Hrdinové z Hadího ostrova budou mít svou poštovní známku. Známe její podobu

14. 3. 2022 | Petr Michl
„Ruská lodi, jdi do pr***e,“ vzkázala posádka 13 ukrajinských pohraničníků ruskému válečnému plavidlu po výzvě ke kapitulaci. Nakonec se ukázalo, že poté hrdinně nepadli. Stejně je ale nemine poštovní známka oslavující daný moment odvahy. Podívejte se, jak bude vypadat.

Příběh 13 statečných ukrajinských ochránců Hadího ostrova obletěl celý svět. Pohraničníci na malém ostrově v Černém moři poblíž Rumunska s nikterak výraznou strategickou hodnotou se postavili hned v první den ruské invaze 24. února lodi ruské armády a na výzvu, aby se vzdali, lodi přes vysílačku vzkázali: „Ruská lodi, jdi do p***le.“

Den poté ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj zmínil jejich hrdinství s tím, že odmítli kapitulaci a hrdinně zemřeli. Zároveň uvedl, že obdrží in memoriam vyznamenání „Hrdinové Ukrajiny“. Sice se 2 dny poté ukázalo, že jsou v zajetí, ale obraz hrdinných příslušníků ukrajinské pohraniční stráže už žil. V mnohém kvůli tomu, že do sociálních médií unikla jejich konverzace s ruskou válečnou lodí a poslechly si ji miliony lidí.

I proto bude tento válečný moment zachycen na poštovní známce. Ukrajinská pošta vyhlásila za tímto účelem soutěž, kdy jí měli grafici posílat návrhy designu takové známky. Sešlo se jich prý 500, ale ve finále lidé hlasovali o vítězi lajky na Facebooku při výběru z 20 známek.

Mezi těmi nejúspěšnějšími nenajdete příliš těch abstraktních. Na 3. místě skončil návrh číslo 5 s majákem na ostrově jako symbolem zvednutého prostředníku a s ikonickou hláškou posílající ruskou loď, vy víte kam…

 

Na 2. místě s 3,9 tisíci lajků je návrh číslo 12: velká loď a proti ní stojí na malém ostrově voják s ukrajinskou vlajkou

A prvenství bere za 5,6 tisíc lajků další symbol vojáka proti lodi, tentokrát ale se vztyčeným prostředníkem a kontrastem vody a půdy fungujícím jako ukrajinská vlajka.

 

Celkově jde o design, který není až tak doslovný, přitom ale vizuál řekne vše potřebné i bez textu. Jeho autorem je Boris Groh, doporučujeme si prohlédnout i jeho další díla, která si můžete pořídit jako plakáty — a to včetně motivu ze známky. Poštovní známka je schválená, ale sama Ukrajinská pošta upozornila, že produkce může v současné chvíli nějakou chvíli trvat.

Je samozřejmě otázka, jestli tato známka není ukázkou toho, kdy je těžké určit rozdíl mezi „strategickou komunikací vlády“ a propagandou. Motivů hrdinství, které nebyly stoprocentně založené na pravdě, ale v dané chvíli pomohly morálce vojska či národa, zná historie mnoho. Komunisté měli u nás například Julia Fučíka, v době Sametové revoluce a pochodů studentů v ulicích posloužila krátkodobě fáma o smrti studenta Martina Šmída. Asi je přitom zřejmé, že bez nejvyšší oběti ochránců Hadího ostrova nebude za desítky let pro Ukrajince dané území takovým symbolem, jako je například pro Poláky poloostrov před Gdaňským přístavem, Westerplatte.

To ale rozhodně neznamená, že si 13 ukrajinských pohraničníků nezaslouží svou známku.  Z marketingového pohledu je škoda, že Boris Groh či ukrajinská vláda nechtějí využít aktuální trend NFTs. Vítězný design známky nebo další návrhy na shortlistu by se v tuto chvíli — dokud je událost stále v paměti světové veřejnosti — mohly prodat okamžitě, navíc za kryptoměny jako v tuto chvíli pevnější platidlo, než je ukrajinská hřivna. To vše s příslibem přesměrování zisku na vybavení ukrajinské armády.

17 zbývajících designů známek z TOP20 najdete níže.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: