Anatomie virality: Jak získal bramborový salát investici přes 1 milion korun

8. 8. 2014 | Petr Michl
Nahlédněte pod pokličku virality a zjistěte, jak získal na Kickstarteru investici přes milion korun kluk, který jen slíbil, že udělá bramborový salát.

Jakou má podle vás cenu bramborový salát? Zack Danger" Brown v rámci jednoho z nejdivnějších projektů crowdfundingové historie získal na portálu Kickstarter od přispěvatelů 55 tisíc dolarů (více než 1,1 milionu korun) na vytvoření přílohy, která v Česku nejčastěji doplňuje na talíři kapra při slavnostní štědrovečerní tabuli. Kickstarter se nyní podělil na svém blogu s doplňujícími statistikami k případu, který nám může dát lekce o hlouposti davu, o zhýčkanosti západního světa a postmoderní společnosti, ale třeba i o viralitě zábavného obsahu a o tom, že skvělé produktové video prodá i tu sebevětší hloupost - výklad záleží čistě na vaší osobní preferenci.

Kickstarter už pomohl k realizaci mnoha skvělým technologickým nápadům či bohulibým záměrům - jedním z nejvíce zainvestovaných projektů je například iniciativa vyvíjející edukativní tabletovou aplikaci Reading Rainbow učící děti číst. Zack Brown měl mnohem skromnější cíle. Chtěl připravit bramborový salát a čekal, že na to vybere tak 60 dolarů. Upřímně uváděl, že ho nikdy nedělal a výsledky mohou být nevalné, a jako protihodnotu svým investorům nabízel třeba, že vysloví jejich jméno v průběhu míchání. Byla to přesně jedna z těch napůl trapných, napůl odvážných pitomin, které internet miluje.

Statistický rozbor poskytnutý Kickstarterem dává nahlédnout do pozadí virality. Nabízí procentní rozložení investorů napříč USA. Brown je ze státu Ohio a právě z něj také pochází 17,6 % investorů. Je dost pravděpodobné, že ho prvně podpořili jeho přátelé a poté jejich známí. Na druhé pozici je pak populačně i ekonomicky silný stát California, v kterém se našlo 17,2 % investorů.
Zajímavé je také, že celková částka nebyla sesbírána primárně způsobem, kdy by tisíce lidí přispěly po pár dolarech. Opravdoví hybatelé se skutečně nebáli tzv. praštit přes kapsu. 18 investorů se podílelo na celkové investici docela těžko uvěřitelnými 61 %, jinými slovy průměrný příspěvek v této skupině se blížil 38 tisícům korun za virtuální podíl na bramborovém salátu. Většinou se nejednalo o žádné nováčky Kickstarteru, ale skutečně o zasloužilé přispěvatele. Mnoho peněz přišlo od lidí, co investovali na Kickstarteru více než 15x.

Data příspěvků pak ukazují sílu v USA velice populární sociálního média Reddit, které je nezřídka kolébkou memů a virálů. Skutečným zmáčknutím spouště bylo publikování příspěvku na Redditu v sekci „Offbeat" 7. července. Do 3 dnů získal projekt 4250 hlasů a vysloužil bramborovému salátu pozornost. Na grafu níže můžete vidět, jak počet uniktáních návštěvníků projektu na Kickstarter kulminuje okolo 7. 7., vysoká pozornost drží ještě pár dnů a poté znatelně upadá.

Přes všechnu bizarnost celé věci je potřeba uznat, že Zack Brown si dokázal dobře poradit s mediální pozorností, která na něj byla zaměřena. Uchovává si smysl pro humor a dokonce natočil i dodatečné video „ze zákulisí příprav salátu", které si dělá legraci z mnoha startupových klišé. „Spolu vytvoříme hnutí,  říká v něm při záběru na chlápka, který se cpe bramborovým salátem. Voicover v pozadí zašeptá: „Změní to svět?" Brown na gauči stoicky odpoví: „Pravděpodobně." Pokud měl někdo dostat bláznivou investici jen tak pro zábavu, je jedině dobře, že kola zvráceného humoru se točí dál i poté, co byly vybrány finanční prostředky.

Kuriozitou na závěr může být údaj prozrazující, že bramborový salát měl na Kickstarteru více zhlédnutí než chytré hodinky Pebble nebo virtuální realitu přinášející Oculus Rift, který nakonec koupil Facebook za 2 miliardy dolarů. Těžko tu asi najdeme rozřešení, proč internet tak fascinuje rychlé zasmání nad absurditou. Tu možná dohnal ještě více do krajnosti údaj o nepočetném jádru skutečně štědrých investorů do bramborového salátu. Vysvětlení pro celý fenomén nemáme. Na závěr se ovšem hodí citace Terryho Pratchetta, jež má značný přesah i do dnešního světa memů a rychlé virality, která stejně rychle přichází jako končí: „IQ rozvášněného davu je rovno IQ jeho nejhloupějšího účastníka vyděleného celkovým počtem členů."

Zdroj: Kickstarter, Techrunch, Atlantic

Štítky dokumentu: Virální marketing

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: