Dnes končí hlasování uživatelů Facebooku o nových podmínkách. Bude definitivně poslední?

10. 12. 2012 | Petr Michl
Uživatelé mají dnes poslední možnost hlasovat a ovlivnit směřování Facebooku. Bude hlasů dost?

Dnes v 19 hodin středoevropského času bude přesně po týdnu ukončeno hlasování o podobě nových podmínek Facebooku. Facebook ho musel vyhlásit, protože příspěvek o chystaných změnách podmínek měl přes 19 tisíc komentářů – k vyvolání hlasování by přitom stačilo komentářů pouhých 7 tisíc.

O co se hlasuje? Facebook navrhuje změnu svých pravidel. Zvídaví si mohou přečíst červenou barvou podtržené změny v tomto dokumentu v plném znění. V bodech patří mezi ty nejdůležitější novinky toto:

  • Facebook zruší možnost hlasování o podmínkách fungování stránky.
  • Facebook může sdílet data o uživatelích i s dalšími službami, jež jsou s ním majetkově propojeny.
  • Facebook může změnit, kdo může uživatele kontaktovat skrze Zprávy.
  • Facebook může určit, kdo uvidí váš obsah poté, co ho stáhnete ze své Timeline.

Nekontroverznější je bezpochyby snaha o ukončení jakéhosi pokusu o demokracii na Facebooku - tedy to, že uživatelé nemají mít dle návrhu nadále právo ovlivňovat zásadní „institucionální“ změny na největší sociální síti hlasováním, jako se to děje nyní. Dále si ale vysvětlíme, jak je tato současná možnost spíše iluzorní.
Možnost využívat data z Facebooku i u dalších služeb lze dobře ilustrovat například na Instagramu. Reklamy na Facebooku i Instagramu mohou pro cílení využívat data zjištěná o uživatelích v rámci obou služeb a vzájemně je kombinovat. Změna pravidel Googlu oznámená letos v březnu de facto znamenala to samé napříč všemi službami technologického giganta.
Facebook nyní umožňuje uživatelům zamezit tomu, aby dostávali zprávy od jiných uživatelů než od svých přátel. O tuto volbu budou dle nových podmínek ochuzeni, protože tak prý přichází o mnoho zajímavých (čti komerčních – pozn. red.) zpráv.
Pasáž o schovávání příspěvků na Timeline spíše vysvětluje již dané. To, že něco schováte ze své Timeline, neznamená, že je to absolutně neviditelné ze všech přístupových bodů. Daný příspěvek může být dohledatelný například přes Timeline někoho z vašich přátel, který s ním interagoval, objevit ho může i vyhledávání.

Je hlasování jenom show?

Je hlasování o osudu nových podmínek jenom „na oko“? Klasickým poznávacím znakem zfalšovaných voleb v nedemokratických zemích je to, že pro vítězného kandidáta hlasovalo 99 až 100 % voličů. Facebook se k žádným hrám s hlasy nemusí snižovat, nastavením podmínek může stejně anulovat celé hlasování. V ranních hodinách posledního dne volby, kdy je psán tento článek, se vyjádřilo proti novým podmínkám téměř 88 % lidí z více než 622 tisíc hlasujících.

 

Přesto to nebude pravděpodobně příliš platné. Aby byly výsledky hlasování brány za závazné, musí se ho zúčastnit alespoň 30 % z uživatelů Facebooku. Do hranice 300 milionů lidí tak zbývá více než 299 milionů a virtuální elektronické „volební místnosti“ se uzavřou již v dnes v 19 hodin středoevropského času. Ke cti Facebooku sice slouží, že o existenci hlasování poslal uživatelům email a umožnil snadné sdílení toho, že se voleb konkrétní člověk zúčastnil. Výše zmíněný limit přesto dával dopředu tušit nereálnost jeho dosažení. Nedá se říci, že by změna podmínek byla něčím v rozporu s praxí mnoha jiných technologických a softwarových firem. Podobně jistě neexistuje žádný nárok uživatelů na to mít možnost určovat směřování soukromé společnosti. Přesto tímto Facebook ztrácí jakýsi dojem sociální sítě, která tu je primárně pro uživatele a naslouchá jejich přáním – nehledě na to, jak byl tento dojem v mnohém pouze zdánlivý.

 

Pokud to hodláte přesto změnit a chcete Facebooku práci s vašimi daty trochu znesnadnit, máte na to posledních pár hodin. Šiřte tuto informaci a hlasujte ZDE.
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: