Startupová lekce AirBnb: Od náhodných zjištění po globální službu

22. 10. 2013 | Petr Michl

AirBnb je vlastně jednoduchá služba, takové „zimmer frei" internetu. Lidé z celého světa na něm nabízí ke krátkodobému pronájmu své nemovitosti - celé nebo klidně i jen jeden pokoj. Na rozdíl od obcházení chat s nápisem „zimmer frei" někde na Šumavě, víte předem, jak vypadá interiér pokojů, jaké nabízí vybavení a případně i jaké byly zkušenosti předchozích hostů. Na dovolenou na druhý konec světa pak můžete jet už s přes kartu zaplaceným ubytováním, které ale může vyjít oproti tomu v hotelu výrazně levněji.

AirBnb raketově roste, nyní dosáhlo na hranici 9 milionů ubytovaných hostů. O úspěších, ale i o krušných chvílích v zatím pětiletém životě tohoto podniku hovořil na akci Y Combinator's annual Startup School spoluzakladatel a CTO společnosti, Nate Blecharczyk. Růst AirBnb nebyl rozhodně kontinuální. Za první 4 roky pomohl zprostředkovat ubytování 4 milionům hostům, aby navýšil jejich počet o 5 milionů za posledních 9 měsíců.

Přes tyto úspěchy byly začátky obtížné. Přesvědčit dostatečně velké množství lidí o smysluplnosti tohoto konceptu nebylo vůbec jednoduché. První roky byly bojem o naplnění tohoto úkolu a o snaze přilákat zájem investorů.

Náhodné životní zkušenosti jako motor změn

AirBnb formovala série náhodných životních zkušeností. Dostatečně známá je historka o tom, jak byl založen poté, co Brian Chesky a Joe Gebbia museli pronajmout postele ve svém bytě, aby dokázali zaplatit nájem. Tým zakladatelů se dlouho snažil najít cestu, jak službu zdokonalit. Vlastně to trvalo několik let. Na to, že by bylo dobré integrovat platbu kartou přistoupili poté, co Chesky bydlel v roce 2008 během austinského festivalu SXSW u jednoho z prvních hostitelů na AirBnb a ten byl poněkud nervózní, když mu Chesky nedal dva dny v kuse peníze, protože nenarazil na bankomat.

Zpočátku se služba také profilovala jako pomocník pro návštěvníky festivalů a veletrhů, jejichž průvodními jevy jsou obvykle i obsazené hotely a přemrštěné ceny za pokoje. Až později si zakladatelé uvědomili, že by se mohli zaměřit i na běžného turistu.

Hlavní poučení

Nate Blecharczyk zdůrazňoval především to, že lidé zakládající firmy musí být neúnavní a neustále to zkoušet, i když se setkávají s překážkami. Platí to především pro chvíle, kdy nastane hluché období po relativním úspěchu. Přesně to se stalo AirBnb v roce 2008 po konventu Demokratické strany v Denveru. Nedlouho poté se rozhodli pro model kontinuální cesty k ziskovosti nezávislé na velkých eventech. Vstoupili do startupové akcelerátoru Y Combinator, kde dostali mentoring, který jim zásadně pomohl.

Jednou z důležitých rad bylo, aby sloužili raději menšímu počtu lidí, kteří jejich službu milují, než mnoha, co ji mají jen rádi. Obvyklou poučkou pro startupy s globálními ambicemi je, aby dělali věci, které jsou škálovatelné. Další neocenitelnou radou ovšem bylo, aby škálovatelnost neviděli úplně za vším. Brian Chesky a Joe Gebbia se poté vydali do New Yorku, kde se setkali s některými z jejich nejlepších hostů, nafotili fotografie jejich bytů a pomohli jim zlepšit podobu nabídky jejich ubytování. Až poté, co toto udělali pro 20-40 svých uživatelů, začala se služba podstatně rozjíždět. Nedlouho poté, získalo AirBnb svou první seed investici od Sequoia's Greg McAdo.

Tip redakce: Jak najít ten správný podnikatelský nápad? Joe Gebbia říká: „Marry the problem." Problém, který chcete řešit, musíte znát skutečně zblízka, abyste přišli na jeho originální řešení. Když jen čekáte na geniální nápad, povětšinou sám od sebe nepřijde. Gebbia a jeho spolubydlící Brian Chesky měli velkou motivaci na něco přijít, protože jim hrozilo, že přijdou o byt, který měli rádi. Více podnikatelských rad nejen pro startupy se můžete dozvědět v rozhovoru, který poskytl Joe Gebbia na letošní akci LeWeb.



Zdroj: techcrunch.com

Štítky dokumentu: Startup

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: