Facebook spustil Průzkumník příspěvků

23. 10. 2017 | Kateřina Němečková, Petr Michl
Facebook chce být celým naším vesmírem. Postavil nám proto raketu, která nám ukáže další obsah, který nás může zajímat, ačkoliv jeho zdroj zrovna nesledujeme. Průzkumník příspěvků čerpá ze znalostí chování nás a našich přátel. Nyní i na desktopu.

Facebook spustil nový způsob navrhování příspěvků, které nás mohou zajímat. Ve středu to serveru TechCrunch potvrdil tiskový mluvčí. Nový Průzkumník příspěvků (Explorer Feed) má být doplňkem ke standardnímu obsahu na facebookové zdi. Navrhuje populární články, videa a fotografie podle toho, co se uživateli v minulosti líbilo, a to i ze stránek, které doposud nesleduje. Odpovídá tím na požadavek samotných uživatelů, kteří volali po snazším přístupu k potenciálně zajímavému obsahu.

Průzkumník příspěvků byl nejprve testován v mobilní aplikaci. Nyní byl spuštěn i v desktopové verzi. V prohlížeči jej najdete na levé postranní liště v nabídce „Prozkoumat” (Explore) – v mobilní aplikaci pod ikonou „Více“ (More) v pravém horním rohu (v Androidu) nebo vlevo dole pod logem malé vesmírné rakety (v iOS).

Více obsahu v jedné aplikaci

Jak dostat k uživateli více obsahu skrze jedinou aplikaci Facebook zkoumá již dlouho. V loňském roce se o to pokoušel skrze tematicky řazené příspěvky, ale tuto variantu velmi rychle zavrhl. Konkurenční Google Plus se též snažil využít svých znalostí o uživateli a obohacovat obsah i o jiné příspěvky, než ty, které se líbí přátelům, či jinak souvisí s jeho zájmy (a vyhledáváním).


Zdroj: Facebook

Cílem je samozřejmě udržet uživatele co nejdéle v aplikaci/na stránce, a tedy zobrazit co nejvíce reklamních sdělení. Zatím to však vypadá, že Průzkumník příspěvků reklamy nezobrazuje. Pravděpodobně je to záležitost pouze testování a reklamy se brzy začnou zobrazovat.

Bezplatná reklama pro stránky, nebo další pád jejich organického dosahu?

Správci stránek značek by mohli být nadšení. Pokud algoritmus vyhodnotí jejich obsah jako kvalitní a zajímavý, budou se bezplatně zobrazovat více uživatelům. Na Slovensku však probíhal test, kde byl news feed rozdělen na dvě části – na příspěvky přátel/rodiny a na příspěvky stránek/skupin (obdoba záložky „Kanál stránek“). Ve výsledku se tak může naopak zobrazovat méně obsahu z oblíbených stránek na úkor nových podle toho, jak je zrovna algoritmus vyhodnotí. 

Zajímavá data k slovenskému testu Průzkumníka poskytl Denník N. Ten tvrdí, že v situaci, kdy byly příspěvky stránek pouze v Explorer Feedu mělo během čtvrtka 19. 10. 60 největších  stránek slovenských médií 4x méně interakcí v porovnání s předcházejícími dny. Ukazuje to i graf níže.


Zdroj: CrowdTangle / Denník N

Nám se zatím v news feedu mísí příspěvky odevšad, v Kanálu stránek vidíme pouze stránky, které sledujeme, a v Průzkumníku vidíme všehochuť dle výběru algoritmu - což odpovídá tomu, co řekl tiskový mluvčí Facebooku. Uvidíme, zda probíhající testy přinesou další úpravy.

Přesun testované verze z mobilu na desktop značí zájem uživatelů. Otázkou zůstává, jak rychle se rozšíří do povědomí, a jak dobře bude algoritmus příspěvky vybírat. Pokud se Facebook přikloní k verzi Průzkumníka použitého na Slovensku, bude to znamenat další pád organického dosahu příspěvků stránek, a tedy i větší nutnosti investovat do jejich propagace. Nikdo neříká, že to tak dopadne. Je si ovšem potřeba přiznat, že tento postup už Facebook využil tolikrát, že to máme problémy spočítat.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: