Zakázaných dat největší krajíc. Mladí instagrameři mění svoje soukromí za informace o followerech

2. 8. 2019 | Aneta Birnerová
Instagram směřuje ke světu bez lajků, mladá generace se ovšem nechce analytiky vzdát. Miliony nezletilých uživatelů přechází na byznysové účty, které jim poskytnou více informací o jejich oblíbenosti výměnou za zveřejnění osobních údajů, včetně telefonního čísla.

Zdroj: lalo HernandezUnsplash

Nezletilá generace Instagramerů přišla na nový fígl, jak efektivněji měřit svůj virtuální stín. Přecházením na byznys účet získají přístup k podrobným metrikám hodnotícím návštěvnost jejich profilu a úspěšnost příspěvků. Za tento luxus platí zveřejněním osobních kontaktních údajů, jako je například emailová adresa a telefon.

Veřejné kontaktní údaje jsou pro firemní prezentaci elementární. Co se ale může stát, když bude každému přístupný telefon nezletilého dítěte? Tuto otázku Instagramu pokládá výzkumník David Stier, který provedl podrobnou analýzu 200 tisíc profilů z celého světa. 

Z výzkumu vyplývá, že přibližně dva miliony teenagerů ve věku 12—15 let mají kontaktní informace zveřejněné na svém účtě. Odhlédněme teď od problému s uživateli mladšími 13 let, kteří podle pravidel, jimiž se řídí Zuckerbergova rodina aplikací, nemají právo na zřízení profilu na těchto sociálních sítích a své místo na slunci si zde vydobývají podvodem s uvedením špatného data narození. Ale jak je možné, že i podmínky založení byznysového účtu nevyžadují potvrzení o existenci dané firmy? 

Stier zjišťoval věk uživatelů prostřednictvím jejich informací uvedených v profilu a našel spoustu teenagerů vydávajících se za „atlety” nebo „neziskovky”. Častokrát se nejednalo ani o mikroinfluencery, ale o uživatele s nižšími stovkami followerů. 

Jak na to

Přejít na byznysový účet není nic těžkého. V nastavení instagramového profilu jednoduše narazíte na položku Přepnout na profesionální účet (Get more tools), kde se vás sociální síť zeptá, zda se cítíte být Tvůrcem (creator) či Firmou (business). Nakonec si zvolíte, jaké kontaktní informace o sobě zveřejníte.

Poté se uživatelé konečně dostanou k vytouženým informacím: zjistí pohlaví a průměrný věk svého publika, úroveň popularity v porovnání s minulými týdny a denní doby, kdy je jejich profil nejnavštěvovanější. Pro dataholiky je to v převodu na tradiční závislosti dávka štěstí o velikosti vagonu s kokainem. 

Stierova zpráva ohledně ohrožení soukromí nezletilých dočkala vlažného přijetí. Facebook nezměnil dostupnost vytváření byznys účtů, jen snížil viditelnost kontaktních údajů. Instagram podle emailové komunikace s deníkem Bloomberg žádné další větší změny ani neplánuje:

Každý může přejít na byznys účet. Povolujeme to, protože chceme, aby každý na Instagramu měl možnost založit podnik. Kdykoliv bude chtít. Během procesu zakládání profilu uživatele upozorňujeme, že jejich kontaktní informace budou dostupné všem a dovolujeme jim informace upravit, nebo skrýt.”

Tato sociální síť se zkrátka snaží o to, aby se každý uživatel, který se chce byť jen pochlubit svými uměleckými fotografiemi nebo nabídkou panenek z řapíkatého celeru, mohl cítit jako profesionální podnikatel. Proto odmítá další verifikaci byznysových účtú i hlubší kontrolu uživatelských údajů.

Jak by si Instagram mohl s problémem poradit, kdyby chtěl? Stier nabízí variantu umožnění kontaktu s uživateli bez vizuálního zobrazení jejich telefonního čísla apod. Jednalo by se tedy o variantu kontaktních formulářů, které mají mnohé společnosti implementované na webu. A také by samozřejmě neuškodilo, kdyby Instagram požadoval potvrzení pravosti každého zakládaného byznysu.

Zdroj: bloomberg.comsocialmediatoday.com

Kam dál?

Zranitelnost vůči měřitelné popularitě se Instagram rozhodl řešit skrytím počtu lajků. Zatím jen jako test, ale již probíhá v 8 zemích, včetně populačně silné Brazílie a Japonska.  Brzy se tak můžeme dočkat celosvětové implementace. 

Štítky dokumentu: Instagram
Sdílejte tento článek:
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.