Infografika: Rozpočet na PR je nejčastěji přes 3 miliony korun, třetina firem ho ale vůbec nemá

17. 1. 2020 | Petr Michl

 

Dvě ze tří firem mají stanovený samostatný rozpočet na PR, čtvrtina z nich investuje do Public Relations více než 3 miliony korun ročně. Další čtvrtina mezi jedním a třemi miliony. Na druhé straně však třetina společností žádným samostatně vyčleněným PR budgetem nedisponuje. Právě nedostatečný rozpočet je přitom druhou nejčastější komplikací práce PR manažerů, a to hned po nedostatečném počtu lidí v interním PR týmu. To jsou výsledky druhé části průzkumu mapující „Postavení a směřování PR ve firmách“, který realizovala výzkumná agentura Ipsos v září 2019 pro profesní organizaci PR Klub

Dvě třetiny PR manažerů ve firmách pracují se samostatným rozpočtem. Nejčastěji mají stanovený rozpočet na PR firmy, které mají více než pět set zaměstnanců. „Jen asi desetina PR manažerů je však s výší rozpočtu zcela spokojena. Naopak celé třetině nedostatečný rozpočet neumožňuje využívat efektivně nástrojů PR a komunikace na budování reputace značky, pro kterou pracují,“ říká Pavel Vlček, předseda Výkonného výboru PR klubu.

 

Z průzkumu vyplynulo, že třetina „píáristů“ ve firmách samostatný budget k dispozici nemá vůbec. Častěji se jedná o malé firmy do 50 zaměstnanců a také o některé organizace veřejné správy. Financování potřeb pro PR pak nejčastěji řeší jednotlivě po schválení ředitelem organizace nebo z rozpočtu marketingového oddělení. Pro svou práci by dle v těchto případech potřebovali rozpočet alespoň ve výši do půl milionu nebo do milionu korun ročně.

 

To, že se s dedikovaným rozpočtem na PR ve firmách často nepočítá, potvrzuje i account director v PR a komunikační agentuře Focus Agency, Michaela Škopková:

 „Je to praxe, se kterou se u menších společností setkáváme poměrně často. Rozpočet, za který chtějí některé firmy zrealizovat PR kampaň PR agenturou, může být dostatečný spíše pro freelancery. Na (často i podhodnocené) hodinové sazby manažerů v PR agenturách většinou nestačí.”

Není tedy divu, že téměř třetina všech respondentů označila nedostatečný budget za druhou nejčastější komplikaci své práce, a to hned po nedostatečném počtu lidí v interním týmu.

„Nedostatek financí ze strany klientů může být komplikací i pro externí PR agentury. To bývá důvodem časového omezení kampaní např. na 3 měsíce, přičemž tento čas je v případě tištěných médií či edukačních témat nedostatečný. Nedostatečný rozpočet se dále objevuje v nemožnosti dostatečně investovat do online reklamních aktivit podporujících návštěvnost webových stránek sloužících k podpoře komunikovaného tématu," vysvětluje možné důsledky nedostatečného rozpočtu PR manažerka Focus Agency, Eva Kloučková.  

Výsledky průzkumu PR Klubu „Postavení a směřování PR ve firmách“ jsou představovány v sérii po částech. Další části se budou věnovat využívání externích PR služeb, nejčastějším komplikacím pro PR a tomu, co nejvíce PR profesionály zajímá a co jim vadí na jejich práci.

Níže si můžete prohlédnout kompletní infografiku:

 

Tip redakce:

Podívejte se i na první ze série infografik PR klubu. Zajímá se zejména personálními otázky oboru, například tím, že téměř polovině PR odborníků ve firmách komplikuje práci nedostatečný počet lidí v týmu.

Štítky dokumentu: Formy PR Media Relations

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: