Google indexuje i obsah z Instagramu. Značkám to přináší nové příležitosti
Zdroj: OpenAI, repro Marketing Journal
Sociální sítě dávno nejsou místem, které by bylo odříznuté od zbytku internetu jako od „světa tam za zdí”. A to nemluvíme jen o těch „hybridních” typu Pinterest nebo Reddit, které jsou zejména nástěnkou s odkazy, respektive diskuzním fórem na všemožná témata. Platí to ještě více po červencovém updatu vyhledávače Google, který začal indexovat i příspěvky z Instagramu.
Od 10. července mohou vyhledávače indexovat veřejné příspěvky nebo profily na Instagramu. To znamená, že vaše příspěvky se mohou objevit ve výsledcích vyhledávání Google a uvidí je mnohem více potenciálních zákazníků. Konkrétně se to týká Reels, karuselů a klasických příspěvků na Instagramu publikovaných od roku 2020.
Google bude indexovat tento obsah u účtů splňujících následující podmínky:
- jde o účet pro podniky (business account) nebo tvůrce;
- účet musíbýt veřejný;
- u tvůrců je zakladateli účtu 18 a více let.
Neindexovaný obsah bude obsah:
- běžných osobních účtů;
- soukromých účtů;
- účtů uživatelů pod 18 let.
Indexování Instagramu dává firmám další důvod, proč brát sociální sítě vážně
Získat kvalitním obsahem organicky slušný počet followerů už dávno není jednoduchým úkolem. Tato aktualizace je právě proto dobrou zprávou pro ty, jejichž motivací pro tvorbu instagramového obsahu je byznys. Indexování Instagramu přináší vyšší viditelnost a dohledatelnost ve vyhledávačích. A to vám může přinést:
- Váš obsah na Instagramu uvidí více potenciálních zákazníků.
- Vyšší organickou návštěvnost vašeho Instagram profilu i webu.
- Delší životnost vašeho obsahu.
Poslední bod se vztahuje k tomu, že s indexací obsahu Googlem už není okno příležitosti k zaujetí často jen v rámci hodin od publikace, kdy má nijak výjimečný příspěvek šanci objevit se ve feedu Instagramu. I v delším časovém období mohou zaujmout příspěvky odpovídající na dotazy, které uživatelé vyhledávají.
Na druhou stranu lze předpokládat, že Google bude rychleji indexovat obsah s vyšším dosahem a engagementem. Hraní si na panenku v koutě, co jednou najdou, je sice s představenou novinkou možnou variantou. Jistě ale není omluvou pro to dělat „obsah pro Google“, který nemá šanci na Instagramu zaujmout.
Co hledají roboti
Roboti procházející obsah jsou zaměřeni na text, vidí titulky, hashtagy a také alt text u obrázků. Obsah na Instagramu je ze své podstaty uzpůsobený mobilním telefonům, může tak zazářit při vyhledávání z mobilů.
Google i při zobrazování výsledků vyhledávání fandí tzv. rich media obsahu, tedy tomu, který není jen textově statický, ale i vizuální. To nutně neznamená, že pustí ve velkém náhledu video se zvukem. Dle dosavadní praxe zobrazování výsledků vyhledávání na Googlu se jako vhodný obsah pro indexovatelné Instagram příspěvky zdají informačně bohaté karusely, u nichž jde i komplexnější informace či příběh „proklikat“.
Jistou komplikací může být jazyk nebo styl humoru, který pochopí jen „vaše komunita“ na Instagramu. Z vyhledávání na Googlu si váš obsah budou zobrazovat uživatelé mnohem náhodněji a nemusí „interní vtípky“ chápat.
Hranice mezi sociálními médii a „tradičním internetem“ se stírá
Danou změnu nedělá Google s žádným nadšením. Jím vlastněný YouTube je sice fenoménem, u něhož lidé stále tráví obrovské množství času. Není ale klasickou sociální sítí. Jakousi nápodobou Facebooku byl Google+, ten ovšem selhal a byl ukončen. Google se musí smířit s realitou, kdy jsou sociální sítě tak silné, že ten nejzajímavější obsah na internetu často vzniká právě tam. Letošní data ukazují, že lidé se hned po Googlu se svými dotazy obracejí nejčastěji na Instagram, a to v 6,5 % případů z celkového objemu vyhledávání.
Indexování Googlem tak může být částečně strategií, která mu pomůže neztratit roli hlavního rozcestníku pro vyhledávání na internetu.
Nemá ovšem vše ve svých rukách. Jde o hru o vyvažování přínosů a nákladů. Pokud se lidé prokliknou z Googlu dostatečně často na Instagram, je to výhodné i pro jeho majitele, Meta. Pokud by Google jen vysával informace z příspěvků tak, jako to nyní dělá webům s AI overviews, a uživatelé neměli důvod na Instagram chodit, nelze vyloučit, že Meta může Google indexování obsahů na Instagramu zakázat. Než se tak stane, nabízí ovšem nová konstelace další důvody, proč by podniky měly přikládat kvalitnímu obsahu na Instagramu vyšší prioritu.
Tip redakce
Zdroj: Dall-e
Trend nárůstu vyhledávání s pomocí AI chatbotů je jasný, jeho král má ale stále velký náskok. Podívejte se, mezi kterými hráči je rozdělen celosvětový objem vyhledávání.