Budeme všichni Profinauti?

13. 3. 2017 | Petr Michl
LMC uvádí na trh aplikaci, která propojuje zaměstnance experty s nabídkou práce na menších projektech a konzultacích. Podaří se jí změnit, jak pracujeme?



Společnost LMC stojící za projekty jako Jobs.cz nebo Seduo.cz dnes vypouští na trh novou službu zvanou Profinaut. Její ambicí je propojit zaměstnance experty s nabídkou práce na menších projektech a konzultacích. Její autoři Adam Hazdra, který v LMC vede projekty okolo svobodnější práce, a Michal Kalousek, spolumajitel inovační agentury Direct People, nám poskytli pohled do zákulisí.


Aktuálně na Profinautu dělá více či méně asi 14 lidí. Nikdo z nich na plný úvazek. Adam Hazdra je na fotografii druhý ze stojících zleva, Michal Kalousek pak čtvrtý.

 

Co je Profinaut a proč jste ho vytvořili?

MK: Profinaut je mobilní aplikace, která obsahuje profily několika stovek expertů spolu s jejich telefonním kontaktem. Síť je pouze na pozvání a výběrové kritérium je to, že se za každého nového člena zaručí někdo, kdo s ním či s ní spolupracoval a udělal skvělou zkušenost. Máme asi 130 kompetencí a dovedností, zejména z oblasti IT, managementu a marketingu. Stažení aplikace, vyhledávání v databázi a kontaktování expertů je bez omezení a zdarma. Jde nám o to zjistit atraktivitu na obou stranách, takže klademe co nejmíň překážek.

 

Takže jedinou platfomou bude mobilní aplikace? Proč jste se rozhodli nenabídnou stejnou funkčnost i na desktopu?

Profinaut bude zatím pouze aplikace. Vycházíme ze zjištění, že když manažer potřebuje člověka na projekt či radu, nechce kamkoli zadávat kompletní projekt. Vezme telefon a volá známým. Tomu jsme chtěli být co nejblíž. Samozřejmě data z velkých služeb jako Jobs.cz také ukazují silný podíl mobilních přístupů, což byl druhý argument. Mobilní prostředí už dnes není místo, které by bylo hledání či nabízení práce zapovězené. Přesvědčil  nás o tom i úspěch mobilní aplikace Práce za rohem, kterou jsme v LMC vyvinuli v minulém roce.

 

Kdo jsou Profinauti?

AH: Převážně to nejsou freelanceři, kteří se nabízí například na portálu na navolnenoze.cz. S Profinauty cílíme primárně na odborníky, kteří nyní úspěšně působí v zaměstnaneckých poměrech. Zjistili jsme, že lidé, kteří dělají skvělou práci pro svou firmu, ztrácí po pár letech motivaci. Jako Češi vydržíme v jednom zaměstnání v průměru 10 let a více než třetina z nás je v něm nespokojená. Chybí nám nové výzvy. Nevíme, jakou máme na trhu cenu a nevyužíváme svou hlavu naplno. Zároveň ale máme hypotéky a ve firmách se nám daří vlastně dobře, takže nechceme odcházet. Ale když vám někdo zavolá s nabídkou menší spolupráce, aniž byste se museli prodávat, potěší vás to. Profinaut by měl zprostředkovávat právě takový druh spolupráce.

 

V čem by mělo být využití Profinautů atraktivní pro firmy?

AH: Klasický nábor trvá i několik měsíců, pak následuje zkušební doba a zaměstnanec se tím pádem stává produktivním velmi pozdě. Na tuhle situaci s Profinautem cílíme. Dáváme manažerům do ruky zadarmo seznam velice zkušených lidí, kterým mohou zavolat a kteří jim pomohou ihned.

 

Jak vznikl nápad, který stojí za vznikem Profinauta?

MK: Myšlenka Profinauta vznikla během hloubkových rozhovorů jako „Večerní projekty”. Viděli jsme velký zájem kvalifikovaných lidí o přivýdělky, tak jsme zkusili otestovat zájem kombinací facebookové reklamy a landing page, kam jsme napsali myšlenku a sbírali e-maily. Zájem se potvrdil a při dalších testech se prokázala ještě vyšší atraktivita v Polsku. Proto aplikace přibližně za dva týdny startuje i tam.

AH: Než se myšlenka pustila do vývoje, běželo několik desítek hloubkových rozhovorů a vzniklo asi šest prototypů. Tým také provedl „test prodejem” po vzoru workshopu s Petrem Adámkem, o němž jste tady před časem psali. Nabídli jsme základní myšlenku Profinauta asi dvanácti firmám. Když nám při rozhovoru řekly, že by služby odborníků / Profinautů využily, vytáhli jsme papír se závazným zájmem a fiktivní cenou a dali jim ho podepsat. Na tom nejlépe vidíte, zda to člověk na druhé straně myslí vážně. Devět z dvanácti oslovených firem podepsalo a služba dostala zelenou pro další fázi, což byl vývoj od prosince do února.


Na prvních rozhovorech posloužila hrubá skica, která se postupně vylepšovala.

 

To je hodně rychlý vývoj. Jak se vám podařilo pádit startupovým tempem v tak velké společnosti, jako je LMC?

AH: LMC má dneska asi 230 lidí. Přesto jsme s projektem hnuli velmi rychle. Návrh trval 8 týdnů od myšlenky po finální prototyp a vývoj trvat dva a půl měsíce. Trik byl v tom, že jsme neplánovali rozpočet na lidi, ale na cíle. Když jsme pak zjistili, že v Polsku potřebujeme dva lidi a ne jednoho, nebyl problém to změnit ze dne na den. Na jiných projektech plánujeme plné úvazky, kde se pak změna provádí pomaleji. Hodně se nám v tomto ohledu vyplatila spolupráce s Direct People, kteří jsou v agilních postupech a řízení podle cílů jako ryba ve vodě.

 

Jaký je byznys model? Budete si brát provizi ze sjednané zakázky?

AH: Pro rok 2017 nepočítáme s žádným byznys modelem, aplikace je pro obě strany kompletně zdarma. Nejprve musíme prokázat, že to je užitečný nástroj. Pár nápadů na monetizaci máme, ale zatím to reálně neřešíme.


První setkání Profinautů proběhlo v únoru. Hostem akce byl brandový stratég Karel Novotný, kterému můžete přes aplikaci Profinaut také zavolat s projektem. Během setkání s ním byl natočen tento krátký rozhovor. 

 

Co je největší riziko projektu? a co se bude dít dál?

AH: Největší riziko je, že se nám nepodaří přesvědčit dost firem, aby Profinautům volaly s nabídkami spolupráce. České firmy jsou velmi konzervativní, nabízejí ve srovnání s EU hrozně málo zkrácených úvazků a přemýšlejí v plných úvazcích a ne v cílích, které je potřeba dosáhnout. Ale věříme, že existuje dost firem, které vidí výhody flexibilní práce a které nám pomůžou odstartovat. Už nyní jich máme několik desítek.

 

Jaké máte cíle pro tento rok?

MK: Náš další cíl je říci o Profinautu co nejvíce lidem, rozšířit síť na několik tisíc Profinautů a rozjet Polsko. Podle plánu bychom měli mít v každé zemi přes deset aktivních tisíc uživatelů v každé zemi do konce roku. K tomu potřebujeme asi jednou až dvakrát tolik stažení aplikace. Hlavně nám jde ale o to, aby si firmy a experti volali, v tom je největší hodnota. Zatím ale máme proti plánu citelný náskok, takže naše ambice pro tento rok jsou řádově vyšší.


Aplikace Profinaut je od pondělí 13. 3.2017 dostupná zdarma pro iOS i Android. Další informace najdete také  na Profinaut.com.

Štítky dokumentu: Design služeb

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?