Analýza: Instagram Stories zatím uživatele Snapchatu výrazně nepřebírají

22. 8. 2016 | Kateřina Tauchenová
Po spuštění Instagram Stories mnoho lidí předvídalo rychlý úpadek Snapchatu. To se ale zatím nestalo. Spíše to vypadá na velkou bitvu mezi oběma zmíněnými sítěmi. Jaké jsou mezi nimi největší rozdíly?

Zdroj: Brilliantist Studio / Shutterstock.com

Od spuštění funkce Instagram Stories, která v podstatě kopíruje fungování aplikace Snapchat, uplynuly pouhé dva týdny. Přesto se už začaly ozývat názory, že Stories znamenají konec Snapchatu. Na vyvozování definitivních závěrů je ještě brzy, ale marketingová agentura SensorTower již zveřejnila předběžná data o tom, jaký vliv mělo spuštění Stories na používání Snapchatu.

A jaký je závěr jejich analýzy? Výrazný pokles v používání Snapchatu se zatím nekoná.

Agentura SensorTower provedla svou analýzu na základě dat ze svého panelu uživatelů mobilních zařízení, který obsahuje miliony uživatelů ze třiceti zemí světa. Ačkoliv dva týdny nejsou dostatečně dlouhou dobou k vyvozování velký závěrů, zatím to vypadá, že obě aplikace budou teoreticky schopny fungovat současně. 

Videa ve Stories jsou kvalitnější. Ale načítají se déle.

Hlavní rozdíly v používání obou aplikací popsal ve svém příspěvku na serveru Medium Zaid Ramley, který pracuje v social media teamu zpravodajské stanice Al Jazeera a který obě aplikace při své práci vyzkoušel.

Mezi výhody Instagram Stories řadí Ramley hlavně možnost followerů přímo při prohlížení Story odeslat zprávu jejímu autorovi. Další výhodou Instagramu je (ještě stále poměrně čerstvá) možnost být současně přihlášen na více účtech, což usnadňuje práci především profesionálním správcům sociálních sítí.  V neposlední řadě jsou pak videa a fotky ve Stories publikované ve větší kvalitě.

A právě poslední výhoda se paradoxně stává i velkou nevýhodou Stories. Kvůli vyšší kvalitě se totiž videa mohou načítat déle, a uživatelé tak častěji jejich prohlížení vzdají, protože se jim na načtení videa nechce čekat. To může být velký problém hlavně v oblastech se slabším mobilním signálem, nebo absencí LTE pokrytí – což je v Česku ještě stále poměrně častým problémem.

Z grafu výše je vidět, že právě v případě účtu stanice Al Jazeera dochází ke ztrátě 40 % diváků Story už u druhého snímku. K tomuto číslu se oproti tomu sekvence snímků zveřejněná na Snapchatu dostane až kolem desátého snímku. „Na Snapchatu sice občas trvá, než se načte první snímek, ale pak už celá sekvence probíhá hladce. Oproti tomu na Instagramu se mnohdy stane, že se načítání znovu spustí mezi prvním a druhým snímkem. A pak znovu mezi druhým a třetím atd.,“ vysvětlil Ramley.

Dalším problémem je podle něj poměrně nízký počet uživatelů, kteří se na Stories na Instagramu dívají. V případě Al Jezeery sleduje jejich Stories jen zhruba 10 % z celkového počtu jejich fanoušků.  Stories tedy mají potenciálně větší publikum, ale přesvědčit toto publikum, aby se na ně skutečně podívali, může být pěkný oříšek.

Uživatelé Snapchatu jsou mu věrní

Podle ředitele agentury Delmondo Nicka Cicera si Snapchat za dobu své existence dokázal vytvořit kvalitní základnu uživatelů, kteří jej jen tak snadno neopustí. „Na Snapchatu jsou poměrně specifičtí uživatelé, u kterých není pravděpodobné, že by se chtěli někam přesouvat. Většina z nich dokonce říká, že rozhodně nemá v plánu přestat Snapchat v blízké budoucnosti používat,“ uvedl v rozhovoru pro sever Business Insider.

Ačkoliv obě sociální sítě jsou velice populární u uživatelů ve věku 18-24 let, podle dat agentury comScore tráví uživatelé na Snapchatu mnohem více času.

Naopak u uživatelů nad 24 let je populárnější Instagram – lze tak předpokládat, že i Stories se budou těšit větší oblibě právě v této věkové skupině.

Je tak docela dobře možné, že obě aplikace budou bez problémů fungovat vedle sebe, aniž by si vzájemně nějak výrazně přebíraly uživatele. Snapchat zůstane doménou mladších uživatelů a Stories začnou používat třicátníci, kterým přijde Snapchat uživatelsky nepřívětivý.

Na druhou stranu je dost nepravděpodobné, že by se Instagram – nebo přesněji řečeno Facebook v čele s Markem Zuckerbergem - s touto variantou smířil. Zuckerberg má totiž na Snapchat spadeno od té doby, co se jej pokusil neúspěšně koupit, a rozhodně se nenechá ukolébat nějakým kompromisem.

Lze tedy očekávat, že se bude snažit co nejvíce přiblížit všem funkcím, které uživatelům nabízí Snapchat, a ideálně přidá ještě něco navíc. Jedním z jeho dalších kroků by tak mohlo být třeba přidání filtrů a lenses, které Stories oproti Snapchatu zatím postrádají.

Je také otázkou, jak se k celé věci postaví samotný Snapchat, který byl dosud svými funkcemi poměrně unikátní aplikací. Pokud se nechá od Instagramu vyprovokovat, můžeme se nejspíše těšit na celkem zajímavou bitvu a přehršel nových funkcí a vylepšení na obou stranách. 

Zdroj: Social Media Today

Štítky dokumentu: Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: