E-shop IKEA trpí řadou dětských nemocí. Možná ho ani nenajdete

2. 9. 2016 | David Vurma
Švédský výrobce vyslyšel přání zákazníků a v tichosti spustil vlastní „e-shop“. Služba Klikni a dovezeme má ale svá specifika. Jak funguje a na co byste si měli dát pozor?

 

Za svou popularitu IKEA vděčí nejen svému sortimentu, ale i tomu, že návštěva jejího obchodního domu je o něco příjemnější než u dalších nábytkářských řetězců na trhu. Celé rodiny si jí vybírají jako víkendové výletní místo. Přesto existuje mnoho lidí, co by si fyzickou návštěvu nejraději odpustili. Dokazují i to nadšené reakce na náš včerejší článek upozorňující na to, že IKEA spouští internetový obchod. Stalo se tak dříve, než bylo očekáváno. Možná i proto má e-shop IKEA celou řadu nedostatků. Jeho plusy a mínusy hodnotí Senior E-commerce Consultant ze společnosti ACOMWARE, David Vurma.

To, že se ke spuštění e-shopu postupně schyluje, bylo jasné delší dobu. Prvním konkrétním signálem byla služba „Klikni a vyzvedni“, kterou IKEA spustila před několika měsíci. Právě na ní také prodejce postavil samotný prodej zboží – nespustil tedy regulérní e-shop, ale spíše rozšířil funkčnost stávajících webových stránek.

Mínus: Není to úplně e-shop

První otázka při návštěvě stránek IKEA zní jasně: kde je odkaz na e-shop? Spuštění internetového prodeje u značky o síle IKEA je velká událost, kterou ale sama společnost na webu nijak nekomunikuje. U jednotlivých produktů na webu stále najdete informaci „Přidat do nákupního seznamu“, která ale v praxi nahrazuje tlačítko Do košíku. Jakmile totiž zboží do nákupního seznamu přidáte, dostanete možnost dokončit nákup online a objednat si přepravu.

Plus: Šíře sortimentu a vrácení zboží

Skvělou zprávou je zpřístupnění celého sortimentu – objednat si můžete jednoduše cokoliv. Pokud se rozhodnete přidat si k nákupu pohovky také pár skleniček či svíčku, není to žádný problém. IKEA navíc v obchodních podmínkách uvádí, že na vrácení zboží nemáte jen 14 dnů, jak vyžaduje zákon, ale rovnou 365 dní!


Objednat si můžete de facto celý sortiment. IKEA se ale rozhodně nechce stát dopravcem drobného zboží. S dopravou za 600 Kč vás tak vyjde kilogram masových kuliček na lidových 779 Kč.

Mínus: Čím větší nákup, tím dražší doprava

Pokud chcete zjistit cenu dopravy, budete si muset přidat položku do nákupního seznamu a teprve poté přejít do „košíku“. Ceny dopravy jsou určovány podle celkové hodnoty objednávky, IKEA ale zvolila cestu, kdy s vyšší hodnotou objednávky vzroste i dopravné. Například Hornbach ale ukazuje, že ceny za doručení mohou být nastaveny podle typu položek, takže u malého zboží je cena relativně nízká. Mimochodem: doprava zdarma je u IKEA až v případě nákupu v hodnotě 150 tisíc Kč a více.

Jaké jsou ceny dopravy konkrétně? Pokud si objednáte koženou sedací soupravu za necelých 50 000 Kč, zaplatíte za dopravu 2 300 Kč. Jeden z největších konkurentů vám přitom podobné zboží v podobné hodnotě doveze zdarma. Na druhou stranu od IKEA máte v ceně dopravy také vynesení zboží, což konkurence nabízí za příplatek několik set korun. Jen škoda, že tuto informaci nikde nenajdete. Museli jsme ji dohledat v obchodních podmínkách a nedá se říct, že bychom v tom měli úplně jasno.

Mínus: Nejasný termín doručení

Dalším problémem je termín doručení vámi objednaného zboží, který si nemůžete sami vybrat. Webové stránky vám sice nabídnou dny, kdy je možné zboží doručit, ale jde o nezávazný termín.

Mínus: Platit budete předem!

Široké nejsou ani možnosti platby. Jedinou možností je platba kartou přes platební bránu. Cenu zboží i dopravy tak uhradíte předem.

Mínus: Složitý nákupní proces

IKEA si mohla také více pohrát s nákupním procesem. Zatím se zdá, že je e-shop spíše ušitý horkou jehlou. Dokazuje to pár konkrétních příkladů. „Nákupní košík“ je na jiné doméně než celý e-shop. Jde o ikea-nakup-na-dalku.cz. Z košíku se nedá zpětně prokliknout na vybrané položky, nedá se dokonce ani změnit jejich počet. Pokud chcete s objednávkou manipulovat, musíte se vrátit zpět do nákupního seznamu na ikea.cz. Pokud se podíváme na jednotlivé formuláře, jde spíše jen o pole „nasekaná pod sebou“. Uživatelská přívětivost evidentně nebyla před spuštěním zásadním faktorem.

Plus: Výhody pro členy klubu

IKEA nezapomněla ani na členy klubu. Hned v prvním kroku košíku na vás vyskočí pop-up okno, kam je možné zadat číslo IKEA karty. Pokud jí vlastníte, dejte si pozor – později už svou kartu nezadáte. V dalším formuláři pole pro číslo karty sice je, nejde ho však znovu vypsat. Jedinou šancí je vrátit se na první krok košíku, kde pop-up vyjede znovu.

Plus: Přednosti zůstávají

Abychom nezapomněli. Pokud porovnáme stránky IKEA s konkurencí po stránce šíře sortimentu, detailních popisů, konfigurací nebo fotografií, ve všech ohledech je švédský výrobce špičkou. Z velké části je to dáno tím, že tohle všechno dobré už bylo na webu delší dobu.

Hodnocení: Jsme rádi, ale…

Upřímně řečeno: jsme moc rádi, že se IKEA na pole e-commerce vydala. Současné řešení v nás ale spíše evokuje dojem, že hlavním úkolem bylo e-shop za každou cenu mít. Vzhledem k výše uvedeným faktorům lze očekávat, že e-shop nalezne využití spíše pro velké a drahé objednávky než pro impulsivní nákup pěkného kousku do bytu. Věříme ale, že se to brzy změní.

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články:
Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a k analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.