Dove způsobil poprask rasistickou reklamou

10. 10. 2017 | Petr Michl
Opravdová krása není černá. I taková může být interpretace nové reklamy Dove. Po nanesení mýdla této značky se z černošky stala běloška.

Mladá žena sprchuje ve vaně romského chlapečka. Ve dveřích se zjeví pán v obleku a položí dotaz: „Jak to, že vaše dítě není čisté a bílé?" Žena neví. „Protože používáte běžný prací prostředek. Už jste zkusila Árijec?" nabízí jiný prostředek s upraveným balením Arielu. A skutečně, po umytí tím správným přípravkem stojí ve vaně najednou blonďáček s modrýma očima. Toto nebyla skutečná reklama, ale jeden ze skečů z drsného satirického pořadu Česká soda z první poloviny 90. let. Něco takového by dnes do televize nemohlo. Na Facebooku se ovšem přešlapy značek dějí ve velkém i dnes. Číslo podobné Árijci se podařilo kupodivu i značce Dove. A dokonce to nebylo poprvé. 

Značce Dove se povedl pořádný přešlap. Ve své facebookové kampani použila scénu, kde se černá žena stala bílou. Implicitně se přitom dalo vytušit, že za to může právě mýdlo Dove. Pro úplnost ale musíme dodat, že akt přeměny nakonec proběhl ještě jednou ze zrzky na brunetku bílé pleti.


Zdroj: @Habeeb_Akande / Twitter

Pozdvižení na sociálních sítích bylo okamžité. Někteří sice poukazovali na to, že značka možná myslela, že je produkt určen pro všechny rasy a jejich odlišné typy kůže. Dove se ale raději rychle omluvil. „Příspěvek, který jsme publikovali na Facebooku, nedokázal promyšleně reprezentovat barevné ženy. Hluboce litujeme urážky, kterou to způsobilo," uvedl na svém Twitteru.

Dove má postavenou svou komunikaci na adoraci opravdové krásy. Myslí tím přitom, že ženy mohou být krásné i se svými malými nedokonalostmi. Nepoužívá ve svých reklamách náctileté modelky nosící velikost XS. Právě proto je důležité, aby tuto linii držel absolutně ve všech aspektech vzezření člověka. Podobně si nicméně naběhl již v roce 2011, kdy v reklamě použil tři ženy s různou barvou pleti. Za černoškou byl přitom nápis „před" (before) a u bílé blondýny pak „poté" (after), přičemž očistný proces měl zapříčinit sprchový gel.

A do třetice všeho kontroverzního uveďme ještě příklad nedopatření přímo na obalu produktu Dove, tedy věci, která obvykle prochází ve srovnání s facebookovými příspěvky hlubší kontrolou. Přeci jenom stáhnout online kampaň jde o poznání jednodušeji než odstranit fyzické zboží z regálů. Dove se přesto podařilo mít na svém obalu nápis „vyživující tělové mléko pro normální až tmavou pleť“ („nourishing lotion for normal to dark skin").

„Takže jako nemám normální pleť?" mohla se zeptat nejedna žena tmavé pleti. Ano, není to zrovna šťastné.

Neříkáme, že za marketingem Dove stojí parta rasistů. Je ale zřejmé, že se jednou za čas v jejich týmu projeví jakýsi vnitřní árijec. Na rozdíl od České sody to pak není taková legrace.

Zdroje: BBC@Habeeb_Akande / Twitter, Dove


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: