přehledem toho nejlepšího z Marketing Journalu. Děkujeme za to! Aktualizací svého účtu provedete registraci do prémiového členství, s nímž můžete nadále číst bez omezení všechny články na našem webu.

Nic vás to nebude stát a jsou s tím spojené jen samé výhody.

S prémiovým členstvím získáte zdarma:

  • přístup k tomuto článku;
  • přístup k veškerému prémiovému obsahu;
  • a navíc zajímavé slevy na marketingové workshopy.

Vyplňte registrační formulář níže a budeme vědět o tom, pro koho píšeme a co vás nejvíc zajímá.


Napište prosím e-mailovou adresu, na kterou vám již chodí newsletter Marketing Journalu. Pomůžete nám tak váš účet spárovat.


Na Marketing Journalu vás zajímají témata:


Jak byste definovali hlavní náplň vaší práce?


Kolik let jste v oboru?


Pracujete primárně jako:   



Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?



Štítky dokumentu: Google Legislativa YouTube
Sdílejte tento článek:
Podobné články: